دغدغه خانواده ها با تعطیلات تابستانی فرزندانشان

با آغاز فصل تابستان مهم ترین دغدغه خانواده ها اوقات فراغت فرزندانشان است؛ در مناطق روستایی معمولا فرزند، دنبال رویی از پدر خود دارد و کمک حال و کمک کار پدر خود بر روی اراضی کشاورزی است و یا در پرورش دام کمکی می کند؛ ولو این که سهم ناچیزی داشته باشد! این اوقات فراغت شامل؛ زمانی است که فرزند، خارج از محیط خانواده به سر می برد و در رونق اقتصاد خانواده شریک می باشد؛ اما در مناطق شهری این معضل بیشتر نمود دارد. بچه ها تا پاسی از شب بیدار هستند و گاه به تماشای تلویزیون مشغول هستند و گاهی به سراغ بازیهای رایانه ایی و موبایلی می روند؛ این قبیل بچه ها روزی پر از کسالت خواهند داشت، روزی با بی حوصلگی، گاه پرخاشگر و گاهی ساکت و آرام !
موضوع اوقات فراغت هر ساله برای مسئولین شهری پرحاشیه هست؛ از آنجایی که کمتر ادارات متولی به سراغ این مسایل می روند؛ بیشتر تمایل دارند، اوقات فراغت دانش آموزان را به اداره ایی دیگر حواله بدهند تا خود وارد گود شوند. جمعیت دانش آموزی بافق نیاز به پر کردن اوقات فراغت دارد. برخی از روانشناسان تربیتی معتقد هستند، نباید به فرزندان فشار روانی ایجاد کرد و آنها را به زور به کلاس های مختلف فرستاد! باید به دانش آموز فرصت داد تا خودش به دنبال علایقش برود و تحمیل برنامه های اوقات فراغت به دانش آموز امری پسندیده نیست! در برخی کشورهای اروپایی والدین از قبل برای فرزندانشان برنامه ریزی کرده؛ حتی انجمن محلات به کمک والدین آمده و با برپایی اردو هایی، بچه ها را با مسایل زندگی و جامعه آشنا کرده و موضوعاتی که کمک به پرورش ذهن و خلاقیت دانش اموزان می کنند به آنها در قالب اردوهای آموزشی یاد می دهند.
در کشور ما، بیشتر این تکلیف بر عهده دولت قرار دارد؛ بر مسئولین دست اندرکار لازم است؛ از قبل برنامه ریزی کرده و راههایی برای گذاران اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان داشته باشند. گاهی به علت مشکلات کمبود بودجه و اعتبار ادارات متولی، این موضوع را به اداره ایی دیگر حواله و ارجاع می دهند؛ این حواله دادن ها؛ قطعا اتلاف وقت هست و راه به جایی نخواهد برد. شرکت های معدنی با در اختیار قرار دادن امکانات ورزشی و تفریحی، مراکز آموزشی مانند دانشگاهای آزاد و پیام نور با فعال کردن خوابگاهها و اماکن ورزشی، ادارات ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، مراکز فنی و حرفه ایی و در راس آن فرماندای بطور حتم پیشران این امور خواهند بود؛ ضمن این که انجمن های مردم نهاد مانند شوراهای اسلامی هم می توانند در این قبیل امور، یاریگر مجموعه نهادهای دولتی باشند.
امید آن که تابستان امسال، خانواده ها، دغدغه کمتری برای اوقات فراغت فرزندان خود داشته باشند.

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

معماران بزرگ متولد نمی شوند بلکه ساخته می شوند

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ رویکرد طراحی‌های