برای منزلت زنان خانه دار برنامه ریزی شود

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سی اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید؛ در این سیاست های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و… اشاره شده است. با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ شد؛ به همین مناسبت خبرنگاران افق کویر به سراغ مردم رفته و با آن ها به گفتگو پرداخته‌اند؛ که در ادامه می خوانید:

شرایط روحی و عاطفی برای مادر شدن و پدر شدن اهمیت دارد

ابتدا “زهرا رستگار”۴۴ ساله، اهل “مشهد” گفت: فرزندی ندارم؛ اما مردم بافق بچه دوست هستند و هر کدام سه فرزند قد و نیم قد به همراه دارند.
“فاطمه سادات صدر” افزود: فرزند ندارم و فعلا تصمیمی به فرزند آوری ندارم زیرا شرایط روحی؛ مالی و عاطفی ندارم.
وی در خصوص وام فرزند آوری بیان کرد: شرایط وام فرزند آوری برای من جذاب نیست؛ باز هم با این شرایط تصمیمی به فرزند آوری نخواهم داشت برای فرزند آوری فقط بحث مالی که مطرح نیست؛ بلکه روحی و روانی هم است بالاخره باید آمادگی برای مادر و پدر شدن را داشت.

مسئولین به گفتار خود عمل نمایند

یکی از همشهریان که تمایل به معرفی خود نداشت گفت: ۳ فرزند دارم و یکی از فرزندانم داری ۲ فرزند است. انشاا… نسل شیعه زیاد گردد؛ اگر جوانان را حمایت کنند نتایج بسیار خوبی کسب خواهند کرد.
وی در ادامه گفت: خواهشمندم مسئولین به گفتار خود عمل نمایند.
“محمد جواد دهقانزداده” بیان کرد: دو فرزند دارم؛ در حال حاضر برای تحصیل فرزند باید هزینه‌های زیادی صورت گیرد و هزینه های دیگر که گفتن ندارد و توقع فرزندان نیز زیاد شده است چون افرادی که درآمد بسیار زیادی دارند برای فرزندان خود زندگی بسیار اشرافی فراهم می کنند و دیگر بچه ها هم می بینند و توقع از والدین خود دارند.

شغل مناسب در اولویت باشد

ایزدی خانم ۳۵ ساله گفت: فرزند باعث دلگرمی والدین است؛ اما سرپرست خانواده اگر شغل مناسبی نداشته باشد هر اقدامی در زمینه های اقتصادی و فرهنگی کارساز نخواهد بود.
وی افزود: برای حل این مشکل اولین کار فراهم کردن شغل است و مسئولین امنیت شغلی باید ایجاد نمایند و جوانان را حمایت کنند.

امنیت شغلی بانوان نیز اهمیت دارد

وی تصریح کرد: خیلی از بانوان شاغل ترس از دست دادن شغل خود را دارند و تن به فرزند آوری نمی دهند؛ امنیت شغلی بانوان نیز اهمیت دارد چرا که خانم خانواده نیز شاید گوشه ای از مخارج زندگی را تامین می کند.

حس اعتماد و ایمان مردم تقویت شود

“محبوبه صادقی” بانوی بافقی بیان کرد: در احادیث بیان شده است ؛ که روزی فرزند را خداوند تامین می کند؛ اما ترس و شرایط حاضر باعث شده است؛ که این مباحث کمرنگ شود، به نظر من باید کار فرهنگی نیز در کنار حمایت های دیگر قرار گیرد و حس اعتماد و ایمان مردم تقویت شود.

برای منزلت زنان خانه دار برنامه ای مطرح نمایند

علیزاده بانوی ۴۶ ساله گفت: فرزند زیاد باعث برکت خانه است؛ اما بانوان شاغل تن به فرزند زیاد نمی دهند؛ اغلب بانوان کار را اولویت اول وظیفه خود دانسته اند و وظیفه اصلی که مادر خانواده باشد را اولویت های بعدی خود قرار دادند چون حس می کنند به بانوان شاغل اهمیت بیشتری داده می شود بنابراین مسئولین برای منزلت زنان خانه دار برنامه ای مطرح نمایند.

حدیث عباسی_ حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی