از دل و جان خدمتگزار پدرم هستم

به گزارش هفته نامه افق کویر روز پدر روزی است برای بزرگداشت پدرها. در ایران روز پدر در ۱۳ رجب زادروز حضرت علی بن ابیطالب (ع)، اولین امام شیعیان گرامی داشته می‌شود.در بسیاری از کشور‌ها روز پدر، سومین یکشنبه ماه ژوئن در نظر گرفته شده‌است. روز پدر در همه جای جهان به بهانه‌های مختلف جشن گرفته می‌شود ولی هدف همه‌ی آن‌ها قدردانی از زحمات و ارزش وجود آن‌ها است. ما اغلب فداکاری ها و کمک های پدران را در زندگی خود فراموش می کنیم. روز پدر به ما این فرصت را می‌دهد تا عشق، ستایش و قدردانی خود را به این افراد خاص نشان داده و ابراز کنیم. فلسفه روز پدر چیزی جز این نخواهد بود خبرنگاران هفته نامه افق کویر به همین مناسبت گزارشی تهیه نموده اند که در ادامه می خوانید:

مگر می‌شود برای مرد بافقی که برای اندک چیزی غر می زند کادوی ارزان گرفت! ؟
گروهی از بانوان از فروشگاه بیرون آمدند و به نظر می رسید که برای روز پدر و روز مرد در جستجوی هدیه ای قابل هستند! وقتی از آن ها در مورد هدیه روز پدر پرسیدیم؛ یکی از آن ها گفت: این که می گویند روز پدر روز جوراب است در واقع شوخی می کنند. مثلا من سال گذشته یک موبایل برای همسرم خریدم و امسال هم کادویی که برایش در نظر گرفته‌ام کم از سال گذشته ندارد و این لطیفه های بی‌مزه را خود آقایان درست کرده‌اند! مگر می‌شود برای مرد بافقی که برای اندک چیزی غر می زند کادوی ارزان گرفت! ؟ به همکارم گفتم برویم اگر بخواهیم ادامه بدهیم احتمالاً باید بابت فرارسیدن روز مرد عذرخواهی هم بکنیم.

کیک و کادویی بر اساس توانمندی مالی تهیه می کنم
“اسماعیلی” بانویی که دو فرزند به همراه داشت بیان کرد: در روز پدر کیک و کادویی بر اساس توانمندی مالی تهیه می کنم و به پدر و همسرم تقدیم می نمایم.

برو خانه، دستان پدرت را ببوس و خدا را بابت حضورش شکر کن
مرد مُسن و جاافتاده ۵۰ تا ۵۵ ساله ای که با دوستان خود در پیاده رو نشسته بودند در مورد روز پدر و بهترین هدیه برای این روز می گوید : «‌والا روز مرد فقط باید در یک عمل خلاصه شود؛ الآن که کارت تمام شد برو خانه، دستان پدرت را ببوس و خدا را بابت حضورش شکر کن.
“حسینی فهرجی” بازنشسته آموزش و پرورش عنوان کرد: هدایای متفاوتی برای پدرم تهیه نمودم، مثلا اگر فصل سرد سال بوده لباس گرم تهیه نمودم و از فرزندانم بیشتر پوشاک به عنوان هدیه دریافت کردم.

پدران همیشه مظلوم واقع می شوند
سپس یکی از آن ها با شوخی افزود: پدران همیشه مظلوم واقع می شوند، برعکس روز مادر که همیشه بازار طلافروشی ها گرم و پر رونق است، اما در روز پدر، مانند ویدئو هایی که تهیه می شود هدایایی مثل جوراب را به پدرها و همسرشان تقدیم می کنند.
مرد میانسالی با لبخند گفت: این مناسبت ها به کار ما نمی آید و بیشتر به کار خانم ها می آید که هدایایی مثل طلا دریافت می کنند، ولی پدرها هدایایی مثل جوراب، لباس و کفش دریافت می کنند که شاید به کارشان نیز نیاید.
یکی از اقایان عنوان کرد: درست است که تهیه معاش خانواده با مرد است، اما بهشت هم زیر پای مادران است و مادران برای رشد و پیشرفت خانواده تلاش می کنند و باید بیش از این نیز قدردان مادران بود.
مرد ۶۰ ساله با لبخند گفت: برای روز زن پوشاک، کفش ، طلا و غیره تهیه نموده ام، ولی برای روز مرد چیزی دریافت نکرده ام.
وی در ادامه در مورد وضعیت رفاهی امروزه بیان کرد: در زمان قدیم مردم به سختی زندگی می کردند، ولی الان مردم در رفاه هستند و همه وسایل زندگی فراهم است و باید شکر خدا را به جای آورند و از زمانی که وسایل ارتباطی مثل موبایل در جامعه زیاد شده است، جوانان اوقات فراغت خود را با آن می گذرانند و جواب سلام ما را هم نمی دهند.
یکی دیگر از پدران با اشاره به لباس زمستانی اش گفت: دختر کوچکم تهیه نموده است و برای روز پدر سکه گرمی به من هدیه داده است و هنگامی که نام دخترش را برد اشک ذوق از چشمانش سرازیر شد .

جای بسی تأسف و افسوس است که پدرم در آرامستان آرام گرفته است
مرد مسن با ناراحتی بیان کرد: جای بسی تاسف و افسوس است که پدرم در آرامستان آرام گرفته است و نیست که بتوانم برایش هدیه ای تهیه کنم.
پدری با تجربه در ادامه سخنان دوستانش افزود: تنها آرزوی ما برای فرزندانمان سلامتی و خوشبختی است و دختر ها خیلی دلسوز پدر و مادر هستند و دختر گلی از گل های بهشت است.
پسر جوان گفت: بیشتر برای مادرم هدیه تهیه می کنم و برای پدر کمتر اتفاق افتاده است، اما در حال حاضر تصمیم دارم برای روز پدر کارت هدیه ای تهیه کنم.

از دل و جان خدمتگزار پدرم هستم
جوانی مشغول کار در فروشگاه خود بود که در پاسخ به این پرسش که “آیا برای پدر خود هدیه ای مد نظر دارید ؟” بیان کرد: برای روز پدر هدیه ای نگرفتم و لازم نیست چون پدرم خودش شاغل است و درآمد مستقلی دارد، ولی هر زمان هر کاری که داشته باشد برایش انجام می دهم و از دل و جان خدمتگزار پدرم هستم.

هیچ چیز جبران زحمات پدر نمی‌شود
یکی دیگر از کاسبان شهر گفت: برای پدرم گوشی موبایل و برای مادرم سرویس طلا تهیه نمودیم و هر چقدر هم که فرزندانشان برایشان هدیه تهیه نمایند جبران زحمات پدر نمی شود و انشا ا… سایه همه پدران بالای سر فرزندانشان باشد و خداوند عمر پر برکت و با عزت به همه پدران بدهد.
بعد از گفتگو با شهروندان نوبت به مغازه ایی می رسد که وسایل مردانه را می فروشد؛ یکی از فروشندگان در مورد فروش روز پدر می گوید: اگر بگویم بازار بد است دروغ گفته‌ام، اما وقتی این شب‌ها هم فروش خیلی خوب نباشد میانگین فروش ماهیانه واقعاً قابل‌قبول نیست. دلایل هم متفاوت است. خیلی‌ها دیگر آن‌چنان پولی برای هزینه کردن ندارند. اجناس هم کمی گران است. دوره لباس هدیه دادن هم گذشته است. بیشتر ترجیح می‌دهند یک جوری کار را جمع و جور کنند. خریدار اصلی این روز هم خانم‌ها هستند، در مجموع هزینه زیادی بابت کادوی روز مرد نمی‌دهند.
گفتنی است؛ پدر همواره سیل بوده است و سیلاب. پدر است که کوه‌های روزگار را با تیشه ی درون خود تکه تکه می کند تا با پاهای تاول زده خویش را به قله های موفقیت برساند و البته قله های موفقیت همیشه خلوت است. پدر دریا را در کولاک های سهمگین به قصد صید ماهی های سرنوشت با قایقی محکم می پیماید و دستان سرد از یخ ناسازگاری‌ها اندرونش را منجمد می کند، اما او خسته نمی‌شود و تا افق مرگ، همچنان پاروی معاش خواهد زد. موضوع واقعیت جامعه و طنزهای مربوط به ” هدیه جوراب روز پدر ” نوعی توهین به شخصیت اوست. جایی که جامعه باید پاسخگوی این سوال مهم باشد که چه اتفاقی رخ داده که پدر آنقدر پول برای زن باقی نگذاشته است که با آن چیزی جز جوراب بتوان تهیه نمود. در واقع جز همسر مرد، کسی دیگر برایش جوراب نمی خرد و این جوراب در حقیقت از جیب همان پدر خریداری می‌گردد. در حالیکه اگر زن پول بیشتری در خانه داشت، قطعاً به جوراب و لباس بسنده نمی کرد و هدایای ارزنده تری برای مرد خود تهیه می نمود. این هدیه جوراب و موضوعی که وسیع به سخره گرفته می شود در حقیقت طعنه زدن به پدری است که تابعی از جامعه است. جامعه ای که می بایست پاسخ دهد چه اتفاقی در آن رخ داده که پدران توان آن را نداشته اند پس اندازی بیشتر از پول یک جفت جوراب را در خانه بگذراند که خرده افکارها اینگونه به آنها می تازد. پدر به مانند مادر دو ستون عزت و احترامی هستند که در روابط ما کمرنگ شده اند. امام زاده ای معروف نمی شود مگر آنکه متولیان معتبری داشته باشد و خانواده ای بزرگ نمی شود مگر آنکه اعضای آن متولیان خوبی برای یکدیگر باشند و از این حیث هیچ تفاوتی بین اعضاء خانواده نیست. با لوس کردن عناوینی مانند ” روز جوراب ” و غیره خودمان را سرگرم نکنیم، بلکه در این روز خجسته با رفتن به دست بوسی پدران با آنها حرف بزنیم و حرفهایشان را بشنویم. روزی است که گفتگوی ” پدر فرزندی ” می تواند یکی از بهترین هدایا باشد و گوش جان به حرفهایی بدهیم که در دل پدر مانده و سالهاست نمی گوید. باید رفت مبادا سال دیگر در چنین روزی حسرت رخ دادن چنین اتفاقی در کمینمان باشد.در این روز لازم است سری به آرامستان های پیرامونمان نیز بزنیم و فاتحه ای برای پدران آرام گرفته در آن مکان ها بخوانیم و برای آن بزرگ مهران طلب مغفرت الهی نماییم.

حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چگونه رابطه بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

ارتباط با نوجوان باهوش می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این