نظارت بیشتر از سوی متولیان

مبحث فساد همیشه و از آغاز پیدایش تمدن‌های بشری در میان جامعه بشری می‌لولد و حکومت ها چه کوچک و چه بزرگ با آن دست به یقه بوده اند؛ گاه این فساد در میان کارگزاران دولتی وجود داشته و گاهی مرتبطین با کارگزاران! که هر دو آسیب ساز بوده اند.
جرایمی نظیر اختلاس،ارتشاء،جعل،جرایم جدیدی نیستند و عقبه ایی به اندازه دولتهادارند؛ اما آنچه که مسلم است هرگاه از قدرت درست استفاده شده میزان فساد اداری کاهش داشته و هرگاه از قدرت به درستی سود نجسته؛ فساد شیوع یافته است. در سیره اسلامی، در کلام امیر المومنین، علی (علیه السلام) به کرات استفاده صحیح و درست از بیت المال گوشزد شده است؛ آنجا که فرمودند؛ کسی که امانت (بیت المال) الهی را خوار شمارد و دست به خیانت آلوده کند و خود و دین خویش را پاک نسازد، درهای خواری را در دنیا به روی خود گشوده و در قیامت خوارتر و رسواتر خواهد بود.
اخیرا؛ در فضای مجازی شهرستان حکم دادگاهی آمده است که با تلاش شبانه روزی نهادها و دستگاه‌های امنیتی جلو خروج سرمایه های این آب و خاک گرفته شد. جمعی به سوء استفاده از موقعیت شغلی خود متهم شده و دادسرا رای به محکومیت برخی و تبرئه بعضی دیگر نموده است. فارغ از آن که این حکم در شعبه دادگاه نقص گرفته شده و یا روال عادی خود را جهت صدور رای در پیش خواهد گرفت؛ اما توجه به چند نکته در اینجا لازم است:

اول) نظارت بیشتر از سوی متولیان
اگر ارکان نظارتی کار خود را به خوبی انجام بدهند؛ مسلم است که سوء استفاده از موقعیت ها به پیش نخواهد آمد. نظارت به یک قسمت یا دو بخش نیست و در تمامی شئون در ادارات و نهادها نظارت بر رفتار مدیران باید وجود داشته باشد.

دوم) توجه به امانت الهی
دقت در بیت المال مسئله ایی است که بارها از سوی متولیان امر رسما و شفاها اعلام گردیده؛ ولی باز شاهد خدشه در این امانت الهی هستیم.
از منش سردار شهید مهندس مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا نقل شده است که دقت زیاد در بیت المال داشت.همسر شهید باکری نقل می‌کرد که «یک روز به مهدی گفتم هیچی در خانه نداریم و باید به خرید برود؛ مهدی هم گفت که آنها را در یک کاغذ بنویسم و بیاورم؛ توی جیب آقا مهدی یک خودکار بود، آن را برداشتم و نوشتم لوبیا، نخود، گوشت و … که آقا مهدی یک لحظه چشم‌اش به آن خودکار افتاد و چنان نهیبی به من زد که در طول همه سال‌های زندگی مشترک‌مان از او ندیده بودم، گفت لازم نکرده با خودکار بیت‌المال لیست خرید خانه بنویسی، بگو حفظ می‌کنم و هر چی یادم ماند را می‌خرم.» در اینجا به وضوح شاهد هستیم که نباید از موقعیتی که برای افراد به پیش می آید سوء استفاده کرد؛ در حالی که برخی گرفتار این مسایل خواهند شد.

سوم) برخورد دستگاه قضایی
دستگاه قضایی نباید در برابر این دست درازی ها به بیت المال کوتاه بیاید؛ مطابق با قوانین نیاز است تا هر چه سریع تر پرونده این افراد رسیدگی و به عموم مردم اعلام شود تا درس عبرتی برای سایر کارگزاران باشد.

دکتر محمد حسین تشکری صاحب امتیاز و مدیر مسئول
دکتر محمد حسین تشکری صاحب امتیاز و مدیر مسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید