دایره ایمنی در شرکت ها فراگیر شود

هنوز از ماجرای کشته شدن ۴نفر در طرح فاضلاب شهری بافق نگذشته که این بار در مجتمع فولاد بافق دو نفر جان سپردند؛ معلوم نیست به چه علت این مسایل ایجاد می شود؛ متاسفانه اداره کار هم در این زمینه اطلاع رسانی ندارد تا واکاوی این حوادث درس عبرتی برای افراد و شرکت ها باشد که در امور محوله دقت کافی داشته باشند. حال پرسش این است که چرا این حوادث ایجاد می‌شود و چه کاری باید انجام داد تا این حوادث ناگوار اتفاق نیفتد و یا به حداقل خود برسد.
در پاسخ به این پرسش ها ذکر این مقدمه لازم است؛ گرچه مرگ قضا و قدر الهی است که راه گریزی از آن نیست و خداوندی که جان داده جان را نیز می گیرد. طبعا نه تنها انسان ها؛ بلکه همه موجودات در مقابل مرگ راه گریزی ندارند؛ در نتیجه این قبیل حوادثی که پیش می‌آید کارفرمایان تقصیر را متوجه عدم دقت افراد می‌دانند؛ خانواده متوفیان هم عدم نظارت کافی از سوی کارفرما را دلیل می آورند و مردم هم شتاب عزراییل در بردن جان انسان‌ها را علت العلل می‌دانند.
هرکدام هست؛ جان انسان یا انسان های گرفته می شود و معلوم نیست این چرخه معیوب در این شهر معدنی چگونه بر دور خود خواهد چرخید.
اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی که باید نظارت عالیه داشته باشد خود در بی نیرویی دست و پا می زند و به این اداره به چشم یک اداره معمولی نگاه می شود؛ در حالی که این اداره وظیفه دارد تا بازدیدها و سرکشی های از شرکت های معدنی و سایر صنایع داشته باشد و نکات ایمنی را به کارفرمایان گوشزد کند؛ متاسفانه می بینیم که گاه این اداره عنوان می کند که شرکت های منطقه در بافق حاضر نیستند تا آمار حضور خود در شهر بافق را به آن اداره اعلام کنند. به همین خاطر است که باید خود شرکت ها و واحدهای صنعتی معدنی بافق دایره ایمنی شرکت را فراگیر کرده و واحد hse خود را قوی کنند. این واحد وظایفی را بر عهده دارد از جمله:
• مطالعه و بررسي رويدادهاي قبلي و گزارشات ارائه شده از آمارحوادث و ارائه راهكارهاي لازم براي حداكثر سازي بستر ايمني براي كليه فعاليتهاي
•نظارت بر حسن اجراي برنامه هاي ايمني در طرحها و پروژه هاي شركت
• مطالعه، بررسي و شناسائي محل ها و فعاليتهاي مخاطره آميز در شركت و اولويت بندي اجراي طرحهاي ايمن سازي
• نظارت بر عملكرد پيمانكاران شركت به منظور حصول اطمينان از اجراي قوانين و مقررات ايمني
نظارت بر پيشرفت پروژه هاي ايمن سازي و ارائه گزارشهاي لازم به مافوق ( اینترنت )
از سوی دیگر مدیران شرکت های معدنی و صنعتی به دنبال جذب رشته های مورد نیاز در صنعت باشند و از سوی دیگر دانشگاهها هم رشته های مورد نیاز را تأسیس کرده و بدینوسیله نسبت به آموزش نیروهای خود کوشا باشند و نکته آخر این که مدیران دستگاههای اجرایی و شرکت ها از حالت دورکاری بیرون بیایند و در منطقه حضور داشته باشند تا از نزدیک بر روی طرح خود نظارت داشته باشند. برخی مدیران متأسفانه فقط به فکر عواید و سود دهی شرکت خود هستند و حاضر نمی باشند تا در محل کارخانه خود مستمرا حضور بیابند.

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید