هُمیجان می نالد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، «روستای «همیجان» در ۱۱ کیلومتری غرب شهرستان بهاباد و در دل کوهستان قرار دارد و از روستا‌های هدف گردشگری استان یزد به شمار می‌آید. احداث خانه‌های مسکونی در دل کوه، این روستا را به ماسوله کویر مشهور کرده است. آب این روستا از چشمه و قنات است که در دل کوهستان جریان دارد و در مسیر این چشمه‌ها جنگلی از درختان گردو و میوه وجود دارد؛اخیرا با کشف معدن سنگ آهن در این روستا مشکلاتی برای اهالی فراهم به وجود آمده و آنان اجازه بهره برداری از این معدن را نمی‌دهند» در ادامه گزارش خبرنگار افق کویر را می خوانید.

متصدی معدن تا به امروز
در محل حاضر نشده
ابتدا “حسین عباسی” دهیار روستای همیجان با اشاره به صدور مجوز سال ۱۳۹۱ جهت بهره برداری از معدن کشف شده در این منطقه گفت: در همان سال با مخالفت اهالی روستا و مراجعه به بیت مقام معظم رهبری و نامه نگاری کار بهره برداری از این معدن تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد. وی با بیان اینکه حدود ۵ الی ۶ ماه گذشته آنها به بهانه های مختلف قصد داشتند جهت آغاز کار دستگاه بیاورند و به اهالی روستاها اعلام کردندکه «عظیم آباد» و «کاظم‌آباد» اورانیوم دارد. متاسفانه جو بدی میان مردم ایجاد شد که دیگر در این روستاها جای زندگی کردن نیست، وی توضیح داد: یک کارشناس را شخصا به روستا آوردیم و پس از بررسی بیان کرد که این اورانیوم و اتم موجود در این منطقه در میدان آزادی تهران هم توسط دستگاه آلارم می دهد.
دهیار روستای همیجان با اشاره به دلایل غیرواقعی جهت رسیدن به اهداف بهره بردارگفت: پس از نامه نگاری به مسئولین و به وزارتخانه حرکت آنها کاسته شد. برج ۱۱سال گذشته آنها از پشت کوه اقدام به قرار دادن کانکس و دستگاه جهت انجام کار داشتند که اهالی روستا مانع کار شدند و راه را بستند. مجددا پنج ماه گذشته آنها آغاز به خرید خانه، آغل و درخت نمودند که اختلافات آغاز شد.
وی گفت: شخصی از اهالی بهاباد با رقم های مختلف ۱۰۰ میلیون تومان تا ۱میلیارد تومان اقدام به خرید نموده ومردم را به وسوسه انداختند. البته افرادی که دارای دقایقی کوتاه از آب کشاورزی و یا ملکی که به ارث برده اند دست به فروش زدند و مالکان اصلی و انانی که ساعت های زیاد امتیار آب دارند مخالف می باشند.
وقتی کوه را در دل روستا دید متعجب شد
دهیار روستای همیجان به بازدید معاون وزیر صمت اشاره داشت و افزود: معاون وزیر صمت که برای بازدید به روستای همیجان آمده بود، وقتی کوه را در دل روستا دید متعجب شد و گفت: به ما گزارش داده؛ که کوه در ۲۰ کیلومتری روستا قرار دارد و مقرر شد پیگیری های لازم صورت بگیرد. خوشبختانه ۴۰ روزی است که اقدام خاصی انجام نشده است.
وی در خصوص ناآرامی در روستا با بیان اینکه که باید جو آرام و وعده پول میان نباشد بیان داشت:افرادی با ایجاد ناآرامی در روستا جو بدی ایجاد نموده و این موضوع توسط فرمانداری، اطلاعات و… مورد پیگیری قرار گرفته تا آرامش و امنیت به این روستا برگردد.
سفره‌های زیرزمینی شهرستان خشک و مردم باید مهاجرت کنند
عباسی به قدمت ۷۰۰ ساله این روستای ثبت تاریخی اشاره داشت: ۳۵ قنات از این کوه سرچشمه و این قنات بیش از دو هزار سال قدمت دارد که به واسطه این کوه باید خشک شود. اگر از لحاظ موقعیت جغرافیایی مشکل پیش نمی آمد مردم بهاباد حمایت می‌کردیم که با این اقدام مطمئنا شهرستان بهاباد هم از بن بست خارج می شود و عمران و آبادانی در برخواهد داشت؛ متاسفانه سفره‌های زیرزمینی شهرستان خشک می‌شود و مردم باید مهاجرت کنند به چه قیمتی باید اجازه بدهیم حق و ناحق در این کشور رخ دهد.
وی جمعیت روستای همیجان را ۷۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: در ۱۷روستای دیگر نیز افراد زیادی سکونت دارند. تنها شاید ۵ درصد مردم موافق این موضوع باشند.
ثبت ۴ هزار متر مربع از روستای «فضل آباد» تا همیجان
عباسی ادامه داد: ۴ هزار متر مربع از روستای «فضل آباد» تا همیجان ثبت شده است؛ اگر این معدن در رشته کوهها یه جهت خلاف شهرستان بود ما حمایت می‌کردیم و مردم کار را رها می‌کردند تا این اتفاق بیفتد؛ اما این کوه در دل خانه مردم است، اولین سنگ به سمت خانه و درخت پایین خواهد آمد.
بحث آرامش و آسایش مطرح است

وی به آسیب های اجتماعی و فرهنگی اشاره داشت و افزود: بهاباد ظرفیت ندارد که بخواهد مهاجر بگیرد، گندله که راه‌اندازی شود به اندازه کافی نیرو خواهد آمد و اشتغال ایجاد خواهد شد؛ اما بحث آرامش و آسایش مطرح است نمی‌توان همه چیز را نابود کرد و اگر تضمینی بود آرامش و آسایش برپا خواهد ماند و لطمه ای وارد نمی شود ما حتماً حمایت می‌کردیم؛ اکنون ما اجازه نمی دهیم تا پای خون ایستاده‌ایم و راه قانونی وجود دارد.
متصدی باید اتاقی را در روستا برای خود فراهم می کرد
وی با بیان اینکه نباید توسط تعدادی اختلاف بوجود آورند. شخصی نباید دست به معامله گری بزند و مردم را له کند، گفت: همه ما ایرانی و مسلمان هستیم و باید طبق واقعیت پیش رفت و حقوق یکدیگر را بدهیم. متصدی باید اتاقی را در روستا برای خود فراهم می کرد و قیمت آب و ملک و درخت را تعیین می‌کرد و با مردم روبرو می شد.
از معادن هیچ چیز عاید شهرستان بهاباد نشده است
دهیار همیجان با توجه به سه چاهون، چادرملو و بزرگترین معادن اطراف خاطرنشان کرد: شهرستان بهاباد یک راه درست ندارد، بیمارستان درست و حسابی با متخصص و… نداریم و هیچ چیز عاید این شهرستان نشده است.
سپس “حسین زینلی” باغستانی ساکن بهاباد و شاغل در راه آهن که عضو شورای اسلامی روستای همیجان می باشد؛ اعلام داشت: به خاطر شغل قصد رفتن به یزد دارم که استعفای خود را به شورا تحویل داده ام و هنوز موافقت نشده است.
بازدید مسئولین و تشکیل کارگروه
وی به مدت زمان طولانی و دغدغه اصلی مردم اشاره کرد: استاندار سابق، دکتر عزیزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فعلی و دیگر مسئولین از این روستا بازدید داشتند و مقرر شد تا کارگروه تشکیل دهندتا نقطه دقیق معدن و روستا را مشخص نمایند.
زینلی با اشاره به ۳۵ نقطه در معرض خطر که در طول یک رشته کوه قرار دارد؛ اذعان داشت: آسیاب، کوه های سنگی و درختان این روستا که بیش از یک قرن قدمت دارد به ثبت میراث درآمده است.
عضو شورای اسلامی روستای همیجان با بیان اینکه شرکت خصوصی می‌گوید مجوز دارد و دکل و اتاقک آورده و در گذشته از پشت کوه ورود پیدا کرده بود که اهالی اجازه ندادند در حال حاضر اتاقک را در خود روستا قرار داده؛ توضیح داد: شخصی بومی از اهالی خود شهرستان به عنوان پیمانکار از «کاظم آباد» و «علی‌آباد» در حال خریداری و درختان را قطع نموده است.
فرمانداری بهاباد
منتظر پاسخ استانداری
عضو شورای روستا با بیان اینکه فرمانداری منتظر پاسخ استانداری می باشد، تصریح کرد: مردم روستا مسیر را مسدود نموده و شبانه روز نگهبانی می دهند؛ اما متاسفانه درگیری هم ایجاد می شود.
وی با اعلام اینکه یک سمت کویر طبس و یک سمت دیگر این منطقه خوش و آب و هوا و محل تفریح و گردشگری مردم شهرستان بهاباد همین جاست؛ گفت: آنها با قیمت های متفاوت شروع به خرید نمودند و حتی عده ای کارت هدیه دریافت کردند.
زینلی به عدم حضور افرادی که مجوز گرفتند و تابحال بازدیدی نداشتند اشاره کرد و افزود: صباغیان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از منطقه بازدید داشته و مخالفت خود را اعلام کرده است.
استخراج معدن برابر با نابودی تمام روستاها
وی استخراج این معدن را نابودی تمام روستاها دانست و افزود: هدف این است تا از بازدید استانداری و دیگر ارگانهای دولتی و حتی نماینده مردم در مجلس پاسخ دریافت شود.
اخذمجوز لغو معدن همیجان
در ادامه “علی هوشمند” ۶۳ ساله یکی از افرادی که پیگیر لغو مجوز معدن همیجان می باشد به صحبت پرداخت و گفت: از طرف اهالی به عنوان نماینده پیگیر کارهای اداری هستم. امیدوارم بتوانیم مجوز لغو معدن همیجان را اخذ نماییم.
وی این روستا را از فاصله هوایی ۵ کیلومتر و زمینی ۱۰ کیلومتر با شهرستان بهابادعنوان کرد: از نظر کارشناسان آب منطقه‌ای، ۳۵ آبادی چشمه های آن با اکتشاف معدن خشک می شود. رشته کوهی بین بافق و بهاباد قرار دارد که غرب آن روستای خوش آب و هوا شهرستان بافق، از جمله: باجگان، قطرم و… قرار دارد و شرق، روستای خوش آب و هوای بهاباد که محل گردشگری و تفرجگاه تابستانی مردم است.
هفتاد و پنج نوع گیاه دارویی شناسایی شده در این منطقه
وی این منطقه را از لحاظ زیست محیطی بهترین پوشش گیاهی دانست و اظهار کرد: هفتاد و پنج نوع گیاه دارویی شناسایی شده و پوشیده از درختان بنه، بادام کوهی در دامنه کوه گسترده شده است.
اولین و یکی از طولانی ترین قنات
هوشمند بحث مهمتر را قنات اصلی بهاباد دانست و افزود: قنات از زیر همین رشته کوه ها در معرض خطر است. قناتی که در استان به عنوان اولین قنات از لحاظ آبدهی و دومین قنات از لحاظ طول نامیده شده است.
نگهبانی های شبانه روزی مردم

وی تعطیلی کار این شرکت خصوصی را توسط شورای تامین در سال ۹۳ با توجه به مخالفت مردم یادآورشد: پس از هفت سال مجدداً در دی ماه ۹۹ این شرکت فعالیت خود را آغاز کرد تا راه دسترسی به معدن را باز نماید؛ اما دوباره با مخالفت اهالی شهرستان مواجه و ناچار شد کار را تعطیل کند و یک سال است که مردم با نگهبانی های شبانه روزی و مقاومت و مکاتبات و مسئولین و بازدیدهای مختلف مسئولین دست و پنجه نرم می کنند. صباغیان نماینده مردم مخالفت خود را اعلام نموده و با اکتشاف معدن مخالف است؛ مسئولین زیادی به اینجا آمدند از دادستان، آب منطقه ای، محیط زیست که این ارگان نیز مخالف این موضوع است.
واگذاری ۴ هزار هکتار اراضی

هوشمند از لحاظ منابع طبیعی به ۳۰۰ هکتار زمین که به متصدیان معدن جهت اکتشاف واگذار شده ؛ اشاره کرد و گفت: متاسفانه اداره صمت یزد ۴ هزار هکتار اراضی به آنها واگذار کرده که در این ۴هزار هکتار انواع و اقسام سنگهای معدنی مشاهده شده است. از ابتدایی روستای عظیم آباد “دهانه” شروع می شود تا روستایی همیجان معدن اورانیوم و سنگ هایی مثل منگنز، روی، آهن و فلزات مختلف کشف شده است و این منطقه به شرکت خصوصی که در نقاط مختلف کشور به اکتشاف و بهره‌برداری می‌پردازد واگذار شده است.
نگرانی اهالی همیجان به اطلاع مدیرکل صنعت و معدن و تجارت استان یزد می رسد و منتظر پاسخ نامبرده خواهیم بود همچنین خبرنگار هفته نامه افق کویر پیگیر گفتگو با مدیران شرکت معدنی که مجوز بهره برداری در روستای همیجان اخذ نموده، بوده که به محض انجام شدن به اطلاع شما مخاطبان گرامی خواهد رسید.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

از بافق تا لبنان تاثیر یک تئاتر خوب از صدها سخنرانی بیشتر است

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق، تئاتر آن