راهکارهای درمان اختلال دیکته نویسی در کلاس اولی ها

۱_توجه ویژه به دانش آموزان ضعیف و کند نویس؛
۲- استفاده از معلمان فعال و پر انرژی برای پایه اول جهت تکرار و تمرین بیشتر و ارائه ی ابتکارات ویژه؛
۳- رعایت مراحل گفتن املا؛
۴- ارتباط با اولیای دانش آموزان بخصوص دانش آموزان ضعیف.

روش‌هایی در قالب بازی برای تقویت املا بیان شده که برای همه ی مدارس قابل اجرا نمی‌باشد.
از این رو به رویکردهایی نیاز داریم که کمترین تجهیزات را نیاز داشته باشد و برای همه ی معلمان به راحتی قابل اجرا باشد. در موارد خاص‌تر نیاز است که خانواده بتواند آن‌ها را در خانه تمرین کند.
از این رو تمرین‌هایی را در قالب بازی برای رفع اختلالات دیکته نویسی بیان می کنم:

۱- استفاده از برگه‌ ی مچاله شده
در این روش کلمات کلیدی را روی کاغذ نوشته و پس از مچاله کردن در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهیم. آن‌ها پس از خواندن کلمه ی مورد نظر خودشان به گروه‌های دیگر سرکشی می‌کنند تا کلماتی که شبیه نوشته خودشان هست پیدا کنند و با گروه جدید یک جمله بسازند.

۲- املای آبی
در این روش دانش‌آموزان به محیط حیاط برده می‌شوند و کلماتی را که معلم می‌گوید، آن‌ها به وسیله‌ی آب و فشار قوطی روی زمین می‌نویسند. این روش برای کسانی که مشکل حرکتی دارند و به خوبی توانایی نوشتن راکسب نکرده‌اند، بسیار مفید خواهد بود.

۳- روش توپی
کلمات کلیدی یا مشکل را روی کاغذ نوشته و روی توپ می‌چسبانیم و هر بار توپ را به طرف یک دانش‌آموز پرتاب کرده، او پس از دیدن کلمه، جمله‌ای را به تمام کلاس دیکته می‌گوید. این بازی‌های می‌توانند علاوه بر حل مشکل دیکته نویسی، روی افزایش همکاری آن‌ها هم تاثیر مثبتی به جای بگذارد.

۴- کلمه‌ ی گم شده
چند کلمه را روی تابلو درست می‌نویسیم، یکی از دانش‌آموزان را از کلاس بیرون می‌فرستیم و سپس یکی از کلمه‌ها را پاک می‌کنیم تا دانش‌آموز وقتی وارد کلاس شد حدس بزند کدام کلمه پاک شده است و آن را مجددا بنویسد.

۵- نوبت کیه
در این روش بخش‌های هر کلمه و یا ترکیب‌ها را در کارت‌هایی نوشته به دانش‌آموز داده می‌شود. آموزگار کلمه‌ای را نام می‌برد و هر دانش‌آموزی که کارتی را در دست دارد که می‌تواند آن کلمه را بسازد بیرون می‌آید و یکی دیگر از دانش‌آموزان آن کلمه را روی تخته می‌نویسد.

۶- اسم، فامیل
این همان بازی قدیمی است با این تفاوت که ستون‌ها کمتر و صدای اول کلمه‌ی مورد نظر چاپ شده است. اسم فامیل را در منزل هم می‌توان انجام داد، البته در نظر داشته باشید که باید جنبه رقابتی آن را کمی کاهش دهید و به جای سرعت روی دقت و صحیح نویسی تمرکز کنید.

۷- روش مشارکتی
در این روش کلاس را به گروه‌های ۴ یا ۵ نفری تقسیم می‌کنیم و سپس از آن‌ها می‌خواهیم یک جمله را آماده کنند. سپس جمله مورد نظر را به کل کلاس دیکته بگویند.

۸- املای پای تخته به روش مسابقه
بین چند نفر اجرا شود که ابتدا تخته بین دو یا سه نفر تقسیم شود و کلمه یا جمله توسط معلم یا گروه به آن‌ها گفته شود.
با خواندن واژه‌ها توسط آموزگار
کلمه‌ی مورد نظر در هر گروه بر روی تخته وایت برد که روی میز هر گروه قرار دارد نوشته و بعد از آن هر گروه کلمه‌ی خود را به دیگر افراد کلاس نشان می‌دهند و در صورت اشتباه آن را تصحیح می‌کنند.

الهه السادات ناظری
کارشناس ارشد روانشناسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

معماران بزرگ متولد نمی شوند بلکه ساخته می شوند

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ رویکرد طراحی‌های