برخی از ساکنین شهرک فسفات بافق: به دلیل مشکلات اقتصادی حاضر شدیم در این محله دور افتاده مسکن بسازیم

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ “شهرک ها جزایر جدا افتاده از بافق” تیتر هفته نامه افق کویر در آبان ماه ۱۴۰۱ بود که به مشکلات ساکنین شهرک فسفات مبارکه می پرداخت در سال گذشته ساکنین این منطقه از نبود آسفالت، قطعی پی در پی آب، عدم روشنایی کافی ، عدم نامگذاری کوچه ها، عدم خط تلفن ثابت و غیره گلایمند بودند و مسئولین در آن زمان وعده هایی برای رفع مشکلات شهرک به ساکنین این منطقه دادند اما در حال حاضر با گذشت بیش از یک سال چند تن از ساکنین شهرک‌ فسفات در تماس با هفته نامه افق کویر به بیان مشکلات و عدم امکانات ضروری برای گذران زندگی پرداختند، بنابراین خبرنگاران برای تهیه گزارش به شهرک فسفات مبارکه مراجعه نمودند و با چند تن از ساکنین آنجا گفتگو نمودند که در ادامه می خوانید:
“اعظم تفکری” یکی از ساکنین شهرک فسفات گفت: چند سالی است که در این محله ساکن هستم و با مشکلات زیادی روبه رو هستیم.

بخشی از کوچه آسفالت شده و مابقی به حال خود رها شده است
وی بیان کرد: بخشی از کوچه آسفالت شده و مابقی به حال خود رها شده است و خانه های این کوچه ورود به ساختمان است و با اولین باران آب و گِل وارد منزل می شود.

شهرک فاقد فروشگاه و نانوایی است
وی افزود: شهرک نه فروشگاه مواد غذایی دارد و نه نانوایی و برای تهیه نان باید به شهر برویم.
وی در ادامه گفت: وسیله نقلیه نداشته و برای رفت و آمد نیز باید تاکسی بگیرم و اگر خط واحد برای این منطقه قرار می دادند، شرایط بهتر می شد. نامه نگاری نیز پیرامون مشکلات شهرک صورت گرفته است، ولی هنوز اجرایی نشده است.

غر می زنند که چرا این قسمت از خیابان آسفالت نیست
یکی دیگر از ساکنین محله گفت: کوچه را کلی هزینه کرده و زیرکوبی کرده اند، پس چرا آسفالت نمی کنند؟ زمانی که “اسنپ” به این محله می آید، کلی غر می زنند که چرا این قسمت از خیابان آسفالت نیست و قسمتی هم که آسفالت شده از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

پیگیری ها هیچکدام به ثمر ننشست
وی بیان کرد: وجود مغازه در این محل واقعا ضروری است، برای خرید، حتی یک نان مجبور هستم که اسنپ بگیرم، برای ساخت مغازه می گویند که با اداره راه و شهرسازی تماس بگیرم و پیگیری ها هیچکدام به ثمر ننشست.

مسئولین به کمترین خواسته ما توجهی نمی کنند
وی افزود: برای درخواست خط واحد با شهرداری تماس گرفتم که گفته شد، شما انتظار دارید که سرویس مدرسه فرزند شما را ما تامین نماییم، در صورتی که مساله فقط سرویس مدارس نیست و برای کارهای شخصی خودمان نیز به خط واحد نیاز داشته و انتظار می رود که در صبح و عصر حداقل یک بار خط واحد به این شهرک بیاید و بیش از این از مسئولین انتظار نداشته، ولی مسئولین به کمترین خواسته ما نیز توجهی نمی کنند.
وی افزود: در سال گذشته این کوچه گازکشی نشده بود و با بخاری برقی منزل خود را گرم می کردم و برای نصب انشعاب چند میلیون تومان پرداخت کردم که همسایه ها گفتند نباید پرداخت کنید و هیچکدام هزینه ای نپرداختند، اما من هزینه آن را پرداخت کردم تا لوله کشی گاز انجام دادند.

عدم وجود خط تلفن ثابت
وی یکی دیگر از مشکلات این منطقه را عدم وجود خط تلفن ثابت دانست و گفت: برای ایجاد وایفا و اینترنت نیاز به خط ثابت هست، هرچند که اینترنت همراه می توان استفاده کرد اما وایفا به صرفه تر است و تمام اعضای خانواده می توانند بهره ببرند و هزینه کمتری بپردازند.

تنها زمانی که بخشی از کوچه را آسفالت کرده بودند چند عکس یادگاری گرفتند!
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا مسئولین از این محله سرکشی می کنند؟» گفت:
من که ندیدم؛ چند تن از بانوان ساکن این محله نیز گفتند که ما نیز ندیده ایم و تنها زمانی که بخشی از کوچه را آسفالت کرده بودند، مسئولین چند عکس برای یادگاری گرفتند!
یکی از بانوان عنوان کرد: برای دریافت وام به منظور تکمیل منزل به دهیاری مبارکه مراجعه نمودم که به من گفتند به بنیاد مسکن مراجعه نمایم و بعد از مراجعه به بنیاد مسکن برای این درخواست ترش رویی نمودند و عنوان کردندکه امکانپذیر نیست.
برای ساخت منازل روستایی وام تعلق می گرفت، اما در حال حاضر خبری نیست
«خانی زاده» گفت: قبلا برای ساخت منازل روستایی وام تعلق می گرفت، اما در حال حاضر خبری نیست و هر روز قوانین شان تغییر می کند.
وی افزود: دلمان خوش بود که برای کودکان پارک ساختند، چند سرسره و وسیله بازی داخل آن گذاشتند که شکسته است و وسایل بازی را می بایست در جای دیگری از شهرک قرار می دادند و ما جرات نمی کنیم که فرزندمان را به تنهایی به پارک بفرستم این مکان باید در وسط شهرک تعبیه می شد.

کوچه ها نام و نشانی ندارد
«طالبی» گفت: کوچه ها نام و نشانی ندارد که بتوان نشانی خانه خود را جهت دریافت بسته پستی خود اعلام کنیم و اداره پست، بسته های پستی را به پست روستای مبارکه تحویل می دهد.
وی افزود: هزینه کدپستی را پرداخت کرده ام ، ولی بسته های پستی به روستای مبارکه فرستاده می شود .

برای این منطقه به سختی می توان تاکسی پیدا کرد
وی بیان کرد: برای رفت و آمد از اسنپ استفاده می کنم اما برای این منطقه به سختی می توان تاکسی پیدا کرد چون شهرک دور افتاده است و جاده آن نیز خاکی می باشد و با درخواست اسنپ موافقت نمی کنند.

به دلیل مشکلات اقتصادی حاضر شدیم در این محله دور افتاده مسکن بسازیم
«عبداللهی» بیان کرد: به محله های دیگر شهر رسیدگی می کنند؛ اما به این منطقه، اصلا رسیدگی نمی شود و ما به دلیل مشکلات اقتصادی حاضر شدیم در این محله دور افتاده مسکن بسازیم .
وی افزود: زباله ها جمع آوری نمی شد و سطل زباله انباشته از زباله بود و ما مجبور بودیم با مرکز بهداشت تماس بگیریم تا زباله ها را ببرند و برای فضای سبز این منطقه که پیگیری می کنیم و به مسئولین مراجعه می نماییم هرکدام به دیگری مسایل را حواله می دهند و تصور آن است که علاقه خاصی به این کار دارند.

متولی این امر نمی دانیم چه کسی است
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات مسئله آب است که بدون هماهنگی آب را قطع می کنند و زمانی که آب روستای مبارکه قطع می شود؛ شهرک با افت فشار آب روبه رو می شود و آب قطع می گردد.
وی افزود: چند قطعه زمین برای تاسیس فروشگاه تعبیه شده است، حتی همسایه ها نیز حاضرند زمین را بگیرند و فروشگاهی ایجاد نمایند، اما متولی این امر نمی دانم چه کسی است.
گفتنی است، جاده ورودی شهرک فسفات تابلویی ندارد و جاده خاکی است و از وضعیت مناسبی برخوردار نیست! اگر فردی برای اولین بار قصد رفتن به شهرک فسفات نماید، نمی تواند مسیر ورودی را تشخیص دهد و باور نخواهد کرد که جاده ورودی یک شهرک این وضعیت را داشته باشد و بعد از ورود به شهرک تابلو نامگذاری کوچه ها که مشاهده شد باعث دلگرمی بود، اما این دلگرمی فقط لحظه ای بیش نبود؛ چرا که فقط سه کوچه اول نامگذاری شده بود و از نامگذاری کوچه های دیگر خبری نبود و مسئولین قصد انجام کاری را داشته، اما مثل اینکه مجالی برای ادامه کار نداشته! آسفالت برخی از کوچه ها انجام شده بود و برخی از کوچه ها نیز بخشی از کوچه فقط آسفالت بود و ساکنین منطقه دلیل این روش کار کردن مسئولین را نمی دانند و یک علامت سوالی در ذهن همه نقش بسته است و هرکدام از آن ها برای این سوال حدس هایی داشتند. عدم وجود امکانات زیرساختی باعث شده است که ساکنین هر منطقه برای مطالبات و خواسته های به حق خود پیگیر شوند و حتی از این اداره به آن اداره می روند! تعاونی های مسکن جدیدی در حال تاسیس و شروع به کار هست که انتظار می رود فراهم نمودن زیرساخت ها و امکانات رفاهی را در اولویت قرار دهند نه واگذاری زمین را؛ شهرک ها نیاز به فضای سبز، امکانات رفاهی و زیرساختی دارند و به این موضوع باید توجه ویژه ای داشت.

حدیث عباسی _ حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی