کشاورزان یزدی و رنجی که بهنگام درو نمی‌شود

یزد – ایرنا – وقتی زمین‌های سرسبز بار می‌دهد و غله‌های به خوشه نشسته، مزارع را رنگ طلایی می‌زند، ترنم این بیت را باد با شانه زدن گسیوی گندم‌زارها در گوش کشاورزان نغمه‌خوانی می‌کند که: مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

البته سال‌هاست که دیگر کشاورزان داس‌ها را غلاف کرده‌اند و در گرمای اوایل تیرماه در کویر مرکزی ایران که در هرم آتشین خورشید مانند کوره گداخته می‌شود، کمباین‌ها هستند که در هنگام درو به جای دستان دروگرها، داس مه نو را در مزارع به گردش درمی‌آورند تا حاصل یک سال تلاش را از خوشه‌ها جدا کنند.

در استانی که کمترین بارش کشور را هر سال تجربه می‌کند و بیش از نیمی از آن را گرم و خشک ترین بیابان‌های فلات مرکزی ایران تشکیل داده، آب کیمیایی است که برای قطره قطره آن حساب باز می‌کنند، زبان حال استان یزد در مقایسه با استان‌های پرآب مصداق این بیت است:

تو در کنار فراتی، ندانی این معنی

به راه بادیه دانند، قدر آب فرات

هنگام درو و برداشت محصول از مزارع برای کشاورزانی که یک سال برای به ثمر نشاندن محصولات مختلف زحمت کشیده‌اند، زمانی مهم است باید این لحظات را در گرمای بالای ۴۰ درجه حاشیه کویر مرکزی ایران لمس کنی تا رنجی را که برای تولید محصول کشیده شده، درک کنی، اما درست همین موقع پیش چشم کشاورز یزدی بخش قابل توجهی از دسترنج یکساله به دلیل تاخیر در زمان درو به دلیل نبود کمباین و یا استفاده از کمباین‌های قدیمی که بیش از ۳۰ درصد محصول را به دلیل فناوری کهنه هدر می‌دهند، از دسترس کشاورز خارج می شود.

کمبود کمباین پیشرفته برای برداشت محصول غلات شامل گندم، جو و کلزا کشاورزان یزدی را با مشکل روبرو کرده و این مسئله ۲ سالی است که هنگام برداشت محصول گریبانگیر کشاورزان این استان به خصوص در شهرستان‌های ابرکوه، خاتم و بهاباد که از قطب‌های مهم کشاورزی این استان هستند، شده است.

کمبود کمباین برای برداشت به موقع گندم، جو و کلزا باعث می‌شود تا کشاورزان که طی حدود ۹ماه برای کاشت و داشت محصول فعالیت کرده‌اند، با خسارت‌های متعدد ناشی از چرای دام، حوادثی مانند آتش سوزی مزارع و ریزش محصولات مواجه شده و همچنین هزینه نگهداری و تاخیر در آغاز کشت پاییزه را نیز افزایش می‌دهد.

یکی از کشاورزان نمونه کشوری شهرستان ابرکوه که حدود نیم قرن در بخش کشاورزی این شهرستان فعالیت دارد به گزارشگر ایرنا گفت: در اراضی کشاورزی شهرستان ابرکوه هنوز هم کشت قالب گندم و جو است و برداشت این محصول با توجه به هزینه‌های تولید و نرخ‌هایی که برای محصولات تعیین می‌شود، به روش سنتی مقرون به صرف نیست .

خلیل روشن اظهار داشت: بایستی برداشت محصولات گندم، جو وکلزا با کمباین‌های پیشرفته که میزان ریزش محصول آنها کمتر از ۲ درصد است انجام شود این درحالی است که کمباین‌هایی که به صورت محدود از استان فارس برای برداشت محصول به این شهرستان می‌آیند، دیرهنگام به مزارع رسیده و به دلیل فناوری قدیمی با ریزی زیاد محصول تا ۳۰ درصد دسترنج کشاورزیان را از دسترس آنان خارج کرده و خسارت قابل توجهی به آنان وارد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این کمباین‌های قدیمی ریزش و پرش خوشه گندم زیاد است و با توجه به شرایط سخت کشاورزی در استان یزد باید با استفاده از ماشین آلات نوین میزان خسارت برداشت را به حداقل کاهش داد که با توجه به قیمت بالای ماشین آلات جدید و توان محدود کشاورزیان، اگر مسوولان تسهیلات ارزان قیمت دراختیار کشاورزان بگذارند، می‌توان با خرید چند دستگاه کمباین پیشرفته نگرانی خسارات بهره برداران بخش کشاورزی را در موقع برداشت محصولات رفع کرد.

روشن بابیان اینکه برداشت محصولات با هر دستگاه کمباین های جدید روزانه تا ۱۲ هکتار انجام میشود، ازمسوولان خواست برای تامین کمباین‌های جدید برای کشاورزان استان اهتمام بیشتری داشته باشند.

یکی دیگر از کشاورزان ابرکوهی به گزارشگر ایرنا گفت: با توجه به شرایط خاص آب وهوایی منطقه همه ساله از اواسط خرداد برداشت گندم در ابرکوه آغاز می شود و برداشت محصول به وسیله دروگرهای معمولی مقرون به صرفه نیست .

یدالله نجارزاده افزود: ۲ سالی است که برای برداشت به موقع گندم و همچنین تحویل به موقع آن به مراکز خرید شرکت تعاونی، با مشکل کمبود کمباین مواجه هستیم و ضرورت دارد مسوولان نسبت به رفع این مشکل هر چه سریعتر اقدام کنند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد نیز به ایرنا گفت: هم اکنون کار برداشت محصول گندم ، جو ، کلزا مجموعادر سطح ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان یزد آغاز شده و تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد.

محمدعلی حاتمی‌زاده تصریح کرد: از این میزان زمین زراعی  ۹هزار و ۱۰۰ هکتار به کشت گندم اختصاص دارد که حدودا ۳۰ درصد برداشت محصول آن انجام و از مجموع اراضی زیر کشت محصول جو به میزان ۲هزار و ۵۵۰ هکتار نیز تاکنون ۸۰ درصد آن برداشت شده است .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین خاطرنشان کرد: محصول کلزا نیز در سطح ۳۶۰ هکتار در استان کشست شده که برداشت آن بایستی در یک ماه گذشته انجام می‌شد اما بخاطر کمبود کمباین هم اکنون در حال برداشت است .

حاتمی زاده با بیان اینکه برای برداشت محصولات کشاورزی استان یزد نیاز به حدود ۳۰ دستکاه کمباین است افزود: هم اکنون کار برداشت محصولات با ۱۲ دستگاه کمباین انجام می‌شود که این مسئله تاخیر در برداشت محصول را به دنبال دارد که بخشی از این مسئله به حجم بالای کشت محصولات کشاورزی در استان فارس بازمی‌گردد که اکثر ماشین آلات کشاورزی در فصل برداشت در این استان مشغل به کار هستند.

وی تصریح کرد: اگر نیاز استان به کمباین تامین شود علاوه بر جلوگیری از خسارت و ریزش محصول، کشت پاییزه کشاورزان نیز به موقع انجام خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: حدود یک دهه است که بخش عمده برداشت محصول گندم، جو و کلزا در این شهرستان توسط کمباین انجام می‌شود.

مهدی غیب‌الهی افزود: در دهه‌های گذشته ماشین آلات کشاورزی از نوع کمباین در این شهرستان وجود نداشت و با استفاده از دروگرهای کوچک و تراکتور کار برداشت محصول انجام می‌شد .

وی ادامه داد: هم اکنون برداشت محصولات گندم در سطح سه هزار هکتار، جو در سطح ۶۵۰ هکتار و کلزار هم در سطح ۵۰ هکتار توسط کشاورزان در حال انجام است و تلاش جهاد  کشاورزی در جهت تولید باکیفیت قوت مردم است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز گفت: با توجه به آبیاری و کودهی به موقع، استفاده کشاورزان از دانش فنی روز و مبارزه با آفت سن گندم امسال تولید این محصول با احتساب برداشت ۳.۸ تا ۴.۵ تن در هر هکتار به ۳۶ هزار تن می‌رسد.

سیدجمال سجادی پور با بیان اینکه این میزان تولید بیشتر مربوط به شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و بهاباد است، افزود: گندم تولیدی استان به علت مبارزه کشاورزان با آفت سن گندم از کیفیتی خوبی برای تولید نان برخوردار است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال افزون بر ۱۲ هزارتن گندم مازاد شامل ۶ هزار و ۸۰۰ تن گندم از کشاورزران خاتم، پنج هزار تن از تولیدکنندگان ابرکوه، ۳۵۰ تن از بهاباد و شهرستان‌های یزد و مهریز هم هرکدام ۵۰ تن خریداری شود .

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت ۷۰ هزار خانوار روستایی، کشاورز و دامدار تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصول زراعی و باغی، ۵۱۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی است.

یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و  از مناطق کم باران کشور است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی