مردم هنرمندان بافقی را حمایت می کنند اما مسئولین خیر

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ از زمان یونانیان، تئاتر، از محبوب‌ترین انواع سرگرمی‌ها بوده و امروزه نیز صنعت بازیگری کاری سخت، اما پررونق است. اگر تاکنون در تئاتر حضور داشتید یا نمایش زنده‌ای دیده‌اید، می‌دانید که تئاتر چقدر می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. هرچند به نظر می‌رسد به دلیل نقش‌آفرینی صنعت فیلم‌سازی، این صنعت در حال مرگ است، اما هنوز عاشقان هنر تئاتر وجود دارند.در واقع تئاتر یک هنر است و دیدن تئاتر فرصتی عالی برای یادگیری بیشتر در مورد انسان‌هاست، زیرا تئاتر توانایی آشکار کردن بخشی از شخصیت انسان را دارد، ازاین ‌رو گفتگویی با “علی طالعی” کارگردان و پیشکسوت و هنرمندان ” محمد حسن طالعی” و “مسلم نعیمی ” که در گروه ققنوس فعالیت هنرمندی خود را آغاز کرده‌اند، از ناگفته‌ها و دغدغه‌های این هنرمندان می خوانیم.
“علی طالعی” هستم تقریبا ۱۸ سال در نزد یکی از فعالین در این حرفه اجرا داشته؛ سپس حدود نه ماه در یکی دیگر از گروه ها فعالیت نمودم و در سال ۱۳۹۶خودم یک گروه به نام “ققنوس” راه اندازی نمودم.

بازیگران گروه برای تمرین به منزل بنده می آمدند
وی ادامه داد: از اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تمرینات گروه شروع شد؛ اما به دلیل اینکه مکانی برای تمرینات نداشتیم بازیگران گروه برای تمرین به منزل بنده می آمدند تا اینکه اوایل مهرماه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان حضور یافته تا بازیگران میزان صحنه را در دست داشته باشند. همچنین در دی ماه سال جاری اجرای تئاتر را در سالن اداره ارشاد برای مردم شریف شهرستان بافق آغاز نمودیم.
وی گفت: گروه ققنوس ۱۸ نفر با عوامل و صدا بردار و پشت صحنه درحال حاضر مشغول به فعالیت می باشند، طبق نقش و متن به بازیگران دستمزد پرداخت می نمایم.
طالعی افزود: تمام عوامل که در گروه حضور داشته سختی های زیادی کشیدند؛ اما همه عوامل یاری نمودند و با یکدیگر همکاری داشته اند.

گروه ققنوس برای اولین بار بلیط را برخط در اختیار متقاضیان قرار داد
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند شب اجرا داشته اید؟ گفت: تاکنون سه هفته است که برنامه اجرا نمودیم، استقبال مردم شهرستان عالی بود، حتی در بعضی از شب ها به دلیل اینکه گنجایش سالن کم بود بعضی از خانواده ها را پذیرا نبودیم.
وی ادامه داد: بلیط جشن در استان یزد ۱۳۰ تومان است ؛ اما در بافق وقتی هزینه بلیط جشن را بیان می کنیم بعضی از افراد می گویند : گران است! اکنون گروه ققنوس برای اولین بار بلیط را برخط در اختیار متقاضیان قرار داده است.
طالعی در خصوص محدودیت ها در تئاتر بیان کرد: گروه قبل از اینکه اجرای خود را شروع نمایند؛ گروه بازبینی در سالن حضور یافته و نمایش را می بینند؛ سپس گروه بازبینی مشکلات و اشکالات نمایش مانند؛ متن یا لباس گروه را به کارگردان اعلام می کنند و کارگردان موظف است این نکات را رعایت نماید.

متنم را کامل فراموش کردم اصلاً گنگ شده بودم
وی در ادامه یکی از خاطرات خود را اینگونه بیان کرد: در سال ۱۳۷۶ برای اولین بار روی صحنه نمایش ” گاو پیشگو” رفتم. پدر و مادرم برای دیدن این نمایش حضور داشتند و در ردیف جلو نشسته بودند، وقتی آمدم روی صحنه چشمم به پدر ومادرم خورد ؛ متنم را کامل فراموش کردم، اصلا گنگ شده بودم ، کارگردان در همان لحظه متن را به صورت من زد و من نیز به پشت صحنه رفتم و کارگردان از حضار عذر خواهی کرد و آمد پشت صحنه و شروع کرد به سر و صدا کردن و رو به من کرد و گفت: تو دیوار چهارم تتاتر را شکستی، یک بازیگرموفق باید همیشه فکر کند که در سالن کسی حضور ندارد.
وی عنوان کرد: نمایشنامه برحسب افکار بنده و برادرم “محمد حسن طالعی” است.
علی طالعی اضافه کرد: یک شب رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق برای دیدن جشن آمد و زمانی که اجرا را دید، بعد از پاپان نمایش فقط دو دقیقه به احترام گروه ایستاد و عوامل را تشویق کرد.

سالن اداره ارشاد صوت و نور خوبی نداشت
وی بیان کرد: سالن اداره ارشاد صوت و نور خوبی نداشت صوت و نور را بنده تهیه نمودم. سالن اداره ارشاد تنها برای ۱۸۷ نفر ظرفیت دارد.
وی افزود: سالن که توسط وزیر ارشاد اسلامی افتتاح گردید سالن” پلاتو” نام دارد که فقط ۱۰۰ صندلی دارد و برای تئاتری که در حال حاضر اجرا می کنیم مناسب نیست.
“علی طالعی” یادآور شد: در شهرستان سالن ورزشی بسیار زیاد است که در بیشتر این سالن های ورزشی هیچگونه مسابقه ای در آن صورت نمی گیرد و ای کاش حداقل ۲ الی ۳ سالن تتاتر برای هنرمندان هم نیز احداث می کردند تا هنرمندان دغدغه سالن و اینگونه مناسبت ها را نداشته باشند.
وی افزود: تصمیم بر این بود که گروه بنده از بهمن ماه اجرای خود را شروع نماید؛ اما به دلیل نبود سالن یک ماه برنامه خود را زودتر شروع کرده تا اینکه سالن در اختیار گروه های دیگر هم نیز قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: از همسرم تشکر می کنم که در این مسیر مرا همراه و پشتیبان من بوده است؛ حتی در بعضی از نمایش ها نقشی را برعهده داشت.
در ادامه ” محمد حسن طالعی” معروف به “حسن مرزا” یکی از بازیگران گروه ققنوس گفت: ۲۲ ساله هستم از بچگی علاقه زیادی به این حرفه داشتم و در کنار برادرم آموزش های لازم را کسب نموده و از سال۱۳۹۷ روی صحنه حضور پیدا کردم.

به دلیل اینکه خوب بازی نکرده بودم برادرم به من نقشی نمی داد
وی ادامه داد: بنده زمانی که وارد این حرفه شدم، اصلا نمی توانستم متن حفظ شده را بیان نمایم. اولین جشنی که برگزار شد من نیز پشت صحنه چایی برای بچه های گروه می ریختم، یکبار یک نقش برعهده داشتم، اما به دلیل اینکه خوب بازی نکرده بودم دیگر برادرم به من نقشی نمی داد. در نمایشنامه یک نفر باید نقش پسرک چاق را بازی می کرد که برادرم کسی را برای این نقش پیدا نکرد، حتی آزمون بازیگری از چند نفری گرفت؛ اما مورد تایید او نبود و پذیرفته نشدند، چندین بار به برادرم گفتم: من می توانم این نقش را بازی کنم ؛ اما او می گفت نه تو هنوز قادر به این نیستی که روی صحنه حضور پیدا کنی به شدت مخالفت می کرد.
وی نمایشنامه را به یکی از دوستان من داد و قرار براین شد فردا از او آزمون بگیرد برای اینکه به نمایشنامه دسترسی داشته باشم با دوستم هر دو تمرین نمودیم، اما دوست بنده به خوبی نتوانست اجرا نماید و من چندین بار به برادرم گفتم اجازه بدهید من این نقش را بازی کنم که بالاخره اجازه داد و باور نمی کرد من اینگونه نقش را به خوبی ایفا نمایم

