هشدار

حسام الدین نعیمی وکیل پایه یک دادگستریحسام الدین نعیمی وکیل پایه یک دادگستری

معمولاً در مناسبت‌های خاص و تعطیلی‌ها میزان سرقت از منازل و اماکن و مغازه‌ها و خودروها افزایش پیدا می‌کند مهم‌ترین سلاح سارقان برای‌ اینکه سرقت کنند بی‌احتیاطی مردم و عدم توجه به نکات ایمنی است وظیفه یک انسان عاقل این است که از اموال و وسیله خود محافظت کند و امنیت آن را جدی بگیرد و از طرفی همانطورکه روش‌های پیشگیری از سرقت اموال هر روز درحال تکامل و به‌روز شدن است علم سارقان هم برای از کار انداختن آن در حال به‌روز رسانی است لذا لازم است به این هشدارها که چند مورد از آن تهیه شده است توجه شود .

۱__این روزها با فراگیر شدن فضای مجازی تمام دوست و آشنا از برنامه های همدیگر مطلعند و می‌دانند چه کسی در فلان تاریخ کجا بوده و شام چی میل کرده!. حالا تصور کنید در این میان دشمنی دارید که منتظر این فرصت است و می‌داند شما در سفر هستید. چنین فردی برای اینکه به خانه یا اموال شما آسیب برساند، بهترین فرصت را پیدا کرده است. پس بهتر است
در راستای پیشگیری از سرقت منزل، بجز افرادی مطمئن که نسبت به آنان شناخت دارید، دیگران را از این قضیه مطلع نکنید .
۲__یکی از مزایای آشنایی با یک همسایه خوب، این است که می‌توانید مراقبت از خانه را به آن‌ها بسپارید. البته شناخت کامل از همسایگان قبل از این مرحله است و باید بدانید چه کسانی در اطراف شما ساکن هستند.
۳__اگر می‌خواهید برای مدت زمان طولانی از شهر خارج شوید، بهتر است اقوام یا بستگانی که به آن‌ها اعتماد کامل دارید را از سفر مطلع کنید و از آن‌ها بخواهید در این مدت مراقب خانه شما باشند. در این صورت این گونه به نظر می‌رسد که شما هنوز در خانه هستید
۴__ یکی از هشدارهای جلوگیری از سرقت منزل، روشن نگه داشتن چراغ های خانه است. اگر تصمیم داشتید برای مدت زمانی منزل را ترک کنید، حداقل یک چراغ کم مصرف را روشن بگذارید. هر چند نمی‌توان امیدوار بود سارقان با این روش‌های نخ نما و سنتی از سرقت منصرف می‌شوند، اما بهتر از هیچ کاری نکردن است. با این ترفند شاید سارق فکر کند کسی در خانه است و دست به سرقت نزند. اما این روش زمانی کارآمدتر خواهد بود که به آشنایان خود بسپارید زمانیکه به خانه سر می‌زنند، چراغ و روشنایی خانه را تغییر دهند. چون سارقی که منتظر یک فرصت مناسب است تمام این مسائل را در نظر می‌گیرد.
۵__ حواستان به قبض‌ها و برگه‌های تبلیغاتی باشد.قبل از رفتن به مسافرت حتماً به یک همسایه یا آشنا بسپارید که قبض یا برگه‌های تبلیغاتی را از لای در شما بردارد. این یک ترفند است که سارقان با قرار دادن برگه‌های مختلف لای در، متوجه خواهند شد کسی در این خانه را باز می‌کند یا خیر!. این مدل از ترفندها در انواع مختلفی وجود دارد. بطور مثال روی قفل خانه چسب می‌زنند و بعد از مدتی مجدد آن را چک می‌کنند که اگر برداشته نشده بود، همان خانه را برای سرقت انتخاب خواهند کرد
۶__ شهروندان اموال گران‌بها مانند طلا و ارز و جواهرات و اشیاء گران‌قیمت را در منازل نگه‌داری نکرده و آن را در صندوق‌های امانات تحویل دهند.
۷__ درها را قفل کنید ۴۰ درصد از سرقت‌ها بدون استفاده از زور صورت می‌گیرد برای جلوگیری از سرقت تمامی قفل های در و پنجره‌ها را به قفل‌های قوی تر تغییر دهید.
۸__ بهتر است خط تلفن منزل خود را به شماره تلفن همراهتان انتقال دهید تا در صورت تماس دیگران با تلفن منزلتان آن را پاسخ داده و هرگونه سوءظنی را نسبت به حضور نداشتن تان خنثی کنید
مراقبت از خودرو
۹__ سرقت خودرو به‌صورت میانگین فقط ۲ دقیقه زمان می‌برد خودرو را در مکان‌های چراغ‌دار و روشن پارک کنید
۱۰__ برای امنیت خودرو هزینه کنید و تجهیزات ضد سرقت از جمله ردیاب برای آن فراهم کنید .
۱۱__ بعد از پیاده شدن حتماً درب خودرو را قفل کنید حتی اگر برای لحظه‌ای کوتاه باشد چون ممکن است در همین مدت کوتاه سارقی در کمین باشد .
۱۲__ در هنگام وقوع حادثه و مراجعه به مراکز درمانی خونسردی خود را حفظ نموده و در صورت ترک اتومبیل آن را قفل کنید
۱۳__ در حین گردش و تفریح اتومبیل خود را در مکانی امن و در صورت امکان در پارکینگ های عمومی و مطمئن پارک کنید.
۱۴__ الزاماً قیافه سارقان خشن و مجرمانه نیست و در مواقعی این سارقین با ماشین‌های خارجی و بصورت خانوادگی برای سرقت اقدام می‌نمایند.
۱۵__کارواش معتبر انتخاب کنید در مواقعی ممکن است است که کارواش های نا معتبر، افراد را به صورت موقت استخدام کرده و احتمال اینکه این افراد از کلیدهای شما یدکی بزنند، بسیار زیاد است. توصیه می‌شود که از مکان‌های مجوز دار و معتبر استفاده کنید.
۱۶__تصادفات ساختگی را جدی بگیرید
گاهی افرادی خودشان را جلوی ماشین می‌اندازند و بعد از پیاده شدن راننده، فرد همراه آن شخص سوار خودرو می‌شود و ماشین را سرقت می‌کند. در این مواقع باید ماشین را خاموش کرده و هنگام پیاده شدن از خودرو، سوئیچ را برداشت. با این کار احتمال سرقت کاهش پیدا می‌کند

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی