رازهای ایجاد انگیزه در نوجوانان

یک باور عامه این روزها مبنی بر این که نوجوانان بسیار تنبل هستند. بیشتر آن ها کل روز در خواب و یا پشت کامپیوتر هستند و مشغول بازی های کامپیوتری هستند و دلیل وجود این حس و باور این است که تمامی والدین نوجوانان خود را در این حالت ها می بینندو متاسفانه این حالت ها به قدری در بین افراد زیاد شده است که به صورت یک امر طبیعی قلمداد می شود به طوری که همه والدین عقیده دارند این اقتضای سن آن هاست در صورتی که این امر یک باور نادرست است.
زمانی بود که نوجوانان و جوانان خرج خانواده را می دادند و بیشتر وقت خود را بعد از درس و مدرسه به خانواده و کمک کردن به آنها صرف می کردند. در آن زمان نوجوانان و جوانان از این سخت کوشی استقبال می کردند و برای داشتن درآمد سخت کار می کردند و کسب درآمد یک نوع انگیزه به آنها می داد و یا غریزه طبیعی آنها یعنی حمایت از خانواده کاملا تطابق داشت و حس خوبی به آن ها می داد.

نوجوانان برای یادگیری و مسئولیت مزارع را به عهده می گرفتند، آشپزی و نگهداری از خانه را یاد می گرفتند ، تلاش می کردند تا خود را اثبات کنند زیرا می دانستند می توانند آینده خود رابسازند. آنها می فهمیدند که آنچه از آنها خواسته شده است را باید انجام دهند زیرا راهی برای آماده سازی آنها برای آینده بود. خود این مشاغل کارهایی واقعی بودند که باید انجام می شدند و از این رو حس ارزش به آن ها می داد.

شاید بگویید چیزهای زیادی تغییر کرده است بله درست است تغییر زیادی رخ داده است. اما با وجود همه تغییرات، نوجوانان اساساً یکسان هستند. آنچه بیشترین تغییر را کرده است زمینه ای است که نوجوانان در آن رشد می کنند و بزرگ می شوند و اهمیت کاری که از آنها انتظار می رود انجام دهند.
تعداد کمی از نوجوانان کاملاً فاقد انگیزه هستند. آنچه بسیاری از نوجوانان را فاقد انگیزه کرده است این است که آن ها انگیزه انجام کارهایی که مهم نیست و یا مربوط به آن ها نیست را ندارند.

این کار برای من چی داره؟
این سؤال و جواب آن مهمترین چیزی است که انگیزه نوحوانان را در کار افزایش می دهد. اگر نوحوان شما نداند که چه کاری باید دقیقا انجام دهد و این کار به چه درد خواهد خورد هیچ دلیلی برای مبارزه و پیشرفت خود نخواهد داشت.

آنچه برای آن ها مهم است ایجاد تغییر است
دلیلی که امروزه بیشتر آن ها انگیزه ندارند این است که مهم بودن و اهمیت آن ها در دنیای امروز مورد بی توجهی قرار گرفته است. پس آنچه برای آن ها مهم است ایجاد تغییر است نه اینکه باری از دوش خانواده ی خود کم کنند.مثلا اگر پوشیدن لباس تمیز یک امر مهم برای نوجوان شماست پس کمک در ریختن لباس ها در ماشین لباسشویی می تواند به او انگیزه بدهد اما ممکن است ریخته شدن کمی خرده نان بر روی زمین انگیزه کافی برای تمیز کردن خانه را به او ندهد پس مطمئنا در این زمینه به داد شما نخواهند رسید.
یکی از کارهای دیگری که از نظر نوجوانان می تواند بیهوده باشد نوشتن تکالیف و یاخواندن درس هایی مثل جبر وتاریخ است که به صورت منطقی برای آن ها در زندگی واقعی شان کاربردی ندارد پس نمی توانید آن ها را توجیه کنید که درس بخوانند.
ادامه دارد

یلدا السادات میرعلمی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

معماران بزرگ متولد نمی شوند بلکه ساخته می شوند

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ رویکرد طراحی‌های