سیل بیش از چهار میلیارد ریال به بافق خسارت وارد کرد

حسن تفکری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ میلیارد ریال خسارت وارده مربوط به راه‌های خاکی روستایی ،یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به قنات‌ روستاهای کوهستانی و یک میلیارد ریال زیان وارده مربوط به مسیرهای دسترسی بین مزارع  است.

وی تصریح کرد: با توجه به هشدارهای کارشناسان اداره کل هواشناسی استان یزد مبنی بر بارندگی ،وقوع سیل و  احتمال آبگرفتگی معابر عمومی شهری و روستایی، تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شهرستان برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی در آماده باش کامل بودند.

دبیرستاد مدیریت بحران فرمانداری بافق ادامه داد: در نخستین ساعت وقوع سیل و جاری شدن روان آب ها، تمامی امکانات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به منظور جلوگیری از بسته شدن مسیرهای روستایی به مناطق هدف اعزام شد.

این مسوول اضافه کرد: با هوشیاری و آمادگی کامل نیروهای خدمات شهری، مشکل آب گرفتگی در خیابان‌های نوساز گزارش نشد، و با توجه به وضعیت جغرافیایی شهر بافق برخی معابر و محله ها خصوصا قدیمی، کمی دچار آب‌گرفتگی شد که کار کارشناسی برای رفع نواقص انجام شد و موضوع در حال اجراست.

به گفته تفکری در برخی خیابان‌های قدیمی شهر بافق مانند آیت الله شیخ محمدتقی بافقی و مسجد جامع به علت هم سطح نبودن و نبود امکان اصلاح شیب بندی معمول برای خروج ثقلی آب، مشکلاتی بروز کرد اما با تمهیدات اندیشیده شده و با وجود بارندگی ها در روز ۱۶ آذر، اوضاع به خوبی کنترل شد.

وی بارندگی‌های پاییزی را سودمند و مایه امیدواری کشاورزان و دامداران و تقویت منابع آب های زیرزمینی منطقه دانست و با اشاره به بارندگی‌های ماه گذشته خاطرنشان کرد: سیل آبان سال ۹۹،  ۹۹۰ میلیون ریال خسارت به راه‌های روستایی بافق وارد کرد.

دبیر ستاد مدیریت بحران فرمانداری بافق تصریح کرد: روستاهای کوشک – سبزدشت، راه های روستایی اطراف بافق – قطرم – شادکام و جاده کوهستانی برکوییه – بشکان از جمله مسیرهای خسارت دیده سیل آبان ماه است  که عملیات ترمیم و رفع خرابی آن با تلاش راهداران شهرستان انجام شد.

میزان بارندگی فصل پاییز سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ شهرستان بافق ۲۵۰ میلیمتر گزارش شد، در حالی میزان بارندگی در مدت مشابه سال گذشته ۸۰ میلیمتر بود و گفته شد، بیشترین میزان بارندگی مربوط به روستای کوهستانی باجگان و کمترین آن مربوط به شهر بافق است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

همچنین سید عباس مسرحسینی کارشناس اداره کل هواشناسی یزد دیروز( دوشنبه ) به ایرنا گفته بود: در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارندگی با ۶۶ میلیمتر در ایستگاه باران سنجی روستای کرخنگان شهرستان خاتم به ثبت رسید و د راین مدت در روستاهای تنگچنار مهریز، چنارناز خاتم و نیر تفت به ترتیب ۶۲، ۵۸ و ۵۳ میلیمتر بارندگی گزارش شد.

همچنین محمدحسین امامی  مدیرکل مرکز مدیریت بحران استانداری یزد امروز به ایرنا گفته بود: بر اساس برآوردهای اولیه، سیلاب ناشی از بارندگی‌های اخیر در برخی مناطق استان حدود هزار میلیارد ریال خسارت بر جا  گذاشت.

وی افزود: بیشتر خسارت  مربوط به  حوزه کشاورزی، مسکن ، راه ارتباطی روستایی و جاده بین مزارع ، زیر ساخت ها آبرسانی ، برق ، قنا ت و تاسیسات شهری و روستایی است .

در استان یزد به دلیل فقر پوشش گیاهی و وجود عرصه های بیابانی و برخی فعالیت های معدنی و دخالت انسان در طبیعت بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب و روان آب خسارت هایی به تاسیسات زیربنایی وارد می‌شود .

در سال های اخیر با تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیریت بحران استانداری یزد و همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در ۱۰ شهرستان استان میزان خسارت ناشی از سیل در مقابسه با سال‌های گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است و این اقدام در تقویت مهار سیلاب و منابع آب های زیرزمینی استان نقش موثری دارد.

میزان بارش سالانه در استان یزد ۶۵ میلیمتر و میزان تبخیر آن حدود چهار هزار میلیمتر است

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید