پاسخ به سوالات کودکان درمورد چگونه به دنیا آمدن

از پاسخ های کوتاه و مستقیم استفاده کنید
برای پاسخ به سوالات چگونه متولد شدن به کودکتان نیازی نیست که پاسخی طولانی و گیج کننده بدهید. مثلا اگر کودک شما سه ساله است برای پاسخ به سوال جنسی او تنها کافی است که به او بگویید، نوزاد از شکم مادر متولد می‌شود و نیاز به قصه گویی برای کودکان ندارد.

آنچه کودک می‌داند را تعیین کنید
اول از همه قبل از اینکه به سوالات کودک درباره بچه دار شدن و تولد توضیحی بدهید، از خود او بپرسید که ” خودت در این باره چه فکر می‌کنی؟” به کمک این سوال شما می‌توانید از طرز فکر فرزندتان در مورد مسائل جنسی با خبر شوید و سپس با توجه به میزان فهم و درک او در مورد مسائل و رابطه جنسی صحبت کنید. هرچه پاسخ شما ساده تر و متناسب با میزان فهم کودکتان باشد، احتمال بروز سوالات اضافی کمتر می‌شود.

کلمات ساده به کار ببرید
بهتر است برای پاسخ در مورد بچه دارشدن از کلمات ساده استفاده کنید. مثلا برای توضیح زایمان برای کودکان لازم نیست که به آنها بگویید از طریق سزارین به دنیا آمده‌اند. تنها کافی است که اینگونه توضیح دهید که نوزادان با بریده شدن شکم مادر به دنیا می‌آیند. شما اگر از کلمات پیچیده و غیرقابل فهم برای کودکان حتی اگر کودک شما خصوصیات کودکان باهوش را دارد، استفاده کنید، منجر به نگرانی و مشغله ذهنی در فرزندتان می‌شود.

برای جواب دادن عجله نداشته باشید
اگر پاسخ به سوالات چگونه متولد شدن، کودک شما را قانع نکرد و سوالات پیچیده تری در این باره از شما پرسید، به او بگویید که نیاز به زمان دارید تا پاسخی صحیح به او بدهید. شما در این زمان می‌توانید به دنبال یک کتاب داستان که در مورد مسائل جنسی برای کودکان صحبت کرده است، بگردید و یا با یک مشاوره کودک در این زمینه صحبت کنید.

با کودکتان صادق باشید
برای پاسخ در مورد بچه دار شدن با کودکتان صادق باشید. هیچ سیاستی بهتر از صداقت نیست و اگر شما از گفتن حقیقت به فرزندتان پرهیز کنید، یعنی این وسط مشکلی وجود دارد. گاهی اوقات پرهیز کردن از پاسخگویی به سوالات فرزندتان منجر به ایجاد این احساس در فرزندتان می‌شود که آنها کار بدی کرده‌اند که از شما درباره این موضوع سوال پرسیده اند. یا حتما این موضوع خیلی موضوع زشتی است که نباید درباره آن صحبت کرد در حالیکه هیچ جای خجالتی وجود ندارد. این رفتار، به مرور زمان باعث ایجاد تنش فکری در فرزندتان می‌شود

برای فرزندتان کتاب بخوانید
معمولا در مورد خیلی از مسائل کودکان مانند اینکه چگونه بچه حرف گوش کن داشته باشیم و یا چگونه به سوالات جنسی کودکمان پاسخ دهیم، کتاب داستان های کوتاهی نوشته شده است. شما می‎توانید این کتاب ها را تهیه کرده و برای فرزندتان بخوانید. همچنین شما با توجه به سن و درک کودکتان، می‎توانید بخش هایی از این کتاب را که فکر می‎کنید مناسب سن او نیست، حذف کنید.

با فرزندتان فیلم ببینید
مادری در مورد اینکه چگونه به سوالات کودک درباره بچه دار شدن و تولد به فرزند خود پاسخ داده است، این چنین گفت: ” ما یک فیلم در مورد اینکه یک سگ در حال زایمان بود را با یکدیگر دیدیم”. سپس به فرزند خود توضیح دادم که برای تولد نوزاد، دکتر در کنار مادر است و به او کمک می‌کند. او از نحوه پاسخ دادن به سوال کودک خود در مورد به دنیا آمدن، کاملا راضی بود و به دیگر والدین نیز پیشنهاد می‌کرد.

از اشیاء اطراف خود برای توضیح استفاده کنید
یکی از بهترین راه ها برای پاسخ دادن به سوالات جنسی فرزندان این است که از اشیا اطراف خود برای درک بهتر این موضوع برای آنان استفاده کنید. مثلا برای کودک شش ساله خود اینگونه توضیح دهید که گیاه منزل شما از یک دانه به وجود آمده است و سپس رشد کرده تا شکل الان را دارد. نوزادان هم مثل گیاهان از سلول هایی در بدن مادرشان به وجود می‌آیند. استفاده از این مثال ها به درک هر چه بهتر فرزند شما در مورد مسائل باروری کمک زیادی می‌کند.

یلدا السادات میرعلمی
یلدا السادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چگونه رابطه بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

ارتباط با نوجوان باهوش می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این