کمبود دفتر خدمات الکترونیک قضایی در بافق

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در راستای رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از فناوری‌های جدید در روند دادرسی، آیین‌نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی را در ۲۲ خرداد ماه سال ۹۱ تصویب کرد و در اجرای ماده ۲ آیین‌نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی مصوب ۲۲ خردادماه سال ۹۱ رئیس قوه قضاییه، دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی را ابلاغ نمود. . آیین نامه مصوب سال ۹۶ رئیس قوه قضاییه و دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی به موجب مادهی ۳۹ آیین نامه جدید، جایگزین آیین نامه پیشین شد.
وظایف این دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با محوریت تسهیل مراجعات عموم مردم به منظور جلوگیری در اتلاف زمان؛ چند سالی است تأسیس شده اند. بنابراین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه‎جویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصت های برابر با رفع موانع اداری راه‌اندازی شده اند؛ اما در بافق داستان شلوغی و کمبود دفتر قضایی به چشم می خورد و شهروندان هم در این زمینه گلایمند هستند. به دنبال تماس‌های مکرر و درخواست های مردم و شهروندان مبنی بر کمبود دفتر خدمات قضایی در سطح شهر بافق، خبرنگار افق کویر برای تهیه گزارش به تنها دفتر خدمات قضایی شهر؛ واقع در خیابام امام رضا(ع) مراجعه نمود.
مشاهدات خبرنگار افق کویر حاکی از آن بود که برخی از مراجعه کنندگان در پیاده رو در انتظار نشسته بودند و برخی از شهروندان هم داخل بر روی صندلی های انتظار؛ گرچه جمعیت حدود ۲۰ نفر آنجا بیشتر زن بودند، اما مردها هم نشسته بودند و هر کس با توجه به کارش در انتظار بود تا کارش زودتر تمام شود.
خبرنگار افق کویر حاشیه خیابان و در پیاده رو با تنی چند از شهروندان و مراجعه کنندگان دفتر قضایی گفتگویی انجام داد که از نظر خواهید گذراند.
محمد علی اسکندری، ۶۳ ساله، بازنشسته در پاسخ به این پرسش که آیا تنها دفتر قضایی بافق پاسخگوی نیازهای مراجعه کنندگان خواهد بود یا خیر گفت: به نظرم با این حجم از مراجعات، وجود یک دفتر برای بافق کافی نیست! وی گفت: از مسئولین مربوطه؛ درخواست دارم حتما حتما به فکر زیاد کردن دفاتر قضایی باشند؛ به ویژه در این شرایط کرونایی که یک عده مردم در داخل، بصورت فشرده نشسته اند و یک عده هم در بیرون منتظر می باشند تا نوبت شان بشود و مطمئنا این تنها دفتر قضایی جوابگوی این حجم از مراجعات مردم را ندارد.

جوانی دیگر که خود را زعیمیان، ۲۵ ساله با شغل آزاد،معرفی می کرد؛ در پاسخ به این پرسش که چه صحبت و پیامی برای مسئولین دادگستری شهرستان بافق دارید گفت: همانگونه که می بینید اینجا شلوغ هست و دفتر قضایی به ما گفتند اسم بنویسید و در صف بایستید تا نوبت شما بشود. وی گفت: حدود یست دقیقه هست که این بیرون نشسته ام؛ مراجعه من زیاد هست و مردم هم زیاد به اینجا می آیند و کارهای دادگاهی هم دارند،همانگونه هم که می بینید یکی مغازه(دفتر) بیشتر نیست و سه نفر هم بیشتر نمی باشند و زود کارها انجام نمی شود.
صحبتم با مسئولین دادگستری این است که یا تعداد پرسنل زیاد بشود یا دفتر بزرگتر مهیا نمایند یا چند تا دفتر دیگر ایجاد بکنند تا مردم هر چه سریع تر کارهایشان تمام بشود
خبرنگار برای پیگیری این موضوع سراغ” چمران بهارلویی”، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بافق رفت و از او پرسید برای دفتر خدمات الکترونیک قضایی و کمبود آن در شهرستان با توجه به ازدحام جمعیت چه برنامه ایی دادگستری بافق دارد؟
وی گفت: افزایش حوزه در اختیارات ما نیست و دارای مجموعه ای جداگانه که خود یک ساز و برگ خاصی دارد و در حوزه اختیارات تهران می باشد.
وی افرود: در گذشته به سبک سنتی اقدام می شده و اکنون؛ به سبک روز خدمات دهی انجام می شود. به غیر از دفتر خدمات الکترونیکی قضایی برای آسانی کار مردم، از طریق کلانتری نیز در بافق ساز و کار، اخذ شکایت انجام می گیرد.؛ سپس موضوع بندی شده و به کارتابل دادستانی ارسال می شود و دادستان دستورات را صادر و مسیر را ادامه می دهد و مشکلی وجود ندارد.
وی ادامه داد: مردم در زمینه موضوع ثنا و اخذ سوابق کیفری و سوء پیشینه و… می توانند با نصب برنامه به روی تلفن همراه ود اقدام نمایند؛ حتی وکلا برای ابلاغیه و… خودشان اقدام می کنند و زیاد مراجعه به دفتر خدمات قضایی ندارند.
وی در خصوص دادخواست گفت : خود دادگستری می تواند، هماهنگی نماید؛ زیرا ساز و کار ارجاعی شکوائیه از ضابط، از طریق کلانتری و مراجع ناجا امکان پذیر می باشد.
پیرامون همین موضوع در تماس با غلامعلی دهشیری مدیر کل دادگستری استان یزد مسئله کمبود الکترونیکی قضایی مطرح شد وی عنوان کرد: اگر کمبودی درخصوص دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در بافق وجود دارد برعهده رییس دادگستری شهرستان بافق بوده تا موارد به صورت مستدلل، مکتوب درخواست گردد.
وی افزود: در این خصوص معاونت فناوری اطلاعات و برنامه ریزی استان یزد موضوع را بررسی کرده و حسب مورد اقدام خواهد کرد.
حال به نظر می رسدرفع کمبودها و مشکلات حوزه مسایل قضایی در بافق برعهده رییس دادگستری شهرستان بوده که در این خصوص لازم است جهت رفع مشکلات مردم اقدام عاجلی به عمل آید.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید