رمز مانا بودن با مردم بودن است

به گزارش هفته نامه افق کویر؛”محمد صادق خواجه ای بافقی” متولد سوم مهرماه ۱۳۶۱ است. او دارای مدرک کارشناسی مکانیک و کارشناسی ارشد علو م ارتباطا ت است.
وی در سال ۱۳۸۲ با اعلام جذب مجری توسط آزمون شبکه استانی یزد( تابان )، از بین۱۸۰۰ نفر متقاضی، پذیرفته شد. بعد از گذراندن آزمون های مختلف اجرا و گویندگی در استان یزد و تهران، به عنوان یکی از سه مجری منتخب شبکه یزد برگزیده گردید.
در ادامه گفتگوی خبرنگار هفته نامه افق کویر با مجری توانمند بافقی را می خوانید:

افق کویر: چگونه به توانایی خود در این زمینه پی‌بردید ؟
در دوران تحصیل مراسم صبحگاهی را اجرا می کردم همچنین در مراسمات مختلف مجری بودم. به همین منظور با سفارش اطرافیان به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت نمودم.

افق کویر: اولین تجربه اجراء خود را توضیح دهید؟
دوستان و همکاران از روی ملاحظه یا از روی عمد، به بنده نگفتند که برنامه زنده است؛ دقیقاً ۱۰ ثانیه قبل از شروع اولین اجراء، تصویر بردار اعلام کرد، زمانی که چراغ داخل استودیو سبز شد، شما روی آنتن هستید و همان لحظه بود که من متوجه شدم برنامه زنده است!

افق کویر: چقدر به این مسأله معتقد هستید که مهاجرت در پیشرفت فرد تأثیر دارد؟ اگر در بافق می ماندید؛ شاید اکنون مجری موفق صدا و سیمای یزد نبودید ؟
انسان، اگر به توانایی های خود و همچنین هدف نهایی خودش اعتقاد راسخ داشته باشد، این مسائل هیچ ربطی ندارد. ۵ سال ابتدایی اجرا در صدا و سیما، ساکن بافق بودم، برای هر برنامه کت و شلوارم را آماده می‌کردم، همراه اتوبوس به یزد می رفتم، برنامه را اجرا می کردم؛ سپس با اتوبوس به بافق بر می گشتم، نکته قابل توجه این موضوع اینجاست که بیشتر برنامه ها پنجشنبه و جمعه بود؛ یعنی در بازه سنی حدود ۲۰ تا ۲۵ ساله بجای اینکه آخر هفته با دوستان و خانواده باشم در مسیر رفت و آمد به مرکز استان و پیگیر اجرای برنامه های خود بودم.

افق کویر: مهمترین عامل ماندگاری یک مجری از دید شما چیست؟
نقش بسیار پررنگ خداوند، داشتن سواد رسانه ای ، صداقت در اجراء؛ چرا که امروزه مخاطبین باهوشی در رسانه داریم و مردمی بودن.

افق کویر: چگونه می شود نگرانی های اجرا را کنترل کرد ؟
روش کنترل نگرانی( استرس) در اجرا بسیار فنی و متفاوت است؛ چرا که در هر برنامه باید ابتدا قدرت مخاطب شناسی داشت؛ وقتی درک درستی از مخاطب داشته باشید، مطمئناً بهتر و با اعتماد به نفس بیشتری می توان با وی ارتباط برقرار کرد؛ اما مهمترین روشی که در کلاس ها همیشه خدمت هنرجوهای خود تأکید دارم: گذراندن دوره های مهارت افزایی، ایمان و اعتقاد به خود و داشتن اعتماد به نفس می باشد.

افق کویر: آیا برای اجراء سن و سال ملاک هست؟ سن ایده ال اجرا چه بازه زمانی می باشد؟
برای اجرا، هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، به اعتقاد خودم تا زمانی که صدا و تنفس و حافظه یاری کند، انسان می تواند از این هنرماندگار نهایت بهره و استفاده را داشته باشد.

افق کویر: آینده را چگونه می بینید؟
به امید خداوند متعال و نگاه پر مهر مردم و مخاطبین، آینده را بسیار روشن و رو به پیشرفت می دانم؛ اما در آینده مواردی که بیشتر از همه چیز برای من اهمیت دارد انتقال تجربیات بیست ساله ام در حوزه اجرا، گویندگی و اعتماد به نفس به همه علاقمندان این حوزه است، چرا که اعتقاد دارم هر انسان برای احقاق حق خود، ارتباط صحیح در اجتماع، داشتن اعتماد به نفس بالا و …. نیازمند آموزش و یادگیری می باشد، به همین دلیل آرزو دارم در آینده نزدیک به پیشرفت آموزش در حوزه تخصصی خودم در جامعه کمک نمایم.

افق کویر: سخنی با مردم:
چقدر شایسته است که به اجراء ، فن بیان، اعتماد به نفس و گویندگی فقط به عنوان کار مجریان و گویندگان نگاهی نداشته باشیم، برای اینکه در آب غرق نشویم و یا شناگر خوبی باشیم باید فنون شنا را آموزش ببینیم. همانگونه که برای یک کشتی گیر خوب بودن، باید تکنیک ها و فنون کشتی را فرا گرفت! پس چرا در جامعه امروزی که سراسر گفتمان و ارتباطات هست از آموختن فنون بیان غافل هستیم؟ فنونی که به ما کمک می کند تا به عنوان یک پزشک بتوانیم با بیمار خود ارتباط کلامی امید بخش برقرار کنیم، به عنوان یک معلم بتوانیم نحوه صحیح آموزش و بیان را در کلاس داشته باشیم، به عنوان یک مدیر و مدیرعامل، توانسته باشیم با کارگران و کارمندان خود به راحتی صحبت کرده و ارتباط برقرارنمایم، به عنوان یک دانش آموز و دانشجو بتوانیم در ارائه مطالب و مقاله ها بدون هیچ نگرانی و فشار حق مطلب را بیان کنیم و …. تمامی موارد فوق با اطلاع داشتن از فنون بیان و آموزش صحیح می تواند محقق شود؛ اما به شرط آن که ما نیز خودمان هم پیگیر آن باشیم.

افق کویر: سخنی با مسئولین
با توجه به نجابت مردم دیارم بافق زیبا و با حمایت مسئولین عزیز، خدمت به شما مردم و اجراء برای شما را، برای خود افتخار می دانم. با حمایت های مجموعه شهرداری و شهردار محترم «مهندس نوروز زاده» گام هایی را در راستای آموزش در دیار نخل و آفتاب و آهن برداشته ایم و خبرهای خوبی در راه است که مطمئنا با داشتن پتانسیل های فراوان در بین مردم شریف و ناطق بافق کار و فعالیت باید، صد چندان باشد.

افق کویر: سخن پایانی
اندیشه و تلاش خدمت گذاران صدیق ایران اسلامی هیچگاه از یاد ها نخواهد رفت. از مردم عزیزم در ادامه راه روشن و پرفراز و نشیب، التماس دعا دارم؛ چرا که رمز مانا بودن را با مردم بودن می دانم.

حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی