به علم آمار آنگونه که بايد اهميت نمي دهند

تا کلمه آمار شنيده مي شود همه ذهن ها به طرف سرشماري پرتاب مي گردد، آمار علمي است که حتي انسان هاي غارنشين نيز از آن بهره مي بردند، در آن زمان براي شمارش و حساب  از چوب خط هايي که بر ديواره غارها و  سنگ ها مي کشيدند مي توان نام برد و هر جا سخن از “داده و اطلاعات” به ميان آيد دست به گريبان آمار خواهيد شد و “داده” نيز اطلاعاتي است که در مورد موضوعي جمع آوري مي شود تا به حال اين عبارت را چندين بار شنيده ا يد که مي گويند “آمارش را در آوردم” اين بدين معنا است که اطلاعات مورد نياز را جمع آوري کردم و اين اطلاعات همان داده است.

متأسفانه به علم آمار آنگونه که بايد اهميت داده نمي شود چرا که نسبت به کارايي آن کمتر فردي آگاهي دارد؛ يک کارشناس آمار، بايد به علم رايانه کاملا مسلط باشد چرا که تمام کارهايي که بايد انجام دهد با نرم افزارهاي مخصوصي صورت مي گيرد و همچنين بايد يک گزارش نويس و تحليل گر خوبي باشد که بتواند اطلاعات بدست آمده خام را تجزيه و تحليل نموده و آنگونه بنويسد که براي عموم افراد قابل فهم باشد، و همچنين يک آماردان مهارت دارد که گزارش يک ساله يا حتي چند ساله را بر روي يک نمودار به صورت شفاف که همه عموم متوجه نتايج گردند ترسيم نمايد و حتي با استفاده از علم سري زماني پيش بيني هاي انجام دهد و  يکي از کارايي اين شاخه از آمار پيش بيني هاي بورس مي باشد. با استفاده از آمار مي توان در مورد موضوعات نتايجي کسب نمود و تجزيه و تحليل نمود و در راستاي ارتقاي موضوع، کار انجام داد. آمار در رشته هاي پزشکي بسيار کاربرد دارد و نقش بسزايي ايفا مي نمايد و همين باعث شده است که شاخه اي ديگر به نام “آمارزيستي” به رشته آمار افزوده شود.

اگر سازمان ها و اداره ها و کارخانجات از کارشناس آمار در سيستم سازماني خود استفاده کنند حتما موفق تر خواهند بود چرا که هيچگاه رشته اي جايگزين آن نخواهد شد، زماني اين پست کارايي خودش را نشان مي دهد که فرد متخصصي در اين جايگاه مستقر شده باشد.

کارشناس آمار به راحتي عملکرد مدير و کارکنان يک سازمان را مورد بررسي قرار مي دهد و طوري نمايش مي دهد که تنها با يک نگاه بتوان در مورد آن اظهار نظر نمود، و اين کار آماردان شايد به مذاق برخي مديران خوش آيد و برخي، خير !

نهادهايي که بايد حتما کارشناس آمار داشته باشند را مي توان جهاد کشاورزي، بهداشت، ثبت احوال، اداره امور مالياتي و دارايي، بيمارستان و … را نام برد.

 

حدیث عباسی- کارشناسی ارشد آمار

 

 

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی