کاهش تعداد مرغداری و دلسردی مرغداران نیازمند توجه مسئولین

به گزارش هفته نامه افق کویر، برخی اقلام و موادغذایی در ماه های گذشته، از نظر قیمت دچار جهش های خیره کننده شده اند. مانند مرغ که در طی ماه های سپری شده، چندین بار به فراز جدول قیمت ها پرواز کرد. نگاهی به قیمت مرغ در ماه های گذشته نشان می دهد، برخلاف تلاش های صورت گرفته، مصوبات ستاد تنظیم بازار راهگشا نبوده و هیچ کدام از اقدامات مانع از افزایش قیمت ها نشده است. البته در کنار این اقدامات نباید از نقش مرغ داران و ادعای افزایش هزینه های تولید از سوی آنها غافل شد به طوری که در ماه های گذشته بارها از گران شدن خوراک طیور و… سخن گفته اند. در همین رابطه به مجتمع مرغداری واقع در جاده باقرآباد- صادق آباد رفته و با تعدادی از صاحبان واحدها به گفتگو پرداخته شده است.
در ابتدای گزارش “محمدرضا رضایی” با بیان به اینکه بافق مجموعا دارای ۳۵ واحد ۵ تا ۳۰ هزارتایی که سالانه حدود سه میلیون و پانصد هزار تن مرغ زنده درشهرستان بافق تولید می شود؛ اعلام داشت: این مجتمع در سال ۷۸ به بهره برداری رسید و درحال حاضر ۱۰ واحد مرغداری در این مکان وجود دارد.
وی گفت: در هر دوره ۱۳۰ هزار جوجه‌ریزی در ۴ نوبت در سال صورت می گیرد. البته اگر جوجه مریض نباشد می توان طی گذشت ۲۰ الی ۲۵ روز دوباره جوجه ریزی انجام شود.
رضائیان با اعلام اینکه هر واحد با ۱۳۰ هزارجوجه در هر دوره ۲۵۲ تن تولید مرغ زنده دارد؛ گفت: اگر واحد مرغداری مشکل داشته باشد باید ۸۰ روز صبر کند تا دوباره مجوز جهت جوجه ریزی اخذ نماید.
وی در خصوص خدمات زیر بنایی گفت: در سال های گذشته با همت دوستان و اداره جهادکشاورزی کار آسفالت، باسکول، حفرچاه آب شهری صورت گرفته است.
مرغداربافقی؛ با بیان اینکه با مشکلاتی دربحث تولید روبرو هستند؛ بیان کرد: قیمت ارز کار را مشکل نموده و مرغداران میان هوا و زمین در بلاتکلیفی به سر می برند.
وی به میزان مصرف دان برای مرغ اشاره داشت و افزود:دوره های گذشته هر مرغ حدود ۴ کیلو دان که ۵/۱ کیلو سویا و ۵/۲کیلو ذرت نیاز داشت که بصورت سهمیه به مرغدار تعلق می‌ گرفت تا مرغ ۲کیلو گوشت داشته باشد.

۴برابر افزایش قیمت خوراک مرغ

در ادامه” سیدعلی میرمحمدی” به صحبت پرداخت و گفت: دولت به وعده هایش عمل نکرده و توقع دارد مرغ به قیمت مصوب شده عرضه شود.
وی با عنوان یک هزار و دویست گرم تهیه خوراک از بازار آزاد گفت: سویا ۴هزار ۲۰۰ تومانی، کیلویی ۱۷ هزار تومان افزایش یافته و ما به التفاوت سویا هرکیلو به مبلغ ۱۴ هزار تومان است که در هر نهاده باید بپردازیم.
کارمند بازنشسته اداره جهادکشاورزی اعلام داشت: سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، اصلا به فکر تولید کننده نیست.
وی با بیان اینکه وضعیت مالی در استان یزد نسبت به استان های دیگر بهتر است؛ بیان داشت: با این وجود تعدادی از مرغداران ورشکسته و حتی تعطیلی واحدهایی را در بافق شاهد بودیم.

دلال ها عامل پایداری مرغداری‌ها

میرمحمدی در رابطه به حضور دلال ها که ۵/۳ درصد سود شامل آنها می شود و همیشه صحبت از این است که اگر واسطه نباشد؛ وضعیت بهتر می شود؛ گفت: اینگونه نیست و همین دلال ها باعث پایدار ماندن مرغداری‌ها هستند.
وی در این رابطه با ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومان اظهار داشت: باید مشخص شود مشکل از بانک مرکزی یا ارگان های مربوطه است.
سیدعلی میرمحمدی اضافه کرد: اکنون کار را شرکتی، بصورت انفرادی مدیریت می کند و در سطح کلان کشور واسطه نباید باشد.
وی با اشاره به اینکه باید قانونا نهادهای بخش کشاورزی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شود و به جهاد کشاورزی بدهند؛ خاطرنشان کرد: اگر این جابجایی صورت می گرفت قطعا کارشناسان بهتر مرغدار را درک می کردند.
مرغدار بافقی؛ با اشاره به سازمان نظام مهندسی که توسط تعدادی دانشجو و بازنشسته بر کار انها نظارت دارند؛ بیان کرد: برای تمدید اعتبار۴ساله از من مبلغ ۱۰ میلیون تومان پول خواسته؛ که علت آن را هزینه کارشناسی نامیدند. در صورتی که کارشناس مراجعه کننده آگاهی لازم را در این زمینه ندارد و مرغدار با گذراندن دوره های آموزشی کاربلدتر است.
وی ادامه داد:کارشناس واحد؛ برای مرغداری در نظر گرفتند و تا وی مراجعه و تایید نکند؛ اجازه جوجه‌ریزی به مرغدار داده نمی شود.
میرمحمدی گفت: در عرض چنددقیقه با یک بازدید مبلغ ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان به کارشناس داده می شود که جمعا رقم میلیونی دریافت می نمایند.
قوانین دست و پاگیر

وی در خصوص احداث کشتارگاه در شهرستان بافق تصریح کرد: حدود ۱۰ سال گذشته برای احداث کشتارگاه هرینه هایی را پرداختیم و مجوز و زمین گرفته شد. زمان وام که فرا رسید برای کشتارگاه که ۲میلیارد تومان هزینه در بر داشت؛ بانک ۴ میلیارد تومان از مرغداران سند درخواست نمود. و این امر باعث دلسردی و انصراف ما شد.
سرمایه گذار بافقی گفت: قوانین دست و پا گیر وعدم اعتبار و اعتماد به تولید کننده مانع از پیشرفت است و بهتر بود سند همان مرغداری را تا پایان دریافت قسط وام از مشتری قبول می کردند.
عدم خرید مرغ توسط اتحادیه تعاونی مرغداران
وی در پایان در خصوص پشتیبانی امور دام و اتحادیه مرغدارن اعلام کرد: اتحادیه تعاونی مرغداران نمی‌تواند مرغی که در ماه تولید می‌شود را از مرغدار خریداری نماید و امکانات صفر است.
وی ادامه داد: پشتیبانی امور دام در مدت زمان ۲۰ الی ۳۰ سال فعالیت این مجتمع مرغداری؛ یکبار هم نماینده ای نفرستاده تا از مرغدار خرید داشته باشد.اگر شنیدید از مرغدار خرید داشتند ؛ بدانید دروغ است و ارتباطی با ما ندارند.
دردسرهای نهفته

سپس “عباسعلی رحمتی” یکی دیگر از مرغداران گفت: مرغ را با وزن ۲ کیلوگرم یزد از ما خریداری نمی‌کند و یا زیرقیمت می خرد. مرغ ها را باید به دلال فروخت که در آن هم دردسرهایی نهفته است.
وی با اشاره به راه اندازی سایت بازارگاه اعلام داشت: زمانی می‌توان نهاده ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خرید کرد که جوجه تخلیه شده باشد و به دامپزشکی اعلام شود تا اجازه خرید از بازارگاه را بدهند.
زمانی طولانی جهت دریافت از سایت بازارگاه
در ادامه با “نعمت ا… عبداللهی” مدیرعامل تعاونی مرغداران تاج گل کویربافق گفتگویی صورت گرفت که وی با اشاره به مشکلات فراوان؛ اعلام کرد: خرید تمام نهاده ها به صورت نقدی و خرید مرغ به صورت غیر نقدی است.
وی گفت: قیمت کارشناسی که توسط ارگان های مختلف برای خرید مرغ از مرغدار تعیین می‌شود از دیگر مشکلات است.
عبداللهی با توجه به خرید نهاده ها از بازار بیان داشت: هنگام خرید از بازارگاه ۳۵ روز زمان لازم است تا خوراک مرغ به دست مرغدار برسد و ما باید در این مدت طولانی نهاده را به صورت آزاد تهیه نماییم.
وی در ادامه به مواردی که مرغداران را به بی میلی به ادامه کار دچار کرده اشاره داشت و گفت: عدم ثبات قیمت جوجه، افزایش کرایه های حمل جوجه، دان و …، افزایش۳ الی ۴ برابری قیمت دارو، واکسن و مواد ضد عفونی، افزایش حقوق و دستمزد کارگر، افزایش آب و برق و سوخت، افزایش قیمت مواد غذایی برای مخارج زندگی در کنار هزینه های مرغداری بسیار دردسرساز شده است.
قیمت بالای مرغ به نفع مرغدار نیست
مسئول واحدهای ۵هزارتایی تصریح کرد: در گذشته هواکش، را به قیمت ۵۰۰هزارتومان خریداری می شد، اکنون مبلغ ۲میلیون تومان در بازار موجود است. حتی قیمت تجهیزات ودستگاه ها از جمله پمپ که ۳۰۰هزار تومان قیمت داشته را باید ۱میلیون ۲۰۰هزار تومان خریداری نماییم و هزینه تعمیرات هم بسیار افزایش داشته است.
عبداللهی بیان داشت: افزایش قیمت ذرت، سویا، کنسانتره و تغذیه ها به مرغداران شوک وارد کرده است.
وی با بیان اینکه مرغ را به قیمت بالا به مردم عرضه می‌کنند اعلام کرد: این قیمت های بالا هیچ‌نفعی برای مرغدار ندارد و این عدم ثبات قیمت مرغ باعث نگرانی مردم شده است.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی