تعداد ۵ فقره آتش سوزی مناطع طبیعی از ابتدای سال تاکنون در استان یزد

آخوندی با اشاره به عوامل انسانی در ایجاد حریق گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ فقره آتش سوزی در بافق، بهاباد و خاتم داشتیم.
 « محمد رضا آخوندی» صبح امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی و سالروز تاسیس جهاد سازندگی گفت: ۲۸ خرداد هر سال روز جهانی مقابله با بیابان زایی  است که شعار این روز « مقابله با بیابان زایی، تولید پایدار و مصرف بهینه» است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد خاطرنشان کرد: از مساحت استان یزد ۳۶ درصد عرصه های بیابانی است که از این میزان ۱۳ فقره بحران فرسایش بادی با قریب به ۶۰۰ هزار هکتار است.

وی ادامه داد: سال گذشته اتفاق خوب برای ما، عنایت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه در بخش آبخیز داری و بیایان در یک سال ۱۵۰ میلیون دلار و در سال دوم ۱۰۰ میلیون دلار برای استان ها بود که محقق شد که از این میزان استان یزد در سال اول ۱۶ میلیارد و سال دوم بیش از ۳۲ میلیارد تومان محقق شد.

آخوندی بیان کرد: در سال ۹۸ از محل بیابان سهم استان حدود ۱۰ میلیارد تومان بود و در بحث بیایان نیز در سفر ریاست جمهور به استان برای سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۲۰ میلیارد تومان منظور شد که سهم سال ۹۸ میزان ۱۰۰ درصد محقق شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد تصریح کرد: در بحث بیابان عمده اقدامات ما نهال کاری در ۷۰۵ هکتار در محدوده شهرستان بافق، مدریت روان آب در شهرستان ابرکوه در ۲۳۰۰ هکتار، آبیاری از کشت های سنواتی در سطح ۲۹۴۷ هکتار، پروژه ملی تکثیر کربن با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان در شهرستان خاتم بوده است.

وی افزود: پیشبینی ما در سال ۹۹ تهیه طرح مطالعاتی در سطح یک و دو دهم ملیون هکتار، آبیاری و نهالکاری در ۳۲۲۸ هکتار، مدیریت روان آب در ۵ هزار هکتار، نهال کاری در سطح ۳۰۰ هکتار به عنوان عمده پروژه های ما در بحث بیایان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد خاطرنشان کرد: ما باید توسعه همه جانبه ببینیم تا خللی در کار دستگاه های دیگر نباشد.

وی ادامه داد: ما در سال گذشته ۲۳۸ فقره استعلام معدن از ما شده است که حدود ۷۰۰ هزار هکتار است اما ۶۰ هزار هکتار آن را منابع طبیعی موافقت کرده است و تا آنجایی که می توانستیم پاسخگو باشیم همین میزان بوده است.

آخوندی بیان کرد: بسیاری از فعالیت های بیابان زایی نشان می دهد که اگر کشاورزی نیز به نحو احسن انجام شود اما همان نیز می تواند بیابان زایی به همراه داشته باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد که در استان یزد از ابتدای سال جاری تا امروز ۵ فقره آتش سوزی در بافق، بهاباد و خاتم داشتیم که میزان هشت و نیم هکتار از اراضی سوخته اند.

وی افزود: در سال ۹۸ پرونده تخریب و تصرف ۲۳۷ فقره با مساحت ۶۹۱ هکتار ، چرای غیر مجاز ۱۵ فقره پرونده ۲۸۹۸ واحد دامی، حریق در سال ۹۸ تعداد ۱۲ فقره بوده که ۱۳ و ۴ دهم هکتار شامل شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز رفع تصرف داشتیم  که تا امروز ۳۷ فقره در ۲۵ هکتار ، چرای غیر مجاز ۱۲ فقره در ۱۵۰۳ واحد دامی، اجرای احکام قضایی ۱۸ فقره و رفع تصرف ۲۸ هکتار بودخ است.

وی ادامه داد: برای سال جاری از محل صندوق بخش آبخیز داری برای ۳ پروژه جنگل، مرتع و آبخیز داری ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تصویب شده است.

آخوندی بیان کرد: کمر بند سبز شهر یزد در سه فاز نزدیک به ۳۰۰ هکتار مراقبت و نگهداری را داریم که در سال جاری با محوریت استانداری و دستگاه های متولی جلسات متعدد گرفته شد که هرکسی وظایفی را برعهده گرفت.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی