گوش شنوای مسئولین در حل مشکلات ورزش بانوان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، سمیه دهقان زاده در ۱۳۶۱ در شهرستان بافق متولد شد. وی در رشته علوم تحقیقات تحصیلات کارشناسی خود را به اتمام رساند و به دلیل علاقه وافربه ورزش، به فعالیت در حوزه ورزشی روی آورد و در رشته های شنا و نجات غریق ، مربی گری، داوری شنا، واترپلو و آب درمانی فعالیت نمود. در آبان ماه سال ۹۸ گواهی مدرسی درجه سه نجات غریق را کسب نمود. وی موفق شد سال گذشته بعد از سه سال، گواهی مدرسی درجه دو نجات غریق را دریافت نماید و در حال حاضر به عنوان کارمند شرکت سنگ‌آهن، مدیر داخلی استخر سنگ آهن و رئیس هیئت نجات غریق شهرستان بافق فعالیت دارد. در این شماره از هفته نامه افق کویر، خبرنگار ما به گفتگو با این بانوی موفق در عرصه ورزش پرداخته که در ادامه خواهید خواند:

“سمیه دهقان زاده” گفت: از دورا ن کودکی علاقه به ورزش بویژه شنا در من نهادینه شده بود و شنا را از سال دوم دبیرستان آغاز نمودم. در اولین حضورم در رشته نجات غریق، فعالیت در استخر سنگ آهن بدلیل عدم وجود نجات غریق متوقف شده بود و با همت سه تن از همکارانم فعالیت استخر از سر گرفته شد و خوشبختانه شهرستان بافق، تنها شهرستانی است که بیشترین تعداد نجات غریق بانو را دارا می باشد.

دهقان زاده ادامه داد: سال۹۲ ، به عنوان مربی آموزش وپرورش، طرح صبا اجرایی شد و با مشارکت باشگاه سنگ آهن، تیم شنا را راه اندازی نمودیم. وی ادامه داد: برای فعالیت در رشته نجات غریق فرد باید ۱۶ سال سن داشته و کمک ناجی شده و بعد از دو سال فعالیت، نجات غریق درجه دو شود. وی اظهار نمود: از ۳۳تن ناجی و مربی بانو فعال شهرستان، قریب به ۳۰ تن از دوران کودکی شاگرد بنده بودند و هر ساله تعدادی از بانوان شناگر بافقی به مسابقات اعزام شده و خوشبختانه از عملکرد مناسبی نیز برخوردار بوده اند.

وی ادامه داد: به یاد دارم که در سال ۸۷ به جهت عدم وجود مربی، ناچار بودم هر روز برای شرکت در کلاس های آموزشی به یزد مراجعه نمایم . اما در حال حاضر زمانی که شاگردانم را در کنار استخر شنا نظاره می‌نمایم که در کنار بنده به عنوان مربی و ناجی فعال هستند، بارخستگی چندین ساله ام را به زمین می گذارم. و طی این سال ها، هیچ گاه تمرینات تیم شنا بدلیل عدم برگزاری مسابقات متوقف نشد.

رشته شنا محدودیت سنی مشخصی ندارد
دهقان زاده عنوان نمود: سال گذشته و با همکاری امور ورزشی شرکت سنگ آهن، در ورزش کارکنان در رشته شنا اعلام آمادگی شد و تعدادی از بانوان کارمند سنگ آهن، در مسابقات حضور یافته و بنده هم به عنوان شناگر و هم مربی در کنار تیم حضور داشته و در اولین دوره مسابقاتی که به میزبانی تیم اصفهان برگزار شد، توانستیم به مقام سوم کشوری دست پیدا نماییم. امسال نیز دربهمن ماه مسابقاتی که به میزبانی مشهد برگزار شد در مجموع به مقام سوم تیمی دست یافتیم.
رئیس هیئت نجات غریق شهرستان بافق ادامه داد: درحال حاضر آموزش شنا به دو صورت خصوصی و عمومی برگزار می‌شود که در سال آینده ان شاا… مدرسه شنا راه اندازی خواهد شد.وی در ادامه عنوان نمود: شنا از رشته های سخت و طاقت فرساست که می‌بایست ورزشکار از قدرت بدنی خوبی برخوردار باشد.

نسل امروز برای رشد و پیشرفت به حمایت نیاز دارد
وی گفت:شهرستان بافق از استعدادهای خوبی در زمینه شنا برخوردار بوده و انتظار می رود که به ورزش بانوان اهمیت بیشتری داده شود. انتظار می رود، مسئولین ورزش شهرستان از نوجوانانی که به سمت ورزش گرایش پیدا می کنند، حمایت بیشتری داشته باشند. متاسفانه موفقیت های بانوان در حیطه ورزش وجود دارد که همه رشته ها از سوی مسئولین دیده نمی شود و چرا موفقیت بانوان در قالب حداقل یک پوستر نباید دیده شود تا یک پدر با دیدن تصویر فرزندش احساس غرور و سر بلندی نماید.

حل مشکلات ورزش بانوان گوش شنوایی می طلبد
وی ادامه داد: جلسات متعددی با حضور مسئولین برگزار شد و مسائل ورزش بانوان مورد نقد و بررسی قرار گرفت اما جای بسی تاسف است که هیچ اقدام جدیدی در ورزش بانوان صورت نگرفته است و حل مشکلات، گوش شنوایی را می طلبد که مشکلات را شنیده و اقدام مناسب به منظور حل آن انجام دهد. همچنین نجات غریق یکی از رشته هاییست که بویژه در آقایان از امنیت شغلی برخوردار نمی باشد که در سال جدید با همکاری مسئولین وقت ۴ نفر به عنوان نجات غریق جذب شدند.
دهقانزاده در ادامه عنوان نمود: تیم شنای سنگ آهن با عملکرد مناسب خود توانسته به رقیبی سرسخت برای استان یزد مبدل شود و اگر در رده های سنی گوناگون شناگران بیشتری حضور داشته باشند یک تیم منسجم همراه تیم شهرستان قهرمان استان خواهد شد.
آب درمانی وتأثیرات مثبت آن در درمان افسردگی
وی گفت: متأسفانه آمار افسردگی در شهرستان بافق در سطح بالایی بوده؛ و ورزش شنا تنها رشته ای است که تمام مشکلات پشت در استخر گذاشته می شود . آب درمانی چون با موسیقی همراه می‌باشد تاثیر مثبت زیادی در زندگی فرد می گذارد.
وی در بیان تلخ ترین و شیرین ترین خاطرات خود عنوان نمود: سال ۹۷ یکی از بدترین خاطراتی که در دوران فعالیتم رقم خورد، یکی از شناگران در کف استخر دچار حادثه شد و با عملکرد مناسب تیم نجات غریق شناگر به زندگی عادی خود بازگشت.
بهترین خاطره تا زنده هستم هر روز در ذهنم تداعی خواهد شد هر زمان که شاگردانم را در کنار خود در لب استخر شنا می بینم لذت می برم و همه مثل فرزندانم می‌باشند.

حکیمه السادات میرمحمدی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

تلاش و استمرار در مطالعه کنکور باعث موفقیت می شود

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ ماراتن کنکور،