اعتماد از ارکان اصلی خانواده

سارا شفیعی| به گزارش هفته نامه افق کویر، خبرنگار هفته نامه افق کویر پیرامون موضوع اعتماد در خانواده با ” معصومه عبداللهی” دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی و مدرس دانشگاه گفتگویی انجام داد:

خانواده یکی از نهاد های اصیل اجتماعی است
افق کویر یکی از اصول اولیه زندگی اجتماعی چیست؟
اعتماد داشتن افراد به یکدیگر است. توانایی شکل دادن مناسبت های اجتماعی به اعتماد بستگی دارد . وقتی که بحث اعتماد را در محیط خانه مطرح می کنیم ، اهمیت آن دو چندان می شود چون خانواده یکی از نهاد های اصیل اجتماعی است.

اعتماد میان زوج ها حفظ بقا و بقای خانواده ، آرامش زن و مرد و فرزندان آنها
افق کویر نهاد خانواده چه فوایدی دارد؟
نهاد خانواده را می توان اولین نهادی دانست که فرایند شکل گیری شخصیت و جامعه پذیری افراد به عنوان اعضای جامعه در آن صورت می پذیرد . بنابراین بسیار روشن است که ایجاد حس اعتماد اولیه در افراد ، در دوران کودکی و در فضای خانواده شکل می پذیرد و طی رشد کودک و تربیت و جامعه پذیری او ، این احساس رشد و گسترش بیشتری پیدا می کند وجود اعتماد درون خانواده بین دو رکن اصلی آن یعنی زن و شوهر، زمینه ساز افزایش این حس در فرزندان در جامعه به صورت گسترده تر است. بنابراین این اعتماد میان زوج ها نه تنها بر حفظ بقا و بقای خانواده ، آرامش زن و مرد و فرزندان آنها ، بلکه بر کل جامعه نیز اثر گذار می باشد.

افق کویر چگونه می توان اعتماد بین زوجین را تداوم بخشید ؟
چند مورد داریم که شامل:
۱- اصل اول برای ایجاد تداوم اعتماد ، داشتن سلامت روان زوجین می باشد . چنانچه هر یک از زوجین دارای اختلال شخصیت و به عنوان شکاک باشند تلاش زوج دیگر برای جلب اعتماد او بی نتیجه می مانند . پس همیشه قبل از ازدواج سعی کنید شناخت کافی و کامل نسبت به انتخابتان داشته باشید.
۲- در صورت انتخاب صحیح وجهه و انتخاب زوجین به ثبت اعمال گذشته آن دو بستگی دارد . هرچه صمیمیت زوجین بیشتر در طول سال های زندگی بعضی از کار ها را از یکدیگر پنهان کرده و به دروغگویی متهم شده باشند این امر ، اعتبار و در نتیجه اعتماد آنان را مختل می سازد و اعتماد بین زن و شوهر از بین می رود .
۳- همچنین اعتماد به عملکرد زوجین بستگی دارد زمانی که فرد از همسر خود و عملکرد او در زندگی رضایت داشته باشد نگاه مثبت او به همسرش افزایش می یابد . پس لازم است که به تعهدات خود پایبند باشد و هر گاه قول انجام کاری را به همسر خود می دهید صادقانه به آن عمل کنید .
۴- لازم است زوجین توجه کافی را به یکدیگر مبذول دارند وهر یک خواسته ها و نیاز های طرف متقابل را در نادیده بگیرد البته باید تعادلی بین خواسته های خود و همسر تان برقرار کنید در این صورت صمیمیت بین زوجین افزایش می یابد و به دنبال آن اعتماد شکل میگیرد .
۵- هرچه زوجین به میزان بیشتری بر ارزشهای دینی پایبند با شند اعتماد بیشتری به یکدیگر دارند چون معتقدند که دین می تواند پیوند های اخلاقی و عملی در ارتباط با زندگی شخصی ، اجتماعی ایجاد کند و همچنین هرچه که فرد به پایبند همسرش به ارزشهای دینی معتقد و مطمئن باشد کمتر نگران رفتارها و ارتباطات وی با دیگران می باشد و در نتیجه اعتماد افزایش می یابد.

افق کویر به عنوان حرف پایانی؟
محبت ، توجه و تعهد زوجین نسبت به هم و بر آوردن نیاز های عاطفی یکدیگر سبب جلوگیری از خیانت زناشویی و تداوم اعتماد آن ها می گردد .

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

تلاش و استمرار در مطالعه کنکور باعث موفقیت می شود

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ ماراتن کنکور،