رییس شورای اسلامی شهرستان بافق خطاب به دیوان محاسبات و امور مالیاتی کشور: اجازه بدهید ابتدا ۲ درصد سهم شهر پرداخت گردد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، یکی از مشکلاتی که شهرستان بافق با آن روبرو است عدم پرداخت به موقع تنفیذ مقام معظم رهبری درباره ۲ درصد معادن است. به گفته مسئولین بدهی شهرستان از محل این ۲ درصد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می باشد. گزاف نگفتیم؛ اگر بگوییم عدم پرداخت این ۲ درصد شهر را فلج کرده است؛ چراکه شاخص ترین منبع درآمد شهرستان از محل دریافت ۲ درصد هست؛ زمانیکه این ۲ درصد پرداخت نگردد، فرمانداری برای توزیع منابع دچار مشکل شده و بیشترین ضربه متوجه ارگانهایی چون شهرداری، آموزش و پرورش و دهیاری ها می گردد.
به طور مثال، بعد از گذشت ۴ ماه از سال تحصیلی، فرمانداری تاکنون مبلغی برای نوسازی و تجهیز مدارس به آموزش و پرورش پرداخت نکرده است، همین امر باعث شده تا پیمانکاران با کمبود نقدینگی مواجه شده و دچار مشکل شوند.

چگونه از شهرداری توقع داشته باشیم؟
عدم پرداخت ۲ درصد، شهرداری بافق را با مشکل جدی روبرو کرده است؛ چراکه علاوه بر عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنان، بودجه ای برای تکمیل طرح های در دست اجرا و شروع به کار طرح های جدید ندارد. شهرداری بافق از هم اکنون باید برای مناسبت هایی چون دهه مبارکه فجر، اعیاد شعبانیه و نوروز برنامه ریزی کند؛ وقتی امور مالی شهرداری درخواست‌های خرید را نمی تواند تأیید کند؛ چگونه باید از شهرداری انتظار داشته باشیم تا فضایی شاد، زیبا و چشم نوازی را برای شهروندان مهیا نماید.

سنگ آهن به حساب متمرکز شهر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهکار است
در ادامه خبرنگار ما گفتگویی با “محمد رنجبر”رییس شورای اسلامی شهرستان بافق انجام داده است که در ادامه می خوانید:
محمد رنجبر پیرامون مطالبات شهرستان از محل ۲درصد معادن گفت: شرکت سنگ آهن مرکزی به حساب متمرکز شهر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بدهکار است؛ البته از سوی آنها عدد و رقمی اعلام نشده، ولی ما باتوجه به فروشی که معادن دارند این مبلغ را برآورد کردیم، حدود ۷۰ درصد آن متعلق به شهرداری هست.
رنجبر افزود: در خصوص مطالبات شهرداری پیگیری ها و مذاکرات زیادی انجام شده است، ولی هنوز اقدام مؤثری نشده، ۵ میلیارد تومان یک هفته پیش به حساب فرمانداری واریز شده، ولی هنوز سهم شهرداری پرداخت نگردیده است؛ البته عدد قابل توجهی نیست که برای شهر بتوان هزینه کرد.

بودجه شهرداری ۳۱۳ میلیارد تومان است
وی تصریح کرد: بخشی از بودجه سالانه شهرداری باید از طریق همین ۲ درصد تأمین گردد.
رنجبر در پاسخ به این پرسش که واکنش طرف مقابل برای پرداخت این بدهی چه می باشد؟ گفت: آنها در پاسخ وعده پرداخت می دهند و می گویند بدهی عقب افتاده داریم و هزینه ها بالا است، حقوق دولتی و مالیات را باید پرداخت کنیم؛ در صورتی که بدهی آن ها به شهر در قبال این بدهی ها ناچیز است.
حیات شهرستان وابسته به این ۲ درصد است
رنجبر ادامه داد: درخواست ما از آن‌ها این است که ۲ درصد سهم شهر را در اولویت قرار بدهند؛ چرا که حیات شهرستان وابسته به این ۲ درصد است، متولیان دولت و مالیات باید، این فرصت را به شهرستان بدهند؛ چراکه همه کارهای شهر و روستا ها وابسته به این ۲ درصد است.
وی اظهار داشت: همانگونه که آلایندگی و عوارض ناشی از فعالیت معادن مختص شهر است، باید بدهی ناچیز شهر به موقع پرداخت گردد تا شهرداری، پیمانکاران عمرانی و فضای سبز مثل امروز دچار مشکل نشوند.

بیماری ها و سرطان هایی که مردم شهرستان گرفتار آن هستند به خاطر وجود معادن است
وی همچنین در خصوص پرداخت عوارض مربوط به آلایندگی گفت: محیط زیست میزان آلایندگی معادن را برای شهرستان صفر اعلام کرده است؛ در صورتی که بیماری ها و سرطان های که مردم شهرستان گرفتار آن هستند به خاطر وجود معادن است.

دیوان محاسبات به معادن مهلت بدهند
وی در پایان افزود: از دیوان محاسبات درخواست داریم تا به معادن مهلت بدهند ابتدا ۲ درصد سهم شهر را پرداخت کنند، سپس حقوق دولتی را؛ چراکه باید سهم بدهی مربوط به دو درصد پرداخت شود تا شرایط زندگی بهتر برای مردم سخت کوش شهرستان فراهم گردد.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

گازرسانی به روستاها و چاه های کشاورزی در دستور کار قرار دارد

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ “حسین فتوحی