محمد حسن یا حسن مرزا
وی در پاسخ به این سوال چرا در فضای مجازی شما را به عنوان حسن مرزا می‌شناسند بیان کرد: اسم محمد حسن طالعی اصلا چهره کمدی نداشت بنابراین تصمیم گرفتم “حسن مرزا” را به عنوان اسم مستعار خود انتخاب نمایم و بیشتر افراد بنده را با این اسم می شناسند.
محمد حسن طالعی یکی از خاطرات شیرین خود را عنوان کرد: سال گذشته در صحنه درحال اجرا بودم که باید حدود پنج دقیقه تمام سالن سکوت می کردند یکی از تماشاچی ها در ردیف جلو نشسته بود و ناگهان تلفن همراه او زنگ می خورد و با صدای بسیار بلند با تلفن خود صحبت می کرد که تمام سالن را جذب خود نمود باید مخاطب ها را باز به خود جلب می کردم که روبروی تماشاچی نشستم و منتظر ماندم تا تلفن او تمام شود و اجازه اجراء را از او خواستم که تمام افراد داخل سالن شروع به خنده نمودند.

مشکل تمام هنرمندان فقط نبود سالن است
وی اضافه کرد: مشکل تمام هنرمندان فقط نبود سالن است، الان چند سال است که درخواست سالن استاندارد از مسئولین داشته ایم، تنها یک سالن مناسبی در شهرستان است که آن هم شخصی است. سالن اداره ارشاد شبی یک میلیون و دویست تومان اجاره نموده، در حالی که باید اداره ارشاد به تتاتری ها کمک نماید و سالن را به صورت رایگان در اختیار قرار دهند. میزان صحنه بسیار کوچک است، گروه ما در نظر داشت فضای زیباتری چیدمان کند، ولی به دلیل اینکه فضا کم بود نتوانستم فضای خوبی را چیدمان نماییم.

مردم هنرمندان بافقی را حمایت می کنند اما مسئولین خیر!
وی در پایان یاد آور شد: مردم هنرمندان بافقی را حمایت می کنند؛ اما مسئولین خیر! چرا در این چند سال اخیر دیگر هنرمند سرشناسی از شهرستان بافق پدید نیامده است؟! زیرا مسئولین و ارگان های مربوطه حمایت نمی کنند. درایام عید برنامه هایی که قرار است اجرا شود از افراد غیربومی دعوت می شود، درحالی که شهرستان بهترین هنرمندان و کمدی ها و خوانندگان را دارد.
سپس “مسلم نعیمی” ۲۰ ساله گفت: با حسن مرزا دوستان چندین ساله هستیم و در سال ۱۳۹۸ اولین باری بود که روی صحنه رفتم .
وی افزود: حدود یک سالی بازی کردم و به خدمت سربازی رفته و دیگر نتوانستم در گروه حضور داشته باشم؛ ولی امسال به لطف خدا کنار دوستان هستم و بنده در نمایشنامه خنده شو۳ نقش یکی از بچه های محل را برعهده دارم.
نعیمی عنوان کرد: در فضای مجازی فعالیت دارم و ایده ها مثل یک واقعیت است .
پس از نمایش ” خنده شو۳″ خبرنگاران افق کویر با چند تن از تماشاگران گفتگو نمودند، که یکی از آنان گفت: برای چهارمین مرتبه به تماشای این نمایش نشستم و هر بار جذابیت خودش را داشت.
بانوی ۲۴ ساله عنوان کرد: تعریف نمایش را زیاد شنیده بودم و در هر دورهمی که می نشستم از آن یاد می کردند، بنابراین تصمیم گرفتم که خود نیز این نمایش را ببینم و واقعا لذت بخش بود.
وی افزود: محتوای این نمایش نامه واقعا پربار بود، که همراه با طنز برای جوانان و نوجوانان همراه بود.
در ادامه چند نوجوان به خبرنگاران گفتند که ما طرفدار خواننده جوان در این مراسم هستیم.
یکی دیگر از تماشا گران گفت: اینگونه نمایش ها کاش زود به زود برگزار می شد و برای شهروندان تفریح سالمی است و برای نوجوانان نیز می توان در قالب نمایش کار فرهنگی انجام داد.
دوست وی نیز در ادامه بیان کرد: ایفای نقش دو برادر بسیار جذاب بود.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی