مرکز خدماتی فنی در شهرستان بافق ضروری است

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ لوله کشی قلب ساختمان است که شامل لوله کشی آب، لوله کشی فاضلاب و لوله کشی سیستم گرمایشی می شود. اهمیت لوله کشی از این لحاظ است که بعد از اجرا نمی توان به راحتی تغییراتی در آن ایجاد کرد و هرگونه تعمیرات تخصصی نیازمند حضور لوله کش با تجربه است. بیستم اسفندماه که روز لوله کشی در تقویم ثبت شده است به همین مناسبت خبرنگاران هفته نامه به سراغ تنی چند از مردم رفته و با آن ها به گفتگو پرداختند که در ادامه می خوانید:

به وعده و قول های خود عمل نمی کنند
یکی از ساکنین بلوار انقلاب که تمایل به معرفی خود نداشت گفت: بنده اصالتا اهل کرمان هستم؛ اما به دلیل شرایط کاری به شهرستان بافق مهاجرت نمودم و برای اینکه از خانه اجاره ای رها شوم ، شروع به ساخت یک منزل نموده که خیلی مشکل ساز بود و چون بیشتر افرادی که تاسیسات کار می کنند به عنوان شغل دوم به آن نگاه می کنند به وعده و قول های خود عمل نمی کنند؛ روز ها و ماه ها باید با آن ها تماس گرفت تا برای کار مراجعه کنند.
وی ادامه داد: خانه یک ساله به پایان می رسید و خانواده بنده به راحتی و با آسوده خاطر می توانستد به خانه نوساز بروند؛ اما به دلیل بدقولی آن ها حدود دوسال نیم زمان برد تا خانه نیمه ساز تمام گردد.

اما خبری نمی شد
یکی از کسبه بلوار امام خمینی(ره) افزود: چند روزی که آبگرمکن خانه مشکل داشت بیش از ده بار با چند نفر که می دانستم کارهای تاسیساتی انجام می دهند تماس گرفتم که آنان پاسخ می دادند انشاا… امروز می آییم؛ اما خبری نمی شد.
وی با افسوس گفت: برخی از افراد فقط کارهایی را که هزینه بالایی دارد را می پذیرند و کارهایی که به نظر خودشان به صرفه نیست حاضر نیستند که خدمات ارائه نمایند؛ اما نا گفته نماند یکی از افراد که خداوند در پیش روی من گذاشت خیلی کاردرست و با انصاف بود.
برادر شهید ” انغوزه ای” بیان کرد: چند ماه قبل در خانه باغ دورهمی خانوادگی داشته که ناگهان برق ها اتصالی کرد، خدا را شکر همان شب برقکش آمد و مشکل را حل کرد؛ که از او بسیار سپاسگزار هستم.
یکی از ساکنین محله” امام رضا(ع)” اینگونه عنوان کرد: شغل اصلی بیشتر ساکنین شهرستان کار در معادن است و شغل دوم آن ها یکی از شاخه های تاسیسات است به همین دلیل با کمبود تأسیساتی روبرو هستیم.

همه خود را موظف می دانند که در معادن مشغول به کار شوند
رنجبر جوان ۲۸ ساله به خبرنگار افق کویر گفت: در این شهر اغلب جوانان بعد از اتمام دیپلم و گذراندن خدمت سربازی قصد دارند که در معادن مشغول به کار شوند و برخی نیز بعد از دریافت مدرک دانشگاهی به دنبال جذب شدن در معادن هستند و اینگونه است که همه خود را موظف می دانند که در معادن مشغول به کار شوند در صورتی که اگر به کارهای فنی روی آورند؛ موفق‌تر خواهند شد.
وی در ادامه بیان کرد: اگر از همه سوال کنید که در ساخت منزل در کدام قسمت از کارها بیشتر معطل شده اید؟ خواهند گفت: کارهای تأسیساتی و فنی بیشترین زمان را به خود تخصیص‌داده است.
وی عنوان کرد: کارهایی از جمله نما چینی ؛ گچ کاری و حتی سرامیک کاری را نیز اغلب غیربومی ها انجام می دهند و درآمد خوبی نیز دارد.

افراد متخصص جذب معادن و شرکت ها می شوند
در ادامه عسکری بیان کرد: افرادی نیز در ابتدا وارد کار فنی می شوند؛ اما بعد از مدتی که تخصص لازم را کسب نمودند؛ جذب معادن و شرکت های صنعتی می شوند و همچنین افرادی نیز درآمد خود را با درآمد افراد شاغل در معادن و شرکت های صنعتی مقایسه می کنند و این باعث شده که حتی کار در معادن آرزوی دانش آموزان شود و قله پیشرفت خود را کار در معادن بدانند.
ضیایی با بیان این مطلب که افرادی بدون تجربه کافی وارد این شغل می شوند و کار انجام می دهند؛ یکی از آشنایان بعد از چند ماه ساختمانش دچار مشکل شده که بعد از عیب یابی متوجه کار بدون تخصص و تجربه لازم فرد مورد نظر شدند.

مرکز خدماتی فنی در شهرستان بافق ضروری است
وی در ادامه بیان کرد: در شهرستان بافق باید یک مرکز خدماتی فنی ایجاد گردد و با توجه به اینکه شهرستان ظرفیت وجود چنین مرکزی را دارد از مسئولین می خواهم که در این مورد فکر کنند .
گفتنی است؛ شغل های فنی و تأسیساتی از جمله شغل هایی است که باید حتما تخصص و تجربه لازم را فرد کسب کند تا بتواند مستقل کار کند و در سال های اخیر اغلب دانش آموزان پسر به سمت شغل های فنی روی آورده اند؛ اما در شهرستان بافق با وجود نیروی انسانی متخصص در این زمینه شهروندان با عدم خدمات به موقع روبه رو هستند و به نظر می رسد که یکی از دلایل این معضلات رغبت جوانان به کار در معادن و شرکت ها می باشد و همچنین افرادی که وارد کار فنی شده اند به عنوان کار دوم و سوم خود به این شغل روی آوردند و همچنین دلایلی دیگر از جمله فرهنگ خانواده ها بی تأثیر نخواهد بود که برخی کار در معدن و یا کار دولتی را فقط شغل می دانند و در ازدواج فرد، نوع شغل موثر است.

حدیث عباسی _ حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی