مسئولین به غیر از مسئولیت یک جایگاه شهروندی هم دارند

به گزارش هفته نامه افق کویر، هر ساله روز ” ۸ می” سال میلادی مصادف با ۱۸ اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود؛ به این امید که روزی صلح و آرامش در سر تا سر جهان حکم فرما باشد. به مناسبت این روز خبر نگار هفته نامه افق کویر گفت و گویی با ” محمد رضا فتاحی” سرپرست هلال احمر شهرستان بافق انجام داد
افق کویر چگونه رئیس هلال احمر شدید؟
جویای کار بودم، در شرکت های مختلف مانند سنگ آهن و شرکت شخصی کار می کردم. سال ۹۷ در جمعیت هلال احمر، بحث استخدام نیرو بود و به عنوان یک جوانی که جویای کار بود مشغول شدم.
جمعیت هلال احمر یک موسسه خیریه یا یک آن جی او است
افق کویردر حوزه هلال احمر توضیح کامل بدهید ؟
جمعیت هلال احمر یک موسسه خیریه است یا یک “آن جی او” که این آن جی او که از نام آن مشخص است به معنی جمعیت است، یعنی همه افراد عضوی از این جمعیت هلال احمر هستند و یک نهاد بین المللی است.
عضویت در هلال احمر شرایط سنی خاصی ندارد
افق کویر چگونه می شود عضو هلال احمر شد؟
شرایط سنی ندارد، یعنی جمعیت هلال احمر از بدو تولد و بچه ها در سنین پایین، نونهال، خردسال، مهدکودک یا پیش دبستانی غنچه های هلال ثبت نام می کنند. دوره های تخصصی از صفر شروع می شود، امداد کمک های اولیه، پله به پله دوره های تخصصی، بنا بر علاقه شخصی افراد آموزش لازم را می بینید و در حوزه امداد در صورت تمایلی که دارند آموزش می بینند؛ اگر هم تمایل نداشته باشند از سن ۱۲ تا ۲۹ سال” عضوجوان” ما هستند که در برنامه های مختلف، مشارکت ها و برنامه های مختلف جمعیت هلال احمر را همراهی می کنند. از ۲۹ سال به بالا به عنوان داوطلب جمعیت حساب می شود
هدف اصلی سازمان هلال احمر؛ آموزش برای روزهای سخت است
افق کویر از فعالیت های سال گذشته هلال احمر بگویید؟
جمعیت هلال احمر با توجه به موضوعات مختلفی که وجود داشت، سیل لرستان، سپس کرمانشاه و جنوب کشور را داشتیم. هدف اصلی سازمان این است تادر زمان هایی که حادثه ای اتفاق می افتد بتوانیم ارائه خدمت بدهیم. در این زمینه فعالیت های نسبتاً خوب و کمک های بسیاری جمع شده است که جا دارد از تمام مسئولین شهرستان و تمام شرکت هایی که کمک کردند تشکر کنم. مردم هنوز علاقه مند هستند و وقتی که درک می کنند که حادثه ای اتفاق افتاده، هنوز حس نو دوستی در آن ها جوشان است به عنوان فردی که علاقه مند است کمک می کنند به همنوع خود در سراسرکشور.

ما آمادگی آن را داریم که کل سطح جامعه را آموزش دهیم.
افق کویر از فعالیت های فرهنگی و پژوهشی جمعیت هلال احمر بگویید؟
جوانان ، داوطلبین و امداد نجات را داریم. بخش جوانان و داوطلبان ما یک کارشناس دارد که فعالیت های جوان، کلیه برنامه ها که متشکل شده از کانون های مختلف مانند کانون جوانان، کانون طلاب، کانون کارگری و دانش آموزی، کانون مهد کودک که همه بنا بر فراخور، برنامه ها و طرح هایی بر اساس مناسبت های مختلف وجود دارد که با یکدیگر ارائه و اجرا می کنند. در بحث فراگیری آموزش امداد و کمک های اولیه ما به عنوان متولیان امر آموزش، می توانیم خیلی موثر باشیم. در شهرستان ما آمادگی آن را داریم که کل سطح جامعه را آموزش و آماده کنیم. جامعه ایمن را تعریف کنیم که می‌طلبد همت تمام مسئولین، همه مردم و جوامع را تا اتفاق خوبی بیفتد. مردم جدی بگیرند شاید با یک یا دو تکنیک امدادی یاد گرفتن فرد بتواند جان یک نفر را نجات دهد. خواهشم این است که مردم در قالب کلیپ ها، آموزش‌ را در صفحه اینستاگرام را و شبکه های اجتماعی که انتشار داده ایم مشارکت کنند. کمک کنند تا اتفاق خوب بیفتد. با توجه به اینکه شهرستان بافق روی گسل زلزله هست و بین شهرستان کوهبنان و بها باد قرار دارد؛ ناخواه این وضعیت زلزله با توجه به افت آب‌های زیرزمینی ما را تهدید می‌کند و ما باید بتوانیم این آمادگی را داشته باشیم و خود را پرورش بدهیم برای روزهای سخت.
افق کویر: چه دوره های تخصصی در هلال احمر گذراندید؟
بالای ۱۱۰۰ساعت دوره های عمومی و تخصصی را گذرانده ام.
اعتماد مردم نسبت به جمعیت هلال دو طرفه است
افق کویر تا کنون در چه برنامه هایی شرکت و فعالیت داشتید؟
در تمام فعالیت های فرهنگی _ اجتماعی شهرستان ارتباط خوبی با مسئولین و مردم داشتم. از اعتماد مردم نسبت به جمعیت هلال احمر که بالا است متشکرم و این اعتماد متقابل دو طرفه است، امیدوارم این اعتماد را خوب پاسخ دهیم.
افق کویرچند پرسنل در این مکان مشغول به کار هستند؟
۳ نفر در حوزه امداد جاده ای سه راهی سه چاهون که یک پایگاه جاده ای است و ۵ نفر در شعب هستند.
افق کویر دیدگاه مردم نسبت به شما چگونه است؟
از اعتماد عزیزان نسبت به جمعیت هلال احمر ممنون هستم و کارهای بسیار خوبی در جمعیت هلال احمر در حال اتفاق افتادن است. بعضی از پروژه هایی که زمین مانده بود با حمایت و کمک مردم و مسئولین در حال انجام است امیدوارم به سر منزل مقصود برسد. نمونه ی آن بحث ساختمان داروخانه جمعیت هلال احمر است که سنگ آهن حمایت کرده است. بحث سالن چند منظوره هلال احمر را داشتیم و قرار داد بسته شده است امیدوارم به زودی شاهد تکمیل آن باشیم و جا دارد از تمام مسئولین و مجموعه سنگ آهن، فرماندار، امام جمعه و همه عزیزانی که در نهاد ها و شرکت های مختلف، فلات مرکزی که کمک می کنند جای تقدیر و تشکر را دارم.
افق کویر آیا هلال احمر نیازی به داروخانه ندارد؟
چیزی به نام داروخانه نیست و زمانی بحث داروخانه شده بود که شهرستان بافق ۲ تا داروخانه بیشتر داشت، اکنون ۸ تا داروخانه داریم. ما آمادگی آن را داریم به شرطی که مجوز آن را بگیریم بعد از اینکه ساختمان تکمیل شد، در این زمینه اگر بتوانیم مجوز لازم را بگیریم ورود می کنیم و اگر نشد مجتمع پزشکان یا در این راستا ارائه خدمات به مردم، سعی کنیم خدمات خوبی بداریم.باشد.
پایگاه جاده ای هلال احمر جزو بهترین های استان است
افق کویروضعیت جاده ای پایگاه هلال احمر در چه مرحله ای است؟
طی ۲ سال گذشته رتبه ی اول را در استان داشتیم، چون در بعضی از پایگاه ها، تعداد حادثه هایمان کمتر است و رنکینگ ما را پایین آورده ولی از لحاظ آمادگی، میزان آمادگی تجهیزات، امکانات و نیرو هایی که پا به کار هستند جزو بهترین های استان هستند.
با دیدن حمایت مردم
دلگرم می شوم
افق کویر از کارتان راضی هستید؟
بستگی دارد که انسان بخواهد چقدر کار کند من آنچه را که مد نظرم در جمعیت هلال احمر بوده، شاید به ۵۰% آن رسیده ام و توانستم. کمبود نیرو، امکانات و … وجود دارد ولی زمانی که حمایت مردم را می دیدم دلگرمی داشتم یا پشتوانه برخی از مسئولین ، فرد را مصمم تر می کند تا بتواند فعالیت و تلاش بیشتری انجام دهد و قدم های مثبتی را در جهت حمایت و خدمت به هم نوع داشته باشد.
خداوند یک لحظه خودمان را به حال خود واگذار نکند
افق کویر بزرگترین آرزویتان چیست؟
عاقبت به خیر، همه مردم عاقبت به خیر شوند و خداوند یک لحظه خودمان را به حال خود واگذار نکند. آرزوهای خوب به خصوص برای ایران، انشاا… که روزهای خوبی داشته باشیم؛

انتظاری که از مردم دارم این است که به ما اعتماد کنند.
افق کویرچه سخنی با مردم دارید؟
جمعیت هلال احمر مختص به همه است. ما هم یک فردی هستیم که بتوانیم هدفمند کار کنیم و کمک های مردم را در جهت ارائه خدمت به همنوعان و نیازمندان باشد. امیدوارم مردم طبق گذشته اعتماد داشته باشند .
مسئولین جمعیت هلال احمر
را در یابند
افق کویر چه سخنی با مسئولین دارید؟
مردم ما لیاقتشان بیشتر از این‌ است. باید تلاش بیشتری کنیم در جهت اینکه بتوانیم مسئول خوبی باشیم. مسئولین جمعیت هلال احمر را در یابند و هلال احمر را به صورت ویژه تر ببینند، زیرا برگرفته از مردم است، درست است ما یک نهاد غیردولتی هستیم ولی مسئولین به غیر از مسئولیت یک جایگاه شهروندی را دارند و به عنوان یک شهروند کمک به جمعیت بکنند.
رعایت چند نکته ساده می توانند از حادثه‌ی سخت جلوگیری کند
افق کویریک خاطرات شیرین و یک خاطرات تلخ را از زمانی که اینجا کار می کنید تعریف کنید؟
هلال احمری ها ۲۴ ساعت به عنوان یک فرد آماده و ارائه خدمت هستند و فرقی نمی‌کند که در جاده باشند یا زلزله و یا … و در حال کمک به هم نوع خودشان هستند. خاطره تلخ و شیرین زیادی است که یک خاطره تلخ مربوط به زلزله بم بود، که واقعاً یک شرایطی را دیدم که می‌طلبید ما بیشتر هماهنگ باشیم، تلاشمان را بیشتر و آمادگی لازم را داشته باشیم برای روزهای سخت. به ما اطلاع دادند برای جمع‌آوری کمک ها، اعزام نیرو، حضور خودم به مدت پنج روز. واقعاً یک نیازهایی است و باید زمانی که حادثه اتفاق می افتد خود را آماده کنیم هر چه خود را برای پیشگیری و آمادگی، تمرین بیشتری داشته باشیم می توانیم روزهای سخت خود را کاهش دهیم. زلزله های وحشتناکی مانند ژاپن که اتفاق می‌افتد آنچه که باعث شده آن زلزله های بالای ۷ ریشتر حادثه کمتری داشته باشند را آموزش دادند و تمرین کرده اند. از بدو تولد کودکان خود را تا زمانی که حادثه اتفاق می‌افتد یا حتی تمرینات هفتگی مرتب تمرین می کنند و این ملکه ذهن می شود و تلفات کمتر می شود. هرچه خود را آماده کنیم با چنین حادثه‌ای تلخ؛ مانند کشتاری که در بم بود روبه رو نمی شویم امیدوارم همه دست به دست هم بدهیم که مسئولین و مردم هشدارها را جدی بگیرند و با رعایت چند نکته پیش و پا افتاده می توانند از حادثه‌ای سخت جلوگیری کند و مواردی که شاید در آینده لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد کنند. امیدوارم همه کمک کنند.
یکی از خاطرات شیرین زمانی است در روزهایی که ما به فکر بعضی از افراد نباشیم بعضی از همشهریان و همنوعان به ما پیشنهاد می‌دهند که نمی‌خواهید ارائه خدمت به فلان فرد یا بخشی از شهر را انجام دهید؟! از این کار لذت می بردم. این نشان دهنده دغدغه مردم و ذهن مردم است و با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند این انرژی را به آدم می دهند که برخی افراد هستند و تمایل دارند به ارائه خدمت. جای افتخار دارد که در جایی هستم که می‌توانم پل‌های ارتباطی باشنم بین توان و توانمند و نیاز و نیازمندان لذا این پست در جمعیت هلال احمر و خدمت کردن در آن فکر می‌کنم که لیاقت می خواهد و خداوند لیاقت را داده است که بتوانم پاسخگوی خوبی باشم نسبت به اعتمادی که مسئولین و مردم به بنده.
افق کویربه عنوان حرف پایانی؟
ما انتخابات پنجمین دوره مجامع جمعیت هلال احمر را در پیش رو داریم که ثبت‌ نام آن شروع شده و ۲۳ خرداد هم اعضا و داوطلبان باید پای صندوق بروند و انتخاب کنند. امیدوارم با حضور داوطلبین امداد و نجات و جوانان پای صندوق حداکثری باشد و با انتخاب نماینده خود که مطمئنا آنها هم پشتیبانی جمعیت هلال احمر خواهد بود شاهد اتفاقات خوب باشیم.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

معماران بزرگ متولد نمی شوند بلکه ساخته می شوند

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ رویکرد طراحی‌های