اگر مشکلات را بیان نماییم کار خود را ازدست خواهیم داد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ یازدهم اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر نامیده شد؛ روزی که گرامیداشت و تبریک آن به کارگران زحمتکش، شریف و تلاشگران عرصه کار و تولید کشورمان حق مطلب را به تنهایی ادا نمی‌کند.گویا باید کلامی دلنشین بر زبان جاری یا خبری خوش داده شود تا خستگی را از تن این قشر نجیب و کم توقع درآورد؛ به همین منظور خبرنگاران هفته نامه افق کویر به سراغ جمعی از کارگران زحمتکش شهرستان رفته و به گفتگو با آنها پرداختند و آنها از مسائل و مشکلات خود سخن گفتند که در ادامه می خوانید:
“علی محمد آبادی” یکی ازکارگران که از اهالی بم و ساکن بافق هست؛ گفت: ۷ سال است؛ که به عنوان کارگر فضای سبز مشغول به فعالیت هستم.
با حقوق کارگری نمی توان در برابر مشکلات مقاوم بود
وی افزود: بنده و خانواده ام ساکن شهر” بم” و صاحب ۱۱ فرزند بودم؛ زمانی که زلزله بم اتفاق افتاد ۳تن از فرزندانم را در زلزله از دست دادم و ۲تن از فرزندانم نیز مدتی بعد فوت کردند.
وی در ادامه بیان کرد: مشکلات زیاد است؛ دخترم ناراحتی قلبی دارد و نیازمند پیوند قلب است و فرزند دیگرم، ۳۵ سال سن دارد و از ناحیه دو دست فلج بوده و امکان اشتغال برایش وجود ندارد و هم چنین همسرم از ناراحتی قلبی و فشار خون رنج می برد و همچنین ۱۰ سال است که در این مکان فعالیت می کنم و با حقوق کارگری نمی‌توان در برابر مشکلات مقاوم بود؛ اما امیدم به خداست.

بعد از ۷ سال کارگری هنوز روز مزد و بدون بیمه هستم

یکی دیگر از کارگرها که اهل سیستان و بلوچستان بود؛ گفت: ۷سال است؛ که مشغول بکار هستم؛ اما هنوز کارگر روزمزد و بدون بیمه بوده و حقوق کارگر بسیار پایین است؛ که کفاف هزینه های زندگی ، اجاره نشینی و غیره را نمی دهد.
بیمه درمانی برای کارگران لحاظ شود
وی افزود: از مسئولان انتظار می رود؛ که با گرانی و تورمی که در جامعه وجود دارد؛ حقوق بیشتری به قشر کارگر پرداخت شود و بیمه درمانی برایشان انجام شود.
در ادامه یکی از کارگران که اهل شهر بافق بود؛ گفت: متاسفانه حقوق پرداختی به کارگر در سطح پایینی قرار دارد و به موقع پرداخت نمی شود.

بیمه تکمیلی از سطح کیفی پایینی برخوردار است

وی بیان کرد: بیمه تکمیلی که از سوی کارفرما برای کارگران انجام شده؛ از سطح کیفی پایینی برخوردار بوده و موارد زیادی را پوشش نمی دهد.
خبرنگاران افق کویر برای گفتگو با کارگران فضای سبز شهرستان اقدام کردند؛ اما تمایلی به گفتگو نداشتند چرا که از برخورد کارفرما و مسئول مربوطه مضطرب بودند؛ اما خبرنگار افق کویر با توضیحاتی اعتماد کارگران را جلب کرده و به بیان مشکلات خود پرداختند؛ یکی از کارگران فضای سبز که ۴۰ سال سن داشت؛ گفت: ۱۰ سالی است؛ که در این مکان مشغول به کار هستم و حقوق نیز طبق اداره کار پرداخت می شود؛ اما حقوق اسفندماه هنوز پرداخت نشده است.

“به ما ارتباطی ندارد”

وی افزود: زمانی که برای بیان کردن مشکلات خود به اداره کار مراجعه می شود در پاسخ به کارگر گفته می شود که “به ما ارتباطی ندارد”
روی اضافه کاری ها یک خط ممتد کشیده می شود
وی در ادامه بیان نمود: روزهای تعطیل و عید باید جهت کار حاضر شویم ؛ اما روی اضافه کاری ها یک خط ممتد کشیده می شود و تمام.
کار گر ۲۷ ساله اهل بافق گفت: کارگرها بیش از وظیفه خود کار می کنند و برخی مسئولین کارهایی که وظیفه کاری کارگر نیست؛ کارگر را مجبور به انجام آن کار می نماید .

اگر مشکلات را بیان نماییم کار خود را ازدست خواهیم داد

کارگر۳۴ ساله با اشاره به کفش های کارگران گفت: مدت طولانی است که به کارگرها لباس و کفش کار نداده و مجبور شدند که خود جهت تهیه آن اقدام کنند .
یکی دیگر از کارگرها که خیلی از بی لطفی های برخی مسئولین دلگیر بود؛ گفت: مشکلات زیاد است؛ اما اگر مشکلات را بیان نماییم کار خود را ازدست خواهیم داد.
وی بیان کرد: حقوق کارگری خیلی ناچیز است برای جبران بخشی از مشکلات باید اضافه کاری بیایم و ساعت کمی لحاظ می‌شود.
با توجه به گزارش تهیه شده می توان گفت: کارگران در بخش‌های مختلف با توجه به سختی کار با مشکلاتی مانند نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه، رفتار غیرمتعارف قانونی در اجرای بخشنامه های رفاهی کارگران مواجه هستند؛ بنابراین ارایه حمایت‌های بهداشتی، درمانی، بیمه ای، اعطای سبد حمایتی، تامین خدمات رفاهی و موارد مشابه از جمله کمک‌هایی است که دولت می تواند در کنار دستمزد مصوب برای حمایت از کارگران و افزایش سطح زندگی آنان داشته باشد و علاوه بر این، حمایت از کارفرمایان در زمینه کاهش مالیات و عوارض و حمایت‌های دیگر می تواند در افزایش حمایت از کارگران موثر باشد و همچنین امنیت شغلی کارگران از جمله دغدغه‌های هر روزه کارگر است، انتظار می‌رود مسئولان در این زمینه نیز ورود پررنگ‌تری داشته و پشتیبان کارگر باشند.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

از بافق تا لبنان تاثیر یک تئاتر خوب از صدها سخنرانی بیشتر است

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق، تئاتر آن