اعتراض نانواهای بافقی بابت مشکلات پیش رو این حرفه

 به گزارش هفته افق کویر؛ نانوا یکی از مشاغل مهم حوزه خدمات شهری و حتی روستایی محسوب می شود. نان اصلی‌ترین غذای ایرانی‌هاست و به همین دلیل شغل نانوا و یا به قول قدیمی‌ها همان شاطر یا خبازی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مشاغل از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است؛ نانوایان شهرستان بافق روز دوشنبه ۲۶ تیرماه جهت بیان مشکلات خود به دفتر هفته نامه افق کویر مراجعه نموده و مشکلات خود را بیان نمودند.

حسین شعبانی یکی از نانوایان شهرستان بافق گفت: ما در شهرستانی زندگی می کنیم که معدنی است و جز آلودگی استفاده دیگری نداشته است.
وی در ادامه بیان کرد: نرخ نان را استان تعیین می کند و استان یزد پنجمین استان ارزان در کشور می باشد.

پرداخت ۴ درصد بر مبنای آخرین پایه حقوق کارگر

وی یکی از مشکلات را کمبود کارگر بیان کرد و گفت: کارگر برای کار در نانوایی در این شهر وجود ندارد؛ از زمانی که کار نانوایی را شروع کردم بیش از ۳۰ کارگر استخدام نمودم که بعد از مدتی در معادن مشغول به کار شدند و در حال حاضر حقوق نسبتا زیادی دارند و ۴ درصد سخت و زیان آور نانوا باید بر مبنای آخرین پایه حقوق کارگر پرداخت شود و در حال حاضر من برای یکی از کارگرهای سابق خودم که در سنگ آهن مشغول به کار شده است این ۴ درصد که معادل ۹ میلیون تومان است را می پردازم و خیلی سخت است .

نرخ نان در تمام استان ها یکسان نیست

شعبانی عنوان کرد: نرخ نان در تمام استان ها یکسان نیست مثلاً شهریورماه ۱۴۰۰ برای استان های همجوار مانند اصفهان هر گرم ۴۲ ریال و کرمان ۳۲ ریال و یزد ۲۲ ریال تعیین نمودند و چند سالی است که نرخ تغییری نکرده است.

مقایسه حقوق سنگ آهن و نانوایی

وی افزود: افراد فقط حقوق سنگ آهن را می بینند و با حقوقی که نانوا می پردازد مقایسه می کنند و نانوا توانایی پرداخت چنین حقوقی را ندارد و حتی با مشکلاتی روبه رو شده و مجبور شده است که کارگر ماهر را اخراج نماید.
تمام دغدغه خانواده ها این است که فرزند شان در سنگ آهن کار کند
وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر از نوجوانان اگر پرسیده شود می خواهید چه شغلی در آینده داشته باشید خواهند گفت: در معدن مشغول خواهم شد و معلم، دکتر و مهندس برایشان اهمیتی ندارد.
شعبانی گفت: ۲۵۰ نفر کمبود معلم از همین مسئله نشأت می گیرد و تمام دغدغه خانواده‌ها این است که فرزند شان در سنگ آهن کار کند.
وی در مورد کارتخوان های نانوایی گفت: قبلا چندتا کارتخوان در نانوایی وجود داشت و می توانستم از بانک های مربوطه وام دریافت کنم ؛ اما در حال حاضر حتی رول کاغذ هم به نانوایی ها نمی دهند و خدمات صفر است.
وی اضافه کرد: برای کارتخوان ۵ میلیون تومان چک ضمانت گرفتند و اگر خراب شد باید خسارت دهیم که برخی از مشتری ها کم سن و سال هستند و رعایت نمی کنند.
از مسئولین درخواست داریم که زیر باد کولرگازی برای نانوا تصمیم گیری نکنند.

باید چهار درصد حقوق الان را بپردازم که در توان من نیست

حسن قاسمی گفت: ۲۲ کارگر برای من کار کردند ۱۹ نفر شرکت سنگ آهن مشغول شدند و دو نفر راه آهن و دو نفر نیز فوت شدند و در حال حاضر اگر بازنشست شوند باید چهار درصد حقوق الان را بپردازم که در توان من نیست.

هنوز نتوانسته ام حقوق کارگر را خودم تعیین کنم بلکه کارگر تعیین می کند

وی گفت: در شهرستان همجوار کارگر زیاد است و حقوق کارگر بسیار پایین است؛ اما در شهرستان بافق کارگر نیست و دسمتزد کارگر بسیار بالا است من هنوز نتوانسته ام که حقوق کارگر را خودم تعیین کنم بلکه کارگر تعیین می کند.
وی اضافه کرد: مایه خمیر و نمک گران شده است و برای نانوا نیز تورم وجود دارد.
در ادامه خبرنگار از” علی اصغر نوری” رییس اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی؛ در مورد پرداخت ۴ درصد کار سخت و زیان آور کارفرما توضیحاتی خواست؛ که وی عنوان کرد: این سوال باید از اداره تامین اجتماعی پرسیده شود و دریافت ۴ درصد مربوط به سازمان مزبور است.
سپس روابط عمومی اداره تامین اجتماعی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار افق کویر موضوع ۴ درصد را تأیید کرد و گفت: این۴ درصد برمبنای آخرین حقوق منتهی به درخواست بازنشستگی محاسبه می شود.
وی در ادامه بیان کرد: ۴ درصد × مشمول بیمه فعلی می شود و به نسبت مدت روز سابقه تایید شده به عنوان مشاغل سخت در هرکارگاه جداگانه محاسبه می گردد و از کارفرمای ذیربط مطالبه می شود.

گزارش: حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

از بافق تا لبنان تاثیر یک تئاتر خوب از صدها سخنرانی بیشتر است

 به گزارش پایگاه خبری افق بافق، تئاتر آن