فرهنگ کشاورزان(قسمت چهارم)

کرت چش خرابو
قطرمی ها بر این باورند که در روستای باجگان زمینی است که هر وقت زیر کشت می رود چشم مردم قطرم خراب می شود و به همین دلیل کدخدای روستای قطرم همه ساله مقداری پول به کدخدای روستای باجگان می داده( به قول معروف دمش را می دیده) تا زمین مذکور کاشته نشود و چشم قطرمی ها سالم بماند.

پیش، پیشه / که از دو خرمن هم بیشه

محصول را که زود بکارند بویژه جو و گندم از محصولی که دیر کشت شده بهتر است و بیشتر حاصل می دهد کشاورزان تعمدا پیش از موعد بعضی از محصولات مثل جو و گندم را می کارند تا از علف آنها برای چرای دام استفاده کنند سپس آبیاری می کنند تا همراه سایر محصولات، خوشه کند و بدروند.
زن خوب از قبیله در نمی ره
حیوون خوب از طویله در نمی ره
از دیوار پوسیده و گو شاخ زن و زن … بترس پول دیوون(دولت-دیوان) و سرمای زمستون سوخت شدنی نیست
نون گندم اشکم فولادی می خواهد.
گاو می گوید: در آفتاب تیرماه یک طرف بدنم که رو به آفتاب است گرم می شود و طرف دیگر ازسرما می لرزد: گاو حیوان سرمایی است.
روز خوب برای خر این است که شانه درشانه خر دیگری بگذارد و زور بزند.
به حق شاه آمنوس
همش مرغ و یکتاش خروس
این شعر را وقتی می خواندند که می خواستند تخم زیر کک بگذارند، دعا می کردند بیشتر جوجه هایی که بیرون می آید مرغ باشد همچنین معتقد بودند این تخم مرغ ها را نباید آسمان ببیند و گرنه پوستش سفت می شود و جوجه نمی تواند بیرون بیاید.
ذکر کشت گندم
برای هر زراعت هر نوع از محصولات کشاورزی، قبل از هر کاری، کندو کوهن لازم است برای کشت گندم هم ابتدا زمین را آبیاری می کردند گُو رُو که می شد می کندند. کندن و شخم زدن هم خود یکی از مباحث قابل تحقیق و باز کاوی است. بیلداری کاری شاق، نفس گیر و در عین حال تخصصی است هر کس بیل دست بگیرد و باغ کند زمین کن نیست شاید ظاهرا باغ را قرمز کند اما ناصاف و ناهموار می شود.
ای برزگر صاحب دل
نُه من جو و یک من گل
فقط به عنوان مثال گفته اند برای کشت نه من جو یک من گل کافی است و در موقع کشت نباید بیل را عمیق باغ کرد کمی خاک برای کاشتن جو کفایت می کند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

از بافق تا لبنان تاثیر یک تئاتر خوب از صدها سخنرانی بیشتر است

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق، تئاتر آن