جانشین فرمانده سپاه الغدیر استان یزد مطرح کرد حاشیه‌نشینی، اعتیاد و بیکاری، عمده‌ترین آسیب‌های اجتماعی در استان یزد

رضا پورشمسی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: مجموعه سپاه الغدیر یزد به‌تبع سازمان بسیج مستضعفین کل کشور و با محوریت معاونت اجتماعی، بهداشت و درمان، عملیات، اطلاعات، فرهنگی و جامعه پزشکی، اقدام به راه‌اندازی قرارگاه جوادالائمه (ع) و اجرای طرحی با عنوان طرح کرامت کرده است.

اجرای طرح کرامت در ۱۷ محله استان یزد

جانشین فرمانده سپاه الغدیر استان یزد بابیان اینکه طرح کرامت یا طرح تحول محلات در ۱۷ محله در سراسر استان اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: ۳ سال است که این طرح با مشارکت خودجوش مردم محلات مختلف و اعضای شورای محله که دغدغه بیشتری برای رفع مشکلات و ترویج سبک زندگی دینی در محل زندگی خود دارند اجرا می‌شود. بسیج نیز در کنار شورا و ساکنین این محلات خدمات اجتماعی موردنیاز را ارائه می‌دهد.

وی هدف از اجرای طرح کرامت را رفع آسیب‌های اجتماعی با استفاده از توان و ظرفیت مردم محلات مختلف استان دانست و افزود: مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کشور افزایش میزان طلاق و استعمال مواد مخدر است و بسیج داوطلب شده است تا در کنار مردم و با تشکیل یک گروه توانمند و متخصص و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رفع این معضلات بکوشد.

پورشمسی ادامه داد: بسیج و سپاه نقش هدایت‌گری و راهنما را در این محلات ایفا می‌کند و با ارائه مشاوره‌های فرهنگی و روان‌شناسی و به‌کارگیری مربیان بسیجی که در محله‌ها ساکن هستند درزمینه رصد مشکلات و آسیب‌ها و تمرکز برای رفع آن مشکلات بهره می‌برد. بخشی از مسائل مالی و بودجه موردنیاز این طرح نیز از طریق مساعدت استانداری و سپاه الغدیر یزد تأمین می‌شود.

حاشیه‌نشینی، اعتیاد و بیکاری، عمده‌ترین آسیب‌های اجتماعی در استان یزد

جانشین فرمانده سپاه الغدیر استان یزد تصریح کرد: حاشیه‌نشینی، بیکاری و به‌تبع آن اعتیاد از عمده‌ترین آسیب‌های اجتماعی در یزد به شمار می‌روند. همچنین طی بررسی انجام‌شده، دلایل بروز طلاق در کشور ۳۵ مورد است که در یزد اولین دلیل وقوع طلاق، دخالت اطرافیان و والدین است و مسائلی مانند خیانت به همسر در رتبه ۱۷ یا ۱۸ قرار می‌گیرد.

این مسئول در مورد روش کار برای اجرای طرح کرامت خاطرنشان کرد: معضلات محله‌ها متفاوت است و با یک شیوه نمی‌توان معضلات را کاهش داد. در وهله اول محلات رصد می‌شوند و به بیانی دیگر شناسنامه‌دار می‌شوند و بعدازآن به فراخور روحیات ساکنان محله و ظرفیت‌های موجود و نوع آسیب اجتماعی در محله اقدام می‌کنیم.

پورشمسی بابیان اینکه نتیجه اجرای طرح کرامت در محلات مشخص‌شده استان رضایت‌بخش بوده است تأکید کرد: مطالبه گری، رفع مشکلات عمرانی، احداث پارک و سالن ورزشی، بهسازی معابر، اجرای برنامه‌های شاد و گردهمایی‌ها و پیاده‌روی خانوادگی؛ همچنین ارائه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در مساجد به‌عنوان مسجدمحوری و نیز خدماتی که دستگاه‌های مختلف در این محلات ارائه داده‌اند موجب تغییرات چشمگیری شده است.

طرح کرامت، شیوه جدید مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است

وی با اشاره به اینکه این اجرای طرح کرامت، شیوه‌ای جدید و بر اساس الگوی اسلامی و انقلابی است اذعان کرد: اجرای این طرح یک کار جهادی است و خیلی وابسته به پول و اعتبار خاصی نیست. اولین شرط اجرای طرح کرامت نیز همکاری و خواست مردم و ظرفیت محلات است. بسیج و سپاه نیز داوطلبانه و در کنار تلاش خود مردم محلات مختلف برای اجرای این طرح و کاهش آسیب‌های اجتماعی قدم برمی‌دارد.

این مسئول در پایان از همکاری و همراهی معاونت اجتماعی استانداری، بهزیستی، ناحیه مقاومت بسیج شهرستان‌ها و شهرداران و فرمانداران استان در اجرای این طرح تشکر و قدردانی کرد و اظهار داشت: علاوه بر مشارکت خودجوش مردم، همدلی و همکاری بین بخشی و بین دستگاهی برای اجرای این طرح بسیار مؤثر است و امیدوار هستیم در ادامه برای اجرای طرح کرامت و مقابله با آسیب‌ها، تعداد محلات را افزایش بدهیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

تشکر امام جمعه بافق از استاندار یزد درخصوص پیگیری مطالبات مردم

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل