تشکیل کارگروه جهت جلوگیری از افزایش قیمت ملک و زمین در بافق

به گزارش هفته نامه افق کویر، درعلم اقتصاد افزایش تقاضا و کاهش عرضه موجب افزایش قیمت خواهدشد و دلایل افزایش تقاضا و کاهش موجبات افزایش قیمت ملک و زمین در شهرستان بافق می‌باشد، پیرامون این موضوع به سراغ یکی از “حقوقدانان و فعالان در صنف مشاوران املاک بافق” رفته، و با وی به گفتگو پرداخته ایم.
وجود نقدینگی زیاد و سرگردان نزد مردم
ابتدا ” محمدرضا رایگان ” با اشاره به دلایل افزایش تقاضا، اظهار داشت: وجود معادن و کارخانجات جوارمعدنی، ازجمله فولاد و گندله و… باعث جذب نیروی کارغیربومی شده است. این افراد؛ یا خواهان خرید ملک و منزل و یا خواهان اجاره منزل مسکونی هستند. در هر۲ صورت افزایش تقاضا صورت خواهد گرفت.
وی افزود: وجود نقدینگی زیاد و سرگردان نزد مردم، مخصوصاً کارمندان رسمی سنگ آهن که گاهی حقوقی چند برابر کارمندان ادارات دریافت می کنند، باعث شده تا جهت سرمایه‌گذاری به خرید ملک و زمین روی آورده و افزایش تقاضا را باعث شوند.

بازار ملک و زمین ریسک کمتری دارد
“حقوقدان بافقی” با بیان شرایط بد اقتصادی کشور یادآور شد: تلاطم و عدم ثبات در بازار بورس و سکه و ارز و خودرو موجب شده که سرمایه‌گذاری در این موارد با ریسک بالایی همراه باشد. به همین علت مردم ترغیب می‌شوند تا در بازار ملک و زمین که ریسک کمتری دارد سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد: رشد فزاینده قیمت ملک و زمین در شهرستان نه تنها همشهریان را به بازار می‌کشاند
بلکه مردم شهرستان های مجاور را نیز به بازار مقدار زمین شهر ستان سوق می دهد. بارها و بارها این جمله شنیده شده است که درهیچ جای کشور مثل شهرستان بافق سرمایه گذاری در ملک و زمین سود دهی ندارد.
تفاوت زیاد ارزیابی و کارشناسی املاک
” رایگان ” به دلایل کاهش عرضه اشاره و اعلام کرد: وجود خط ریلی راه آهن و جاده کمربندی باعث شده تا با کمبود زمین و ملک روبرو شویم.
مشاور املاک در صنف بافق گفت: تفاوت زیاد ارزیابی و کارشناسی املاک توسط کارشناسان و همچنین عده‌ای باحیله و انجام معاملات صوری و دلالی سعی درافزایش قیمت ملک و زمین در بافق دارند.
زمین های پردیس نسبت به قیمت سکه و طلا رشدی نداشته است
وی در خصوص زمین هایی که توسط شرکت تعاونی مسکن سنگ آهن به متقاضیان با قیمت اندک واگذارشده و اکنون با قیمت بسیار بالاتر بفروش می رسد توضیح داد: عدم حمایت کافی از سوی ارگان‌های ذیربط در خصوص فراهم آوردن زیرساخت های شهرک پردیس نیز باعث شده تا مردم تمایل به ساخت و ساز در این مجموعه که هزار زمین مسکونی در آن دیده شده، نداشته باشند. درچند سال گذشته قیمت زمین های پردیس چند برابر شده است. و عده ای با دلالی باعث افزایش قیمت زمینهای پردیس شده اند، ولی اگر در مقام مقایسه برآییم، متوجه خواهیم شد که زمین های پردیس نسبت به قیمت سکه و طلا آن چنان رشد بالاتری نداشته است و همین الان در شهرستان زمینی که بتوان جهت ساخت منزل استفاده کرد قیمتش چند برابر زمینهای پردیس می باشد و اگر این زمین ها توسط تعاونی مسکن ارائه نشده بود قطعا قیمت زمین مسکونی در شهرستان بیشتر از این بود.
عدم آزادسازی املاک و عدم افزایش منطقه شهری
” رایگان ” در ادامه به نحوه تبدیل زمینهای مزروعی به مسکونی پرداخت و گفت: عدم آزادسازی املاک و عدم افزایش منطقه شهری از سوی شهرداری، باعث کمبود زمین مسکونی و در نتیجه کاهش عرضه شده است.
وی ادامه داد: مردم با خرید زمین های مزروعی و با قطع درختان شروع به ساخت و ساز در این زمین ها می نمایند. و نظر به افزایش قیمت زمین مسکونی عده ای به دلیل نداشتن سرمایه کافی جهت خرید زمین مسکونی به ناچار روی به زمین های مزروعی که قیمت پایین تر دارد آورده و شروع به ساخت مسکن می کنند .
عدم توازن میان عرضه و تقاضای زمین در شهرستان
“محمدرضا رایگان” افزود: دلیل آن کمبود زمین مسکونی(کمبودعرضه)می باشد. توازنی میان عرضه و تقاضای زمین در شهرستان وجود ندارد و تقاضا بیشتر از عرضه می باشد و افزایش قیمت زمین و ملک را در پی خواهد داشت.
نگهبانی و حفاظت از زمینهای دولتی از وظایف اداره مسکن و شهرسازی
مشاور املاک بافق با اشاره به زمین های دولتی که توسط برخی افراد در حال فروش است تصریح کرد: نگهبانی و حفاظت از زمینهای دولتی از وظایف اداره مسکن و شهرسازی می باشد و آن اداره، هم یگان حفاظتی در اختیار دارد که از این امر ممانعت کنند و گاهی پرونده هایی نیز در دادسرا و دادگاه تشکیل شده است . اگر همه مشاورین املاک زمین هایی که قرار است به فروش برسد را از سوی اداره مسکن و شهرسازی و اداره ثبت اسناد و املاک مورد بررسی قرار دهند تا ملک مورد معامله دولتی یا متعلق به غیرنباشد این مشکل نیزبرطرف می شد . ولی عده ای از مردم قراردادها و مبایعه نامه های خود را شخصا و به صورت دست نویس انجام می دهند که باعث می شود زمینهای دولتی به فروش برسد و خودشان را گرفتار دادگستری ها می کنند .
هیچ منع قانونی و شرعی وجود ندارد
وی در خصوص زمین هایی که در گذشته از زرتشتیان به جا مانده است، گفت: هیچ منع قانونی ندارد که زرتشتیان مالک زمین باشند. زرتشتیان که بعضا درکشورسکونت ندارند زمین های خود را به اشخاص مورد وثوق شان فروخته و آنها زمین ها را قطعه بندی کرده و با قیمت های بالاتری به فروش می رسانند. ولی به نظر اینجانب هیچ منع قانونی و شرعی وجود ندارد، البته به شرط اینکه کمبود زمین باعث سوءاستفاده این افراد نشود.” محمدرضا رایگان” در پایان به عنوان یک شهروند ، حقوقدان و فعال در صنف مشاوران املاک، نگرانی خود را از قیمت فزاینده املاک در شهرستان اعلام داشت و ازمسئولین شهرستان درخواست کرد: شهرستان بافق نیازمند تشکیل کارگروهی درخصوص جلوگیری از افزایش قیمت ملک وزمین است.

الهام نصیر زاده 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید