به زودی برای اولین بار در شهرستان بافق: احداث کارخانه خوراک دام و مرکز جمع آوری شیر

به گزارش هفته نامه افق کویر، از آنجایی که میزان دام روز به روز در حال افزایش است و هر ساله به میزان بیشتری خوراک برای دام و طیور مورد نیاز است؛ بنابراین با تأمین هزینه کارخانه خوراک دام و راه اندازی و احداث آن علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند تأمین غذای مورد نیاز دام، شهرستان را نیز به خودکفایی برساند.خبرنگار هفته نامه افق کویر بدین منظور گفتگویی با یکی از کارآفرینان موفق شهرستان بافق که جهت احداث اولین کارخانه خوراک دام و مرکز جمع آوری شیرپا به عرصه تولید گذاشته ، انجام داده است که در ادامه می خوانید.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی و نوع فعالیتتان را بیان کنید؟
عبدا… دهقان هستم که به عنوان دامدار، رئیس هیئت امنا و نماینده گاوداران مجتمع گاو شیری در خدمت گاوداران عزیز می باشم.
افق کویر:چه مدت است که در حرفه گاو داری فعالیت دارید و تاکنون میزان پیشرفت شما در تعداد دام و تولید شیر چگونه است؟
حدود ۵ سال است که در حرفه جذاب و متنوع پرورش گاو شیری واقع در مجتمع گاو شیری فعالیت دارم که با ۱۰ رأس گاو کار را آغاز کردم. با مطالعه و مشاوره در این زمینه و با توجه به علاقه‌ای که به این حرفه داشتم همچنین با در نظر گرفتن نقطه ضعف و قوت آن هم اکنون دارای ۱۰۰ رأس گاو اصیل با نژاد “هلشتاین” هستم.
افق کویر: چه افتخاراتی در این زمینه کسب کردید؟
با توجه به اینکه مدت زمان کوتاهی است که به حرفه دامداری مشغول گردیدم، پیشرفت های چشمگیری در این حرفه داشتم؛ علاوه بر ایجاد رونق در بازار شیر و لبنیات محلی(از تولید به مصرف) و با ایجاد اشتغال ۹ نفر نیرو به صورت مستقیم به عنوان کار آفرین و دو سال متمادی ازجانب جهاد کشاورزی به عنوان گاودار نمونه بافق برگزیده شدم.
افق کویر:آیا مجتمع گاو شیری شهرستان پاسخگوی نیاز شهرستان می باشد؟
خوشبختانه با عنایت مهندس فلاح مدیرعامل محترم شرکت سنگ آهن مرکزی و همچنین با هماهنگی هایی که توسط خانم دکتر سالاری مدیریت دامپزشکی شهرستان انجام شده، باعث گردید تا تولید شیر از مسیر اصلی خود که رونق دامداری شهرستان می باشد، خارج نگردد و با برنامه منظمی توزیع شود؛ در حال حاضر با توجه به میزان شیر تولیدی، روزانه شیر مورد نیاز بازار توسط تانکر حمل شیر به فروشگاههای داخل شهر انتقال می گردد و مقدار شیر مورد نیاز فرآوری نیز در کارگاه به محصولات لبنی تبدیل می‌گردد و حجم عظیمی از آن در فروشگاه های توزیع شیر که مختص فروش شیر و لبنیات محلی می باشد بانظارت اداره دامپزشکی توزیع می گردد و هیچ گونه کسری در این زمینه نداریم که این امر باعث رونق در بازار پلاستیک، پاکتهای مخصوص شیر و ظروف یکبار مصرف نیز در شهرستان گردیده است.
افق کویر: باتوجه به افزایش قیمت خوراک دام در کشور برای افزایش تولید شیر و حمایت از دامداران چه برنامه ای دارید؟
خوشبختانه با نظر مثبت مدیریت محترم جهاد کشاورزی شهرستان بافق جناب مهندس رحمتیان و همچنین خانم دکتر سالاری مسئول محترم اداره دامپزشکی شهرستان و با پیگیری‌های به عمل آمده در زمینی به مساحت ۲ هکتار و برآورد هزینه به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال شروع به احداث مجموعه بزرگی که شامل کارخانه خوراک دام، مرکز جمع آوری شیر، باسکول ۶۰ تنی ،مجموعه اداری و اتاق نگهبان در قالب شرکت تعاونی زرین طلایی کویر نمودیم که روال اداری آن جهت اخذ مجوز در شرف اتمام می‌باشد و ۶۰ درصد از ماشین آلات و دستگاه های آن خریداری شده مابقی آن نیز با شرکتهای مربوطه قرارداد بسته شده که ان شاا… تا پایان سال ۱۳۹۹ خط کنسانتره پودری( شیر و پرواری) شروع به کار نماید و خط کنسانتره “پلت” آن نیز در برنامه توسعه کاری سال ۱۴۰۰ می باشد.
همچنین برنامه مرکز جمع آوری شیر نیز همزمان با شروع به کار کارخانه خوراک دام راه اندازی خواهد شد و دامداران می‌توانند بدون هیچ دغدغه ای نسبت به افزایش تولید شیر گاوداری های خود اقدام نمایند. شیر جمع آوری شده پس از آزمایش در آزمایشگاه توسط مسئول فنی به بازار عرضه و مازاد آن نیز به کارگاه تولیدی فرآورده‌های لبنی جهت تولید به ماست، دوغ، کشک و… عرضه می شود و در صورت مازاد به شهرستان‌های دیگر انتقال داده می شود که در این زمینه برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.
افق کویر:چه سخنی با مسئولین دارید؟
از مدیرعامل محترم شرکت سنگ آهن که جهت حمایت از دامداران بافقی برای رونق این حرفه در شهرستان و همچنین مدیریت جهاد کشاورزی، ریاست محترم اداره دامپزشکی که جهت پیشبرد اهداف، پشتیبان و مددکار ما بودند، تشکر و قدر دانی می کنم. انشاا… این روند همکاری با تکمیل این طرح ادامه داشته باشد تا مثل شهرستانهای استان در این زمینه حرف هایی برای گفتن داشته باشیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی