بلوغ

 بلوغ یک تغییر جسمانی در بدن است که کودک را آماده پذیرش نقش های بزرگسالی می کند به طور متوسط یازده تا شانزده سالگی هر دو جنس به بلوغ جسمانی می رسند .و دختران از پسران زودتر به بلوغ می رسندتغییرات عمدتا جسمانی؛ مغزی و هورمونی است و دلیل این تغییرات روان شناختی؛ نیز تغییرات بدنی است .واین نشانه های بلوغ در پسران و دختران و متفاوت است .تغییرات روان شناختی بلوغ شامل احساس عجیب و غریب شدن ؛نشناختن خود در آیینه؛ نوجوانان تمرکز زیاد روی خود اعم از بدن یا کلیت خود دارند. شک و تردید زیاد راجع به خود و بدن خود پیدامی کنند؛ مرتبا این سوال را از خود می کنند که آیا من نرمال و عادی هستم؟ و دوست دارن مدت زیادی درخلوت واتاق خودبسرببرند.

خلوت نوجوانان به خاطر حساسیت آنها نسبت به تغییرات ناگهانی بلوغ است
خلوت آنها اصولا به خاطر حساسیت آنها نسبت به تغییرات ناگهانی بلوغ است و تمرکز زیاد بر روی چگونگی به نظر رسیدن در مقابل دیگران می باشد.
ولی والدین این را درک نمی کنند گاه والد به این نتیجه می رسند که فرزندم حتما می خواهد کار خلافی انجام دهد می خواهد از ما دور باشد.

نوجوانان تمایل به رابطه با افراد خانواده را ندارند
در صورتی که واقعیت این است داشتن حدی از خلوت نوجوان او را به سمت جستجوی بیشتر والدین می کشاند دردوران بلوغ با توجه به تغییرات جسمانی؛ هورمونی و مغزی که در نوجوانی رخ می دهد برای بیشتر نوجوانان ؛دوستان بر افراد خانواده اولویت پیدا می کنند . نوجوانان تمایل به رابطه با افراد خانواده را ندارند شرکت نکردن نوجوانان در مهمانی خانوادگی و بیشتر وقت خود را درآ اتاق سپری کردن ؛توجه به نظر و حرف همسالان ؛ دوست داشتن رابطه با جنس مخالف طبیعی و بهنجار است. آنچه نوجوان را از آسیب های مرتبط در رابطه با همسالان محافظت می کند .رابطه مثبت با اعضای خانواده و به بخصوص والدین است.

یلدا السادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی