درباره مواد غذایی و رزق مردم همه باید مسئول باشند

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ ابتدای پیدایش اصناف اسلامی به قرن سوم هجری می‌رسد که دوره شکوفایی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهرنشینی بود. در این دوره بود که تشکل افزارمندان و صنعتگران بر اساس حرفه‌ها و پیشه‌ها بوجود آمد، رشد و توسعه کامل شهرها در ۲ قرن پنجم و ششم هجری، باعث توسعه فعالیت‌های اصناف شد. که می توان «اصناف» را در شكل و فرم كنونی، یكی از بزرگترین نهادهای مدنی در هر كشوری محسوب کرد. اهمیت این نهاد مردمی تا اندازه‌ای است كه یك روز در تقویم (اول تیرماه) روز ملی اصناف نامگذاری شده است. بمناسبت این روز به سراغ “محمد علی وثوقی” رئیس اتحادیه لبنیات، قصابان، رستوران ومواد غذایی رفته ایم که وی به سوالات این هفته نامه پاسخ داد.
تامین بخش عمده گوشت
شهروندان از استان یزد
افق کویر نحوه نظارت بر تولید و توزیع گوشت در قصابی ها به چه شکل انجام می شود؟!
با توجه به اینکه در شرق شهرستان بافق مراتع سر سبز قطرم و در جنوب شرقی بزرگترین چراگاه استان، یعنی دشت شیطور و یا همان لرد شیطور وجود دارد. بخش عمده ای از گوشت مصرفی شهرستان توسط قصابی ها با زحمت بسیار از مرکز استان و یا سایر شهرستان های استان تامین می شود. قصاب ها، دام را در کشتارگاه با نظارت دامپزشک و روحانی که در محل حضور دارد ذبح و جهت توزیع به قصابی منتقل می شود.
اافق کویر قیمت گذاری گوشت در شهرستان بافق برچه اساسی تعیین می شود؟
نحوه قیمت گذاری با توجه به حساسیت موضوع با پیشنهاد قصابان پس از تایید و تصویب در اتحادیه جهت تصویب نهایی به کمیته نرخ گذاری شهرستان ارجاع و پس از تصویب از طریق اتحادیه به واحد صنفی ذیربط ابلاغ میگردد که بصورت نرخنامه رسمی در محل قصابی در معرض دید مشتری است.
افق کویر در شهرستان از کدام نوع گوشت (گوسفند،گاو،شتر) استقبال می شود؟!
با مشخص بودن نوع گوشت و سایر اطلاعاتی که نیاز است مشتری بداند دررابطه با انتخاب نوع گوشت طبق معمول مردم گوشت گوسفند نرینه دام محلی را ترجیح می دهند البته سلیقه مشتری هم شرط است.
اافق کویر به شهروندان هنگام خرید گوشت چه توصیه ای دارید؟
توصیه بنده به مشتریان این است که حتما گوشت مورد نیاز خود را از قصابی تهیه نمایند چون در تمام مراحل از ذبح تا توزیع تحت نظارت دامپزشکی و مسئولین بهداشتی صورت می گیرد و هنگام خرید به برچسب مورد تایید دامپزشکی دقت نمایند.

