نظرات خوانندگان برای نویسنده ها بسیار ارزشمند می باشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان ها ، بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان ها است. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده تر از آن است که در بیان بگنجد. هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی و آرامش و معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدن ها، تجربه های تلخ و شیرین و علوم با نوشتن ماندگار می شوند.
هر کس می تواند قلمی را بین انگشتانش بفشرد و فرمانش دهد؛ که بنگارد و هر آنچه را از مخیله صاحب انگشت تراوش می کند، بنویسد. قلم، تخریب می کند. می سازد. واقعیت ها را آشکار می کند. آشکارها را نهان می کند. به واقع قلم، معجزه ای جاودان است.
هفته نامه افق کویر، در این شماره به سراغ یکی از نویسندگان نام آور بافقی رفته و گفتگویی با وی انجام داده است.

افق کویر: لطفا خودتان را برای خوانندگان گرامی معرفی کنید
« بی بی سادات میرعلمی» دبیرانجمن قلم(نویسندگان) شهرستان بافق هستم.

افق کویر: چطور شد که وارد این عرصه شدید؟
دوران ابتدایی علاقه شدیدی به نوشتن داشتم همچنین دوست داشتم در آینده معلم شوم که با یاری خداوند و بعد از گذراندن فراز و نشیب ها توانستم ۳۰ سال در آموزش و پرورش شهرستان خدمت رسانی نمایم. در اوایل که کارشناسی ارشد پذیرفته شدم جرقه نویسندگی در ذهن من زده شد.

افق کویر: در خصوص ایده‌ های نوشتن کتاب های خود توضیح دهید؟
وقتی کارشناسی ارشد می خواندم یکی از استادان برای پایان نامه موضوعات مختلفی به دانشجوها ارائه نمود، موضوع پایان نامه بنده در مورد تاریخ اجتماعی بود و یکی از دوستان در مورد فرهنگ عامه باید تحقیقاتی انجام می داد که او بسیار ناراحت بود و چندین بار از استاد خواست که موضوع او را تغییر دهد؛ استاد با پیشنهاد او مخالفت می کرد؛ اما برای تحویل پایان نامه به او کمک نمود. بعد از اتمام تحصیلاتم با راهنمایی استادم دست به قلم شدم، از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ «فرهنگ عامیانه» تدوین گردید.

افق کویر: چطور شد که کتاب ” فرهنگ نیکو ” را به رشته تحریر درآوردید؟
یکی از اقوام در مورد زمان گذشته می گفت؛ که مردم در کنار کوچه ها یک گودالی حفر و آن را «وقف» می نامیدند، وقتی چهار پایان از این کوچه ها رفت و آمد می کردند، فضولات آنان داخل این گودال ها ریخته می شد تا معابر تمیز و پاکیزه بماند. برای من نیز انگیزه شد که اطلاعاتی در خصوص گذشته کسب نمایم به سراغ وقف نامه ها رفته و بیش از چهار صد وقف نامه در شهرستان بافق و بهاباد بود که من تنها توانستم «الف» تا « ش» را بازخوانی نمایم و کتاب را به چاب برسانم. و کتاب دیگری در مورد « بافق در آیینه تصویر» را به چاپ رساندم.

افق کویر: برای شما سخت‌ترین لحظه‌ی نوشتن چه زمانی است؟
یک واژه یا جمله بافقی را به زبان معیار توضیح دهیم، بسیار سخت است.

افق کویر: چه ‌قدر طول می کشد که یک کتاب را بنویسید؟
بستگی به موضوع داره، بعضی موضوعات بیش از ۲۰ سال طول می کشد؛ اماکتاب هایی که بنده به چاپ رساندم بیش از ۵ سال هرکدام زمان برده است.

افق کویر: اسم کتاب‌ها را چگونه انتخاب می‌کنید؟
براساس محتوا، یعنی بین نام و محتوای کتاب باید تناسب داشته باشد و جلدکتاب بیانگر محتوا و همچنین کوتاه و جذاب باشد.
افق کویر: الان در حال خواندن چه کتابی هستید؟
مکاتب ادبی و داستان های کوتاه و نقد.

افق کویر: سخنی با مسئولین
از مسئولین مربوطه شهرستان خواستارم، انجمن ها به ویژه انجمن قلم را حمایت نمایند. از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی، امام جمعه محترم و همچنین شهردارکه به مسائل فرهنگی شهرستان توجه دارند و در جلسات حضور پیدا می کنند کمال تشکر و قدردانی نیز دارم.

افق کویر: سخن پایانی
انتظاری که از همشهریان عزیز دارم وقت آزاد خود را با مطالعه کتاب بگذرانند. کتاب هایی که به چاپ رسیده است، بخوانند، نظرات خود را در مورد آن اعلام نمایند برای نویسنده ها بسیار ارزشمند می باشد، مخصوصا کتاب های که توسط بانوان با مشغله زیاد تدوین گردیده است همچنین بناها و آثار فرهنگی را حفظ نمایند زیرا این نتیجه تلاش و زحمات گذشتگان است، حفظ آن نوعی احترام به گذشتگان و یک قسمت از هویت جمعی ما است. از هفته نامه وزین افق کویر که تنها هفته نامه شهرستان و به فعالیت های فرهنگی توجه دارد، سپاس فراوان دارم.

حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی