یک نقاش باید صبر، تمرین و ممارست در کار خود داشته باشد

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ “حمیدرضا یاراحمدی”، مدیر نگارخانه ی هنرهای زیبا، طراح، نقاش و مجسمه ساز، از هنرمندان فعال و با ذوق در این زمینه، که تحصیلاتش را در یزد از هنرستان تا دانشگاه” کارشناسی” در رشته ی نقاشی گذراند و همزمان آموزش نقاشی را از سال ۱۳۷۶ به دوستداران این رشته آغاز کرد، و همچنان ادامه دارد، آثار وی تا کنون در چند نمایشگاه گروهی و دو نمایشگاه انفرادی به نمایش در آمده و همچنین یکی از آثار وی نیز به نام” چشم سوم” در “کتاب ۱۰۰ اثر از هنرمندان ” معاصر ایران به چاپ رسیده. خبرنگار ما به گالری این هنرمند بافقی رفته و شرح مختصری از زندگی هنری، روند رشد و سبک کاری وی در عرصه ی نقاشی پرداخته که در ادامه می خوانید:

افق کویر: چگونه به توانایی خود در این زمینه پی بردید؟
علاقه زیادی به نقاشی داشتم این باعث شد که تمام فکر و ذکرم فراگیری این رشته بصورت حرفه ای باشد، تا اینکه در آزمون ورودی هنرستان “هنرهای تجسمی” یزد پذیرفته شدم و این سرآغاز ورود من به دنیای هنر در رشته ی نقاشی، و شروع راهی پر فراز و نشیب و دوری از خانواده، سختی‌هایی به همراه داشت، اما بطور خستگی ناپذیر این مسیر را طی نمودم و در ادامه ی راه تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در رشته نقاشی پیش بردم، در یزد و بافق، آموزش به دوستداران این رشته را در رأس کارهای خود قرار دادم و همین امر باعث شد که بیشتر فرا گیرم، مطالعه داشته باشم و هنر نقاشی در وجودم ماندگار شود تا امروز که همچنان آموزش نقاشی به هنرجویان مهمترین کار و افتخاری هست، که با خودم به همراه دارم. در این مسیر به تجربه‌های زیادی در فراگیری، کار و آموزش دست یافتم که مهمترین آن ها و بصورت تحصصی، نقاشی کودکان است.
زبان تصویر، اولین زبان بین المللی هر انسانی است و اگر این مهم در کودک تقویت شود در قالب های روانشناختی و هنری خود قرار بگیرد، ادامه ی مسیر برای تعالی کودکان هموارتر می گردد، فرزندان خردسال ما در دنیای ذهنی متفاوت، ساده، جذاب و بی آلایشی زندگی می کنند، اگر بتوانیم والدین را به شناخت این موضوع که نقاشی کودک مهمترین بخش بیان احساسات و عواطفشان هست، آینده ای متفاوت در مسیر فرزندشان قرار می گیرد و ارتباط بین کودک، خانواده و جامعه، مسیر روشن تری را پیش رو خواهد داشت.

افق کویر: برای خلق اثر هنری خود شرایط خاصی را فراهم می‌کنید؟ برای مثال برخی هنرمندان حتما مراقبه انجام می‌دهند و عده‌ای موسیقی را شرط لازم می‌دانند. برای شما چگونه است؟
بنظر بنده، هنر در ذات خود بهترین مراقبه هست، خیلی از افراد برای رسیدن به تمرکز یا فراغت از خستگی ناشی کار، به یک فعالیت هنری روی می آورند، یا از یک اثر هنرمند، بهره مند می شوند، مثل: موسیقی، نقاشی، شعر، آواز،و…، ابتدا حسی که از فضای پیرامون خود به دست می آورم و از درون لبریز احساسات می شوم شروع به پیش طرح (اتود زدن ) می کنم برای خلق تابلو نقاشی و یا یک حجم، و گاهی مواقع هم بدون پیش طرح و مستقیم روی بوم یا هر روش دیگر حس را منتقل می کنم، مثل یک شاعری که در بسیاری از مواقع حسی بر قلبش وارد می شود و در درون خود کلمات به زیبایی شروع به فوران می کند، من هم به همین شکل فقط با خط و رنگ و فرم، اون حسی را که در درون به جوشش درآمده را پیاده می کنم، البته که موسیقی، شعر و آواز، اثر زیادی بر روح و جان من دارد، خصوصا در موقع کار، و بیشتر آهنگ‌هایی که گوش میدم، موسیقی کلاسیک و اصیل ایرانی هست، همیشه سعی دارم در کلاس های آموزش نقاشی، موسیقی پخش نمایم تا هنرجوها در کنار فراگیری، عادت به شنیدن موسیقی که آرامش به همراه داشته و تمرکز خود را از دست ندهند.

افق کویر: چه توصیه ای برای یک نقاش تازه کار دارید؟
از تجربه اساتید در رشته های مختلف استفاده نماید و با هفت هنر آشنا شوند. صبر، تمرین و ممارست در کار خود داشته باشند.

افق کویر: سخن پایانی
تجربه ی چندین سال کار حرفه ای من به هنرجویان در این رشته: همه ی ما، در ابتدای مسیر، مثل آبکشی هستیم؛ وقتی در محل آموزش و فراگیری هنر قرار می گیریم، پُر می شویم از آموزه های اساتید و مهم بعد از خروج مراکز هست، که اجازه ندهیم از آن همه اطلاعاتی که پر شده ایم، خالی شویم، و فقط تمرین مداوم ما هست که با هر بار یکی از این روزنه های آبکش، گرفته می شود و بعد از مدتی می بینیم با صبر و تمرین ، پر شده ایم از فن و تکنیک و خلاقیت و احساسات، و آن موقع به درک صحیح از هنرمند می رسیم.. و شما یک هنرمندی شعار گالری هنرهای زیبا: آسمان هنر شهرم، ستاره باران باد.
حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید