کارشناس گروه تغذیه معاونت بهداشتی علوم پزشکی یزد: نمک دریا و نمک‌های تصفیه نشده سرطانزا است

حاجی میرزاده گفت: نمک دریا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین که خطر سرطانزایی آن‌ها به اثبات رسیده است.

 به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان یزد، مهدیه سادات حاجی میرزاده کارشناس ارشد گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:نمک دریاعلاوه برداشتن نا خالصی‌ها، دارای میزان کم ید و یا حتی فاقد ید است که نیاز روزانه به ید را تامین نمی‌کند.

او اظهار داشت: این دیدگاه که نمک دریا می‌تواند املاح دیگر مانند منیزیم وکلسیم را تامین کند، درست نیست. زیرا در مقداری که نمک باید مصرف شود (کمتر از پنج گرم درروز)، مقدار کلسیم و منیزیمی که به بدن می‌رساند آنقدر ناچیز است که کاملا قابل چشم پوشی است. ضمن اینکه، این املاح را از سایر منابع غذایی می‌توان دریافت کرد و با مصرف نمک یددار تصفیه شده (البته به مقدارکم) هدف این است که ید کافی به فرد رسانده شود.

حاجی میرزاده خاطر نشان کرد: تبلیغاتی که به صورت گسترده در زمینه نمک دریا در فضای مجازی یا توسط برخی از افراد به نام طب سنتی می‌شود، برخلاف سیاست‌های وزارت بهداشت (که متولی سلامت مردم کشور است) بوده و طبعا افراد سودجویی که سعی درترویج مصرف نمک دریا دارند، نه تنها سلامت مردم را به خطر انداخته بلکه عامل برگشت مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از پیامد‌های زیانبار بهداشتی خواهند بود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بدیهی است نمک دریا درصورتی می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد که درقالب استاندارد‌های موجود، حاوی ید کافی، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چگونه رابطه بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

ارتباط با نوجوان باهوش می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این