توزیع شیر محلی در واحد های صنفی توزیع مواد غذایی
افق کویر: با توجه به اینکه شهروندان علاقه زیادی به شیر و لبنیات محلی دارند چه نظارتی بر نحوه تولید و توزیع لبنیات محلی دارید؟
باتوجه به استقبال مردم از شیر محلی چند واحد صنفی توزیع شیر و مشتقات آن ماست و کره و پنیر و… فعالیت دارند. که تحت نظارت اتحادیه و مسئولیت بهداشتی و دامی در خدمت همشهریان عزیز می باشد. همچنین در تعدادی از واحد های صنفی توزیع مواد غذایی با رعایت دستورالعملهای بهداشتی توزیع شیر محلی وجود دارد.
نظارت مستمر بر قیمت گوشت و مواد لبنی
افق کویر: قیمت گذاری این محصولات به چه شکل صورت می گیرد. و علت قیمت های متفاوت برای لبنیات محلی چیست؟
در شهرستان روزانه حدود ۲/۵ تا ۳ تن شیر محلی تولید می گردد. البته تعدادی از دامداران این آمار را اعلام نموده و آمار دقیق تولید توزیع شیر محلی در اختیار جهاد کشاورزی است. در رابطه با قیمت گوشت و مواد لبنی، با توجه حساسیت موضوع نظارت مستمر و دقیق از طرف نهاد های نظارتی انجام و چنانچه تخلفی صورت بگیرد قطعا موضوع پی گیری خواهدشد و قیمت از طریق کمیته نرخ گذاری شهرستان و اتحادیه ابلاغ می گردد.
نظارت بر مواد اولیه مصرفی رستوران ها
افق کویر: برخی از رستوران ها جهت طبخ غذا از مواد اولیه بی کیفیت استفاده می کنند. آیا برخوردی با این مراکز دارید؟
بیشترین ضرر و زیان در شرایط بیماری کرونا مربوط به صنف رستوران، پیتزا و ساندویچ فروش ها بوده و این مراکز را تعطیل نمود. اکنون از طرف اتحادیه، نماینده ای جهت بررسی مشکلات و پیشنهادات اعزام شده و هفته آینده پس از جمع بندی پیشنهادات، جلسه ای با حضور رییس اداره صمت در محل اتاق اصناف برگزار خواهد گردید.
هیچ واحد صنفی مجاز به تعیین نرخ خود سرانه نمی باشد
افق کویر افزایش قیمت در رستوران ها چگونه است آیا می توانند بدون اجازه افزایش قیمت داشته باشند؟(با توجه با اینکه در شهرستان قیمت های مختلف مشاهده شده است)
هیچ واحد صنفی مجاز به تعیین نرخ خود سرانه نمی باشد. قیمت براساس پیشنهاد اتحادیه و انجام کار کارشناسی و آنالیز قیمت و تصویب کمیته نرخ گذاری خواهد بود. واحد صنفی مکلف به رعایت نرخ مصوب است ضمن اینکه در نرخنامه نوع و کیفیت هم مد نظر بوده حتی نوع استفاده مواد اولیه مثل گوشت و برنج وغیره لحاظ شده. البته این را هم باید توجه داشت مردم و مشتری حق انتخاب دارند و در مورد مواد غذایی و رزق مردم همه باید احساس مسئولیت نمایند.
چرا کنترل قیمت فقط
باید دست واسطه ها باشد
افق کویر هنگام شیوع بیماری کرونا اصناف زیادی متضرر شدند اصنافی که جز اتحادیه هستند برای عبور از این بحران چه اقدامی انجام دادند؟
در این زمینه؛ بازدیدهای دوره ای و گشت های مشترک بازرسی اتحادیه و اتاق اصناف و صنعت و معدن و تجارت به منظور رعایت موارد ذکرشده موضوع نحوه توزیع و قیمت کالا های اساسی و مورد نیاز مردم بصورت مستمر حتی روزانه در حال انجام است. وبزرگترین مشکل واحد های صنفی در حال حاضر گرانی مواد اولیه برای رستوران ها مانند اقلامی مثل گوشت و برنج و روغن و … است. که در کیفیت، کمیت و هم قیمت تاثیر دارد. در نهایت هم توزیع کننده و مصرف کننده متضرر می شوند. مهم این است که همه چیز وجود دارد و کمبودی نیست. اما؛ چرا کنترل قیمت فقط باید دست واسطه ها باشد کسانی که نه در تولید نقشی دارند و نه در توزیع زحمت و رنجی می برند. فقط سود های کلان مال آنهاست.

الهام نصیرزادi

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید