رازهای ایجاد انگیزه در نوجوانان(قسمت دوم)

به نوجوان خود اجازه اظهار نظر بدهید:
اگر نوجوان شما احساس کند که همه آنچه که انجام می دهد برای به انجام رساندن فقط خواسته های شماست و باید تمامی برنامه ها و کارهای خود را با شما تنظیم کند این کار انگیزه را از آن ها می گیرد. اگر از شما دلیل انجام یک کار را بپرسند و شما بگویید چون من میگویم دقیقا محیط انگیزشی را از آنها می گیرید زیرا آن ها دوست دارند که از والدین خود مستقل شوند.
به آنها بگویید که کارهای خود را چگونه و در چه زمانی انجام دهند آن ها را راهنمایی کنید و اگر حرفی برای گفتن داشتند و یا برنامه ی دیگری مد نظرشان بود حتما به حرف آن ها گوش دهید. زیرا مشارکت با آن ها و استفاده از گفته های آن ها می تواند به نوجوان انگیزه کافی برای انجام کارهایش بدهد.
مثلا از آن ها بپرسید چه کارهایی برای زیبا تر شدن منزل خود انجام دهید؟ برای فکر کردن در این مورد به آن ها یک مهلت بدهید.
انتظارات و قوانین منزل را با آن ها در میان بگذارید و به انتظارات آن ها هم گوش فرا دهید.
اگر وظیفه ای در خانه به آن ها محول کرده اید دیگر آن ها را مدام کنترل نکنید. مثلا اگر قرار است یکی از روزهای هفته را آشپزی کنند تنها کافیست به آن ها یادآوری کنید، اما اجازه دهید خود آن ها فهرست را تنظیم کنند و خریدها را خود آن ها انجام دهند.

اجازه دهید از شکست هایشان درس بگیرند:
تا زمانی که والدین دنبال نوجوان خود راه می افتند و کارهای اشتباه آن ها را ماست مالی می کنند، تنها مانع بزرگ شدن و بالغ شدنشان را می گیرند. هیچ والدینی نمی خواهد ببیند که فرزندانشان شکست خورده اند ، اما از طریق شکست است که ما رشد می کنیم و یاد می گیریم که پیشرفت کنیم. وقتی والدین مانع از شکست فرزندان خود می شوند در واقع تجارب واقعی و در نتیجه انگیزه ادامه زندگی را از آن ها می دزدند.
اگر نوجوان مسئولیت بیرون بردن زباله را برعهده دارد و اگر آن را انجام ندهد ۱۰۰% با یک سطل زباله پُر هر روز روبرو می شود پس مجبور می شود وظایفش را به درستی و سر وقت انجام دهد، اما اگر والدین سریع جا بزنند و خود این کار را به جای نوجوان انجام دهند او هیچ گاه مسئولیت پذیر بار نخواهد آمد.
به همین ترتیب، اگر فرد امتحان مدرسه را نخواند و در آن یکی دو بار شکست بخورد و نمره بدی بیاورد، حتما برای دفعه بعد انگیزه پیدا خواهد کرد تا خود را بهتر نشان دهد اما اگر والدین مدام به مدرسه بروند و از معلم بخواهند به او نمره بدهد نوجوان هیچ گاه اشکالات خود را پیدا نخواهد کرد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

معماران بزرگ متولد نمی شوند بلکه ساخته می شوند

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ رویکرد طراحی‌های