بحران جمعیت و سونامی پیری در استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از صدا و سیما، رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از تاکیدات مستمر بر لزوم افزایش جمعیت، سیاست‌های کلی جمعیّت را که براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، در ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ ابلاغ کردند.

طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در اردیبهشت ۹۶ برای بررسی و تصویب نهایی در جلسه علنی مجلس اعلام وصول شد، اما با بررسی در کارگروه‌های مربوطه کمیسیون فرهنگی و ارسال به هیئت رئیسه در نهایت طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده به نتیجه نرسید.

مدیر کل ثبت احوال استان یزد گفت: تعداد ولادت در استان یزد در سال ۹۷، ۲۲ هزار و ۲۳۳ مورد بود، اما در سال گذشته به ۱۹ هزار و ۱۷۶ تولد کاهش یافته است.

مکرمی افزود: بر اساس آمار‌ها در کشور سال گذشته نسبت به سال ۹۷، ۱۲ درصد و در استان یزد ۱۴ درصد کاهش ولادت به ثبت رسیده و استان یزد رتبه هفتم در کشور را به دست آورده است.

رئیس گروه سلامت مادران و باروری سالم معاونت بهداشتی یزد هم گفت: نرخ کلی باروری در استان یزد، ۲/۱ دهم درصد است که شهرستان‌های تفت و خاتم با نرخ کلی باروری ۲ و شهرستان‌های بافق و میبد با نرخ کلی ۲/۶ دهم درصد کمترین و بیشترین نرخ باروری در استان گزارش شده است.

علیشاهی با بیان این که سیاست‌های کلی جمعیت و سیاست‌های تدوین شده جمعیتی باید جدی گرفته شود، ادامه داد: آموزش به زوجین در آستانه ازدواج، آشنایی مشاوران قبل از ازدواج از قبیل باروری، احکام، حقوق و روانشناسی جهت استحکام بنیان خانوده و اموزش به زوجین در معرض خطر جهت کاهش ناباروری اکتسابی از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای افزایش تمایل زوجین به فرزنداوری انجام شده است.

وی افزود: همچنین آموزش به زوجین برای افزایش تعداد بارداری‌های برنامه ریزی شده و کاهش تک فرزندی از دیگر اقدامات انجام شده در جهت افزایش باروری سالم در استان یزد است.

 

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی