با آموزش درخواست مودبانه، روابط اجتماعی کودک را بالا ببریم

یکی دیگر از مهارت‌های مهم اجتماعی که کودک باید یاد بگیرد نحوه‌ درخواست مودبانه است. ناتوانی در ابراز صحیح خواسته‌ها به مرور موجب بروز مشکلات بیشتر و ضعف در برقراری ارتباط با دیگران می‌شود. برای مثال به او آموزش دهید در مکالمات خود با دوستانش می‌تواند به‌جای اینکه بگوید «تو بدجنسی!» خواسته‌ خود را به شکلی دیگر ابراز کند: «وقتی من را هل میدی دوست ندارم!»
و یا اینکه به‌جای اینکه بگوید: «توپ را به‌زور از من نگیر» بهتر است بگوید: «من هم به‌نوبت نیاز دارم!»
پیشنهاد می‌کنیم برای تاثیرگذاری بیشتر، این نکات را در قالب یک نمایش ساده به کودک آموزش دهید تا به تدریج متوجه شود کلمات مورد استفاده و شیوه‌ ابراز درخواست می‌تواند بر روی افراد و محیط اثرات متفاوتی داشته باشد. همچنین می‌توانید با دادن پاداش نحوه‌ی صحیح ابراز درخواست را در ذهن او تثبیت کنید. برای داشتن کودکی اجتماعی لازم است تا به او نحوه صحیح درخواست کردن را توضیح دهید.

پیروی از قوانین و دستورالعمل‌ها
یکی دیگر از مهارت‌هایی که کودک لازم است پیش از سنین مدرسه بیاموزد، مهارت پیروی از قوانین و دستورالعمل‌ها است. در هر محیطی، چه محیط خانواده و چه مهد کودک و مدرسه، یکسری قوانین خاص حکم‌فرما است و لازم است که کودک از آن‌ها پیروی کند. شما به عنوان والد وظیفه دارید که این قوانین را در وهله اول به کودک بیاموزید و سپس کودک را در پیروی از قوانین راهنمایی کنید.
برای آن که کودک شما از قوانین پیروی کند، ابتدا لازم است که دستورالعمل‌های مشخص را بیاموزد؛ پس پیش از هر کاری، قوانین را به کودک آموزش دهید. به عنوان مثال، به او توضیح دهید که چرا نباید به اجاق گاز دست بزند یا چرا نباید بیش از حد تلویزیون تماشا کند. یکی دیگر از مواردی که هنگام آموزش مهارت پیروی از دستورات باید در نظر داشته باشید این است که ذهن کودک توانایی تحلیل چند پیام همزمان را ندارد؛‌ پس دستورات را باید شمرده شمرده به کودک بگویید. به عنوان مثال، به جای آن که بگویید «کتاب‌هایت را جمع کن و لباس‌ها را تا کن» بهتر است که ابتدا از کودک بخواهید که کتاب‌ها را جمع کند و پس از آن که کودک این دستورالعمل را انجام داد، به سراغ دستور بعدی بروید.
برای آموزش این مهارت اجتماعی به کودک لازم است که هر بار کودک از دستورالعمل‌ها پیروی کرد او را تشویق کنید؛ همچنین از کودک انتظار نداشته باشید که بلافاصله این مهارت را بیاموزد و از دستورالعمل‌ها و قوانین پیروی کند؛ بلکه با قوانین ساده این کار را شروع کنید و به کودک خود فرصت بدهید.

یلدا السادات میرعلمی
یلدا السادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چگونه رابطه بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

ارتباط با نوجوان باهوش می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این