راهیابی ۴ ووشو کار شهرستان بافق به مسابقات انتخابی تیم ملی

به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات ووشو نوجوانان، در ۴ اسفندماه و به میزبانی استان یزد برگزار شد. در این دوره از مسابقات، ۴ نفر از ووشوکاران شهرستان بافق با قهرمانی در رقابت‌های استان یزد، توانستند جواز حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی را کسب نمایند. در این شماره از هفته نامه، به گفتگو با “معین سیدی”سرمربی توانمند ووشو شهرستان پرداختیم؛ که سه قهرمانی پیاپی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

بهره گیری از هوش سرشار، قدرت وتکنیک از مولفه های تاثیرگذار در ورزش ووشو
“معین سیدی” گفت: در روزهای آغازین، فعالیت در رشته ووشو را زیر نظراستاد ساعد سیاه قمشه ای؛ که ورزش کاری، شجاع ، جسور، نترس، تهاجمی وباهوش بود، آغاز نمودم. بنده معتقدم یک ورزشکار خوب علاوه بر قدرت و تکنیک باید از هوش بالایی نیز برخوردار بوده وبتواند امتیاز مسابقه را از آن خود کند. وی گفت: با گذشت زمان وکسب فنون و مهارت ها؛ از استادم پیش گرفتم؛ اما روزگار با من سر ناسازگاری داشت و به علت آسیب دیدگی های زیادی که در مسابقات متحمل شدم، از ادامه راه باز ماندم.

جای طلای جهان در افتخاراتم خالی است
وی گفت: ناداوری بخش جدا نشدنی ورزش هاست و در رشته ووشو، مربی حق اعتراض نداشته ودر مواقع ضروری با پرداخت هزینه باز بینی فیلم حق اعتراض دارد. سیدی ادامه داد: در دوران فعالیتم با ناداوری های زیادی مواجه شده و همچنین به علت آسیب دیدگی نتوانستم ورزش وشو را ادامه دهم و جای آن داشت که در مسابقات جهانی و آسیایی برای کشورم افتخار آفرینی نمایم.

سه راه رسیدن به موفقیت در ورزش، تمرین، تمرین، تمرین است
وی گفت :به یاد دارم؛ در مقطعی از زمان، زیر نظر یکی از اساتیدم از کشور چین، به انجام تمرینات می‌پرداختم. وی گفت : سه راه برای موفقیت وجود دارد، تمرین، تمرین و تمرین. با تمرین و تکرار، فنون ملکه ذهن ورزشکار شده و موجب می‌شود در صدمی از ثانیه، ضربه که به صورت ناخودآگاه در ذهن ورزشکار، نهادینه شده، به سمت حریف رفته و منجربه کسب امتیاز ‌شود.
سیدی عنوان نمود: خود باوری در ورزش ووشو؛ از اهمیت زیادی برخوردار است؛ با ذکر مثال یکی از شاگردانم که از استایل و قدرت بدنی خوب برخوردار بود، در مسابقات متحمل باخت می‌شد. در روز مسابقه زمانی که ضربه گیر خودرا می‌پوشید به او گفتم:«آنچه را آموخته ای به کار بگیر و نتیجه بازی برایت اهمیتی نداشته باشد.». وی ادامه داد: به یاد دارم که شاگردم بازی زیبایی را به نمایش گذاشت و پیروز مسابقه شد و به تدریج اعتماد به نفسش را بدست آورد و همین موفقیت زمینه ساز موفقیت‌های بعدی وی شد.
وی در پاسخ به این سوال که بهترین ووشو کار ایران از نظر شما چه کسی هست، پاسخ داد:”حسین اجاقی” یکی از بهترین ووشوکارانی بود که افتخارات زیادی را برای ایران عزیزمان کسب نمود، همچنین “یوسف صبری”، ووشوکار موفق اردبیلی که موفق شد مدال طلای مسابقات کشوری را کسب نماید. وی گفت: “محسن محمد صیفی” در وزن ۷۰ کیلوگرم بی رقیب است.

تأثیرات مثبت حضور تماشاگران در نتایج بازی ها
سرمربی تیم ووشو شهرستان بافق در مورد کیفیت برگزاری مسابقات عنوان نمود: مسابقات از سطح خوبی برخوردار بود؛ اما جای بسی تاسف است که در استان یزد به کیفیت برگزاری مسابقات اهمیتی داده نمی شود و در زمان برگزاری مسابقات تماشاگر زیادی در سالن حضور ندارد و مردم بیشتر اقتصادی هستند. وی گفت: حضور تماشاگران می توانند تاثیر بسزایی در نتیجه بازی داشته باشد.سیدی خاطر نشان نمود: عملکرد داوری در این دوره از مسابقات از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و ما همواره تلاش می کنیم که به حواشی ورود ننماییم.

عدم حمایت از ورزشکاران، دلسردی آن ها را به همراه خواهد داشت
سیدی تصریح نمود: هر عملی عکس العملی را به همراه دارد؛ اما جای بسی تاسف است ؛ بعد از کسب چندین مقام قهرمانی پیاپی در استان، حمایتی از تیم ووشو صورت نگرفته و عدم حمایت از ورزشکاران، دلسردی آن ها را به همراه خواهد داشت. با ذکر مثال ورزشکار، باید کلاه مجهزی داشته که زمان مسابقه از سر ورزشکار برداشته نشده و منجر به اخطار داور نشود و باید به ساق بند مجهز بوده؛ تا پاهایش آسیب نبیند و کاپ هایی داشته؛ تا ضربه حریف را دفع نماید. بنده بدلیل عشقی که به این ورزش داشته، ترجیح دادم بیشتر به پیشرفت بازیکنان فکر کنم و همه تلاشم فراهم نبودن و به روز نمودن تجهیزات ورزشی بوده؛ تا تنها دغدغه بازیکنان انجام تمرینات ورزشی باشد.

ووشو در یک کلمه”جنگی تمام عیار”
وی در ادامه عنوان نمود: خاطرات شیرین دورهمی های شب قبل از مسابقات برای همیشه در خاطرم ماندگار است و جای بسی خرسندی است که اتحاد وهمدلی خوبی در بین شاگردانم شکل گرفته است . ناداوری در مسابقات، یکی از تلخ ترین خاطراتی است که همیشه مرا آزار می دهد. همچنین زمانی که کاپیتان تیم در بازی نخست دچار آسیب دیدگی شده و از ادامه مسابقه باز می ماند، روحیه بازیکنان تضعیف شده و به نوعی بازی از کنترل مربی خارج می شود.
سیدی در ادامه ورزش ووشو را” جنگی تمام عیار” عنوان کرده و اظهار نمود: از مسئولین انتظار می رود که حمایت بیشتری از تیم ووشو شهرستان داشته باشند، حداقل یک پوستر از ووشوکاران که چندین دوره به مقام قهرمانی دست یافتند، نصب شود.

حکیمه السادات میرمحمدی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی