کارگر، مشکل اساسی نانوایی ها

حدیث عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، نشست صنف نانوایی ها در روز دوشنبه نهم آبان ماه سال جاری در دفتر امام جمعه شهرستان بافق با حضور” حجت الاسلام سعادت فر” برگزار شد:

کارگر، مشکل اساسی نانوایی ها

” غلامی” یکی از نانوایی های شهرستان گفت: مشکل اساسی نانوایی ها نبود کارگر است و در حال حاضر اکثر کارگرها و نانوا ها غیر بومی هستند، برای کار در نانوایی کارگر نمی توان پیدا کرد، چرا که با حقوق شش میلیون هیچکس راضی به کار در نانوایی نمی شود. وجود معادن در شهرستان باعث شده است که به کار معدن روی آورند، چرا که از حقوق و مزایای خوبی برخوردار است.
وی افزود: همه مولفه های نانوایی گران شده است خمیر مایه ای که با ۲۰۰ هزارتومان خریداری می شد در حال حاضر با ۷۰۰ هزارتومان باید خرید. بیمه و حقوق کارگر زیاد شده است و با همین حقوق نیز کارگر برای صنف نانوایی ها پیدا نمی شود، اگر در حال حاضر حتی ۳۰ نفر اعلام آمادگی برای کار در نانوایی وجود داشته باشد، نانوایی ها آمادگی به کارگیری کارگر را دارند.
مردم با گران شدن نان فانتزی به نانوایی های سنتی روی آورده اند

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که قابل بحث است نانوایی ها راضی نیستند، آقای دولت حق من را بدهد، ۵۷ درصد بیمه و حقوق کارگر افزایش یافته و مایحتاج من نیز گران شده است، اما هزینه نان تغییری نکرده است، در کرمان نانی که در اینجا ۱۰۰۰ تومان است ۱۵۰۰ به فروش می رسد، متاسفانه افرادی هستند که تعداد زیادی نان سفارش می دهند و برای خوراک دام استفاده می کنند و مردم با گران شدن نان فانتزی به نانوایی های سنتی روی آورده اند، اما آرد به سهمیه نانوایی ها افزوده نشده است.
وی تاکید کرد: به استانداری یزد گفته شود صنف نانوایی در جذب کارگر مشکل دارند و نانوایی ها از زن و فرزند خود به عنوان کارگر استفاده می کنند.
وی گفت: اغلب صنف ها از معادن به نحوی بهره می برند، اما به صنف نانوایی ها هیچ کمک و تسهیلاتی ارائه نمی شود.
در خیال من هم نمی گنجد

یکی دیگر از نانوایی ها گفت: یکی از خانم ها در کنار همسرش کارگری نموده است بعد از شش ماه دچار دیسک کمر شده است، وقتی کارگر نیست باید زن و فرزند کار کند، بچه ۱۵ ساله پا به پای پدر کار می کند یک بچه ۱۵ ساله را به عنوان فروشنده جذب کردیم وقتی گفته شده که حقوق ۵ میلیون است گفت اگر بروم معدن بیست میلیون حقوق می گیرم اصلا در مخیله من نمی گنجد، اجاره مغازه سال گذشته سه میلیون بوده در سال جاری گفته شد که شش میلیون باید پرداخت کنم ، کار نانوایی مثل سوپر لبنیاتی و پوشاک فروشی نیست که سریع جمع شود و مغازه دیگر بنا شود و همچنین هیچکس به من مغازه اجاره نمی‌دهد و می گویند مغازه خراب، سیاه و دوده می‍ گردد، بله، درست است، حرارت و آتش است.
وی افزود: هزینه های نانوایی سر به فلک کشیده خمیر مایه ۲۰۰ هزارتومانی به ۷۰۰ هزارتومان، نمک ۲۰ هزارتومانی به ۶۰ هزارتومان و حق بیمه از ۲۵۰ تومان به ۵۵۰ تومان رسیده و دولت فقط به من آرد می دهد که ۲۰ درصد هزینه های من است، ۸۰ درصد دیگر اجاره مغازه، بیمه کارگر و … است.
نابودی نانوایی ها در شهرستان ها
وی تصریح گرد: نان باکیفیت، استادکار با کیفیت می خواهد، استادکار در تهران روزی ۶۰۰ هزارتومان حقوق می گیرد اگر بخواهد به این شهر بیاید با این آب و هوا، از من یک میلیون تومان حقوق خواسته است.
وی گفت: در تهران نان به همراه کمی کنجد ۵۰۰۰ تومان به فروش می رسد اگر همان نان را من ۱۷۰۰ تومان بفروشم همه شکایت دارند این تبعیض ها که در استان ها و شهرستان‌ها ایجاد شده است نابودی نانوایی ها در شهرستان ها را در پی دارد.
باید در قبال شهرستان تصمیماتی گرفته شود
از استان گلستان شاطر آورده ام سه ماه برای من کار کرده است و ۵ ماه برای دیگری، سپس به کارخانه کاشی رفته با ۲۰ سال سابقه شاطری و آنجا مشغول به کار شده است، بله! حقوق بیشتر با کار راحت تر و آسایش بیشتر؛ باید در قبال شهرستان تصمیماتی گرفته شود.
“حسین شبانی پور” گفت: مشکلات نانوا در شهرستان مضاعف است و از مشکلات اصلی بحث ۴ درصد حقوق در ۲ سال پایان کار است که به علت کم بودن حقوق با مشکلاتی روبرو شده ایم.
“زهرا طزنجانی” یکی از نانوایی ها گفت: اصالتا اهل نیشابور هستم و ۵ سال است که دراین شهر نانوایی می کنم و مشکل کارگر در این صنف خیلی زیاد است.
دلیل بر این نمی شود که به گروهی ظلم گردد

حجت الاسلام سعادت فر امام جمعه شهرستان بافق پس از شنیدن خواسته های صنف نانوا گفت: نانوا قشری است که اغلب از آن طلب کار هستند واقعا زحمات شما زحماتی است که به چشم نمی آید و مشکلاتی که مطرح شد کمتر کسی از آن اطلاع دارد نان از جمله کالاهایی است که اگر گران شود همه معترض می شوند، من یک نیروی مطالبه گر هستم و نیروی اجرایی نیستم، می توانم مشکلات شمارا پیگیری کنم و این کار خیلی سخت است امیدوارم که به نتیجه برسد .
باید به صنف نانوا توجه شود
وی در ادامه گفت: و اینکه باید به مردم خدمت شود و نان ارزان به دستشان برسد دلیل بر این نمی شود که به گروهی ظلم گردد، باید به نانوا نیز توجه گردد که حداقل چرخ زندگی آن ها بچرخد و مغازه آبرومندانه داشته باشند و لذا این مسایل جای تامل دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی