آموزش های عمومی سفر در شرایط کرونا( بخش اول)

دکتر”سید محمود میرترابی” متخصص داخلی بیمارستان ولیعصر(عج) بافق ورئیس واحد مشارکت مردمی مرکز بهداشت بافق

اقدامات لازم قبل از سفر:
***اطمینان از سلامت اتومبیل
از سلامت اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید.
علت: کاهش احتمال آلودگی با کاهش مراجعات حضوری به مکانیک در حین سفر
***همراه داشتن اسپری الکل و مواد ضد عفونی به مقدار لازم
اسپری الکل (استاندارد ) ، ژل ضدعفونی کننده دست، ماسک و دستکش (لاتکس و یا نایلونی) را به تعداد لازم جهت استفاده در طول سفر تهیه کنید.
علت: ممکن است در مسیر و یا مقصد، نتوانید این اقلام را پیدا کنید. پس به تعداد مورد نیاز همراه داشته باشید.
***الکل استاندارد همراه داشته باشید
الکل (استاندارد) را در یک بسته بزرگ برای استفاده کلی و در بسته های کوچک (ترجیحا غیرشفاف) برای هر یک از اعضای خانواده یا همسفران تهیه کنید تا همیشه همراه خود داشته باشند. الکل را در دمای مناسب نگه دارید.
علت: با فرض آلوده بودن تمامی سطوح، باید در هر تماس، ضدعفونی انجام شود. از این جهت بسته غیرشفاف توصیه می شود که احتمال اشتعال آن در اثر جذب آفتاب و افزایش دما، کاهش یابد.
*** در سفر، ژل ضدعفونی کننده دست به الکل ارجحیت دارد
بهتر است بسته هایی با حجم مناسب به تعداد نفرات تهیه شود.
علت: الکل در صورتی که به درستی نگهداری نشود، قابلیت اشتعالزایی دارد. همچنین در صورتی که دست ها را مدام با الکل ضدعفونی کنید، منجر به خشکی پوست دست شده و آسیب های پوستی افزایش می یابد. مراقب پوست دستان خود باشید؛ از مصرف وسواسی مواد ضدعفونی کننده بپرهیزید و از کرم های مرطوب کننده نیز استفاده کنید.
*** دستکش ها و ماسک های تهیه شده در کیسه های زیپ داربسته بندی کنید.
دستکش ها و ماسک های تهیه شده را در منزل و با دست تمیز در تعداد کم و در کیسه های زیپ کیپ یا کیسه فریزر یا کیسه تمیز دیگری بسته بندی کنید.
علت: ممکن است در طول سفر ندانسته، دست آلوده را به بسته بزنید. در صورتی که بسته بزرگ به همراه داشته باشید، احتمال انتقال آلودگی به تمامی دستکش ها و ماسک ها افزایش می یابد.
*** بیش از سفر برای کاهش تعداد دفعات رفتن به رستوران برنامه ریزی کنید:
الف- تعدادی بسته های غذای آماده و کنسرو (و ضدعفونی بسته بندی در منزل) تهیه کنید.
ب- از به همراه داشتن غذاها و یا مواد غذایی ای که به سرعت فاسد می شوند خودداری کنید؛ مانند غذاهای حاوی تخم مرغ، شیر، سس، خامه، گوشت چرخ کرده و یا مرغ خام و یا نیم پز
ج- پیش از سفر رستوران ها و مجتمع های بین راهی معتبر، دارای مجوز و بهداشتی را در اینترنت جستجو و موارد مناسب را به همراه آدرس، شناسایی کنید.
علت: اگر بدون برنامه ریزی غذایی سفر کنید، ممکن است در طول سفر مجبور شوید از خدمات مراکز غیرمجاز و یا غیربهداشتی استفاده کنید.
*** بسته بندی ظروف
بهتر است ظروف سلولزی- گیاهی و تجزیه پذیر (شامل حداقل بشقاب، قاشق، چنگال، لیوان) به تعداد مناسب تهیه کنید و مانند ماسک و دستکش، در بسته های کوچک بسته بندی کنید.
***در اتومبیل خود زیرانداز- حصیر داشته باشید
علت: ممکن است جهت میل غذا و… نیاز باشد در فضای باز استفاده کنید.
***استفاده از ملحفه و روبالشی شخصی
نکات بهداشتی و ضدعفونی در هتل ها انجام می شود؛ با این حال، جهت اطمینان خاطر خود، ملحفه و روبالشی به تعداد نفرات جهت استفاده دراماکن اقامتی به همراه داشته باشید.
***اطلاع از مراکز اقامتی رسمی و دارای مجوز
پیش از سفر درباره مراکز اقامتی رسمی و دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مقصد و شهرهایی که قصد اقامت دارید، در اینترنت جستجو کنید.
علت: از آنجایی که بر روی مراکز دارای مجوز رسمی (مانند هتل ها) نظارت وجود دارد، آنها ملزم به رعایت موازین بهداشتی بوده و مطمئن ترین و سالم ترین مکان ها برای اقامت هستند. همچنین می توانید از خدمات رستوران آنها نیز استفاده کنید.
*** دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشید.
علاوه بر وسایل شخصی خود، شناسنامه، کارت ملی و دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشید.
علت: مدارک هویتی تک تک افراد برای استفاده از اقامتگاه های رسمی مورد نیاز است. دفترچه بیمه نیز برای مراجعات احتمالی به مراکز درمانی مورد نیاز خواهد بود.
***بطری ضد عفونی کننده میوه ها و سبزیجات
در صورتی که به خرید میوه و سبزیجات در طول سفر علاقه دارید، یک بطری محلول ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات تهیه کرده و ظرف مناسبی برای شستن میوه ها به همراه داشته باشید.( شستشو را باید طبق دستورالعمل روی بطری انجام دهید. اگرچه محلول ضدعفونی کننده بهترین راهکار است اما در صورت عدم دسترسی به آن، می توانید کمی مایع ظرفشویی با خود به همراه داشته باشید)
*** ضد عفونی کردن اتومبیل
قبل از آغاز سفر، محیط داخلی اتومبیل، دکمه ها، فرمان، دنده، گیره کمربند ایمنی، دستگیره ها و… را با اسپری ضدعفونی کننده سطوح و یا اسپری الکل ضدعفونی کنید.
***تعدادی کیسه پلاستیکی
تعدادی کیسه پالاستیکی کوچک جهت استفاده به عنوان کیسه زباله در داخل اتومبیل تهیه کنید تا بتوانید زباله های تولید شده در داخل اتومبیل را سریعا از داخل اتومبیل خارج و به سطل زباله بیندازید.
علت: استفاده از سطل های زباله دائمی اتومبیل در شرایط فعلی به دلیل انباشت آلودگی در طول سفر و عدم امکان شستشوی مکرر آن در حین سفر، توصیه نمی شود.
***همراه داشتن داورها
در صورتی که بیماری خاصی دارید، به پزشک مراجعه کرده، معاینات را انجام دهید و داروهایتان را از مبدا تهیه کنید.
علت: قبل از سفر باید از وضعیت سلامتی خود اطمینان حاصل کنید تا مجبور نشوید در حین سفر به محیط های درمانی که احتمال حضور بیماران مبتلا به کرونا و انتقال ویروس در آنها زیاد است، مراجعه کنید.
*** اطلاع از وضعیت بیماری در مقصد
قبل از سفر، از وضعیت بیماری در مقصد اطمینان حاصل کنید، اطلاعات کامل را ازرسانه های معتبر اخذ کنید و به توصیه های مرتبط از سوی مراجع ذی صلاح (وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری ها و…) توجه کنید.

***همواره فرض بر این بگذارید که همه چیز آلوده است
علت: افزایش رعایت مسائل بهداشتی و کاهش احتمال بیماری

***سوختگیری سوختگیری را در فواصل زمانی زیاد و به صورت کامل ( با حجم زیاد) انجام دهید.
علت: در صورتی که عادت دارید در دفعات زیاد و با حجم کم به پمپ های بنزین مراجعه کنید، بهتر است با سوختگیری در فواصل زمانی زیاد و در حجم زیاد، از میزان مراجعات به پمپ بنزین های بنزین مختلف و استفاده از نازل ها و دستگاه هایی که احتمال آلودگی دارند، بکاهید.
*** خرید
معمولا اماکن خرید، بازارها و فروشگاه ها فضاهای شلوغ و یا سربسته هستند.
بنابراین:
الف- دستکش و ماسک فراموش نکنید.
ب- اگر فروشگاه شلوغ بود، بیرون منتظر بمانید تا فروشگاه خلوت شود و سپس وارد شوید.
***استفاده از کارت بانکی
حدالامکان برای خریدها از وجه نقد استفاده نکنید. کارت بانکی یا روش های الکترونیکی دیگر گزینه های مناسبی برای پرداخت هستند.
علت: اسکناس یکی از آلوده ترین اقلام است؛ در صورتی که آن را از فرد مبتلا به کرونا گرفته باشید، احتمال انتقال ویروس بسیار بالا است.
***خرید توسط یک نفر
سعی کنید تمامی خریدها توسط یک نفر از اعضای خانواده و با یک کارت مجزا انجام شود.
علت: تا احتمال آلودگی در نتیجه ی فراموش کردن ضدعفونی کارت و دست ها کاهش یابد.
*** درصورت اجبار از پول نقد به آن چد روز دست نزنید
در صورت اجبار به استفاده از پول نقد، آن را بلافاصله در کیف پول، جیب، کیف و یا اتومبیل نگذارید. آنها را در کیسه ای جداگانه قرار دهید و به مدت چند روز به آن دست نزنید.
علت: اسکناس یکی از آلوده ترین اقلام است؛ در صورتی که از فرد مبتلا به کرونا گرفته باشید، احتمال انتقال ویروس بسیار بالاست. اگر در کیسه و مکانی جداگانه به مدت چند روز نگهداری شود، در صورتی که آلوده به ویروس باشد، ویروس از بین خواهد رفت.
*** دور انداختن فیش خرید
.سعی کنید فیش های خرید را در سطل آشغال بندازید. اما اگر ترجیح می دهید فیش را نگه دارید، مانند پول نقد به مدت چند روز در کیسه ای جداگانه قرار دهید و به آن دست نزنید.
علت: در صورتی که از فرد مبتلا به کرونا گرفته باشید، احتمال انتقال ویروس بسیار بالاست. اگر در کیسه و مکانی جداگانه به مدت چند روز نگهداری شود، در صورتی که آلوده به ویروس باشد، ویروس از بین خواهد رفت.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی