مربیان تئاتر سرود مدارس بافق به آموزش اصولی نیاز دارند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛” عبدالرضا صباغیان” متولد سال ۱۳۶۵ در شهر بافق، فارغ التحصیل رشته امور فرهنگی دارای چند مقام استانی و کشوری است. او یکی از فعالین فرهنگی و هنری که قریب به سه دهه در زمینه گروه سرود فعالیت دارد. با او گفتگویی صمیمانه انجام شد؛ که در ادامه می خوانید:

افق کویر: داستان ورود شما به فعالیت در گروه سرود به چه صورت بود؟
ابتدا از بچگی علاقه شدیدی به اجرای سرود داشتم، در دوره متوسطه اول تک خوان برتر شهرستان شدم، همچنین در دوره متوسطه دوم عضو گروه بودم، خودم نیز به این نتیجه رسیدم که صدای نسبتا خوبی دارم و تصمیم گرفتم این مسیر را طی نمایم، اوایل با تئاتر شروع نمودم؛ سپس به سمت سرود و مداحی رفتم. بنده در اوایل هیچ دوره آموزشی را نگذراندم و قطعا اگر در کلاس های آموزشی حضور داشتم بهتر از این‌ها عمل می کردم؛ البته ناگفته نماند که در سال های بعد دوره های آموزشی شرکت و نکات بسیار زیادی را فرا گرفتم و اکنون با گروه های مدارس شهرستان در زمینه سرود همکاری می کنم.

افق کویر: تاکنون چند دانش آموز در گروه سرود فعالیت داشته اند؟
دو نسل از دانش آموزان بافقی در گروه‌ سرودم فعالیت داشته اند، همچنین فرزندانی هستند که بعضا پدر و مادرهای آنان در گروه بنده حضور داشته.” طا ها فتوحی” و ” ابراهیم پیشگول(کیانمهر)” که هردو در مقطع دبیرستان به عنوان تک خوان فعالیت می کردند، اکنون به عنوان خواننده در سطح استان اجراء دارند.

افق کویر: در سالجاری در زمینه سرود چه فعالیتی داشتید؟
سال گذشته با ۱۲ مدرسه در سطح شهرستان همکاری داشته و مقام اول و دوم را کسب نمودیم.

افق کویر: آینده سرود شهرستان چگونه است؟
در سرود سه نوع اجراء است، “اجرای زنده”، “پلی بک” و “دابسمش” که اجرای زنده اصل هنر سرود می باشد دراجرای پلی بک چند نفر از خواننده هایی که صدای خوبی دارند در استودیو حضور یافته و صدای آن ها را ضبط می کنند؛ که به صورت پلی بک اجرا می کنند؛ اما ضربه ای که به سرود وارد می شود اجرای دابمسش می باشد که صدای گروه دیگری را پخش و اعضای گروه تنها زمزمه می کنند و این باعث فریب مردم می گردد.

افق کویر: ملاک هایی که یک خواننده باید داشته باشد؟
ملاک اول صدای خوب و دلنشین، داشتن هوش موسیقی و گوش موسیقی است که شخص باید صدای خود را با صدای ملودی هم کوک نماید.

افق کویر: تاکنون چه مقام های کسب نموده اید؟
مقام شهرستانی بسیار کسب نمودم در استان یک مقام اول و یک مقام سومی در جشنواره دانش آموزی استان و یک مقام اول در جشنواره آواها و نواهای بسیج را کسب نمودم. همچنین سال گذشته در جشنواره ” ملی سرود رضوی ” که در گرگان برگزار شد به همراه دبستان ” شاهد نور” در زمینه سرود همگانی مقام دوم کشوری را کسب نمودم.

افق کویر: ازچه رده سنی در گروه سرود فعالیت دارند؟
از سنین ۵ الی ۱۲ سال در گروه سرود بنده حضور دارند. در گروه سرود” نور ولایت” چند دختر کم سن وسال فعالیت می کنند؛ مدتی برای بنده مشکلاتی در برداشت؛ که با حمایت والدین با اجرا گروه دختران نیز موافقت گردید و بچه ها صدای بسیار خوبی دارند.

افق کویر: یکی از خاطرات شیرین خود را برای خوانندگان توضیح دهید؟
مهمترین اجرای بنده، سال۱۳۷۶ بود که به دوران ریاست جمهوری” حجت الاسلام خاتمی ” باز می گردد، رییس جمهور به شهرستان بافق سفر نمود و قرار براین بود که گروه سرود ما در برابر رئیس جمهور اجرا نمایند. شب قبل از اجرا ” آداپتور” یا ” ترانس ارگ” سوخت که باید برای خرید آداپتور به یزد می رفتم، فرصت کم بود. با همفکری دوستان تصمیم گرفتیم چند باتری داخل ارگ قرار دهیم؛ فردای آن روز با ترس و نگرانی گروه اجرا نمود، هرلحظه امکان داشت باتری ها تمام شود و اجرا ناتمام بماند. به خوبی به یاد دارم زمانی که اجرا تمام شد یکی از اعضای ریاست جمهوری بنده را خواست و به من ۱۲۵ تومان پاداش داد که بین اعضای گروه تقسیم کردم.

افق کویر: خانواده ها چگونه متوجه علایق فرزند خود شوند؟
خردسالان را نباید اجبارکرد، باید خود آن ها علاقه داشته باشند تا شعر را حفظ و در گروه سرود حضور یابند. در زمینه آموزش سرود به نوجوانان این نکته حائز اهمیت باشد که حتما باید شعر را حفظ کنند، به نحوی که خیلی از خانواده‌ها به من می‌گویند اینقدر فرزند ما تکرار می‌کند که ما هم آن شعر را حفظ شده‌ایم.

افق کویر: چه توصیه به همشهریان دارید؟
صدای خوب در پسران بسیار کمتر دیده شده است بعضا با خردسالانی که در مهدکودک سرود تمرین دارم می بینم در این سن کم صدای بمی دارند، که به تغذیه یا ژنتیک آن ها باز می گردد؛ حتما باید بهداشت حنجره رعایت شود؛ البته نا گفته نماند که با رسیدن به سن بلوغ نیز صدا فرد تغییر خواهد کرد. برای اینکه فرزندان شهرستان پیشرفت داشته باشند؛ نیاز به برگزاری کلاس های آموزشی با استفاده از اساتید استانی و کشوری است.

افق کویر: سخنی با مسئولین
مهم ترین مشکل نبود استودیو ضبط صدا در شهرستان می باشد که باید برای ضبط صدا به مرکز استان مراجعه کنیم و هر دفعه مجبور به پرداخت هزینه ها می باشیم. هنر سرود هم در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان هشت سال دفاع مقدس و ایام سخت کرونا، باعث ایجاد شور و نشاط در جامعه شده است و می طلبد که مسولین بیشتر از قبل هنر فاخر و انقلابی حمایت و پشتیبانی کنند.

افق کویر: سخن پایانی
بنده از زحمات و حمایت های خانواده گروه سرود نور ولایت تشکر و قدر دانی می کنم.

حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید