تفسیر نقاشی و بازی درمانی “بخش دوم”

در ادامه مبحث بررسی و درک زبان نقاشی کودک در سنین ۴ سالگی کودک می تواند با دقت و مدت زمان طولانی تری به یک ترسیم بپردازد و از این سن به بعد غالبا نیاز دارد که نقاشی خود را شفاهی نیز شرح دهد.
از ۵ سالگی به بعد است که تقریبا همه کودکان می توانند به ترسیم یک درخت، آدم یا یک خانه به صورت یک مجموعه ساخت یافته مبادرت کند.
درباره مراحل رشد نقاشی کودک می توان اینگونه گفت که نقاشی به ما این امکان را می دهد که در نور و رنگ کاوش کنیم.
رنگ در همه ما تاثیر می گذارد و در زبانی که به کار می بریم منعکس است.مثلا می گوییم از خشم سیاه شده بود و یا ازخجالت سرخ شدن…
استفاده از رنگ به کودکان این امکان را می دهد که بتوانند اطلاعاتی را که می دهند از طریق نقاشی هایشان بزرگ جلوه دهند.
کی و چگونه به درمان کودک با استفاده از نقاشی بپردازیم:
همانطور که گفته شد کودکان از سنین نوزادی تمایل به کشف محیط پیرامون خود توسط بازی و نقاشی دارند و چه بسا که بهتر است در انتخاب بازی و نقاشی کودک آزادانه عمل کند.
و در ضمن برای تفسیر نقاشی کودک اجازه تفسیروتشخیص مطلق نداریم .گاه کودکان نقاشی را بر اساس الگوهای فرا گرفته از اطرافیان می کشند پس در نتیجه با شناخت کامل و طی مراحل چندین نمونه نقاشی توسط مربی مربوطه می توان به شناخت و کشف مشکل کودک پرداخت.
تفسیر حتما باید در کنار مشاور و یا مربی دوره دیده انجام گیرد. مکان باید به گونه ای باشد که کودک احساس راحتی و دور از استرس باشد. همچنین تمام وسایل نقاشی به خصوص پاکن و تراش و خط کش که برای کودکان در حین اموزش به گونه ای ممنوع است برای کودکان تحت درمان تفسیر الزامی می باشد.
طی چندین جلسه با رعایت نکات روانشناسی ویژه تفسیر نقاشی، حال ،کودک نیاز به گفتگو و مشاوره دارد تا به زبان کودکانه خود داستانی که از خلق این نقاشی ها دارد را بیان کند .
موضوع نقاشی باید آزادانه و به اختیار کودک مشخص شود در حین نقاشی ، مشاور به حالات کودک و سوالاتی که به تشخیص خود مشاور صورت می گیرد می توان به راز نهفته در نقاشی که کودک به گونه ای با آن مشکل خود را فریاد می زند،پی ببرد.
اگر قرار است کودکان، توانا و خلاق شوند و از امکانات محیط اطراف خود بهره ببرند لازم است امکان و وقت کافی به آنها بدهیم تا تجارب گسترده ای داشته باشند و در آینده کودکانی با استعداد و با روانی آرام داشته باشیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی