آموزش صحیح به فرزندان

هفته نامه افق کویر قصد دارد، هر هفته سوالات مربوط به کودک و نوجوان را از طریق مشاور پاسخ دهد. خوانندگان گرامی می توانند هر گونه پرسش در این باره را به، سامانه ۱۰۰۰۲۸۵۳ ارسال نمایند.
پرسش: والدین چگونه تربیت جنسی را به فرزندان خود آموزش دهند؟
پاسخ: به صورت بالفعل تربیت جنسی با تولد نوزاد شروع می شود و خانواده نقش بسیار موثری در تربیت جنسی فرزند خود دارد به لحاظ اینکه: از لحاظ حسی، زیستی، آداب توالت، خواب و بیداری و سلامتی با فرزندش بیشتر تعامل می کند.
تربیت جنسی به صورت یک فرایند، گام به گام و متناسب با مراحل مختلف رشد فرزند صورت می گیرد و خانواده نیازمند آگاهی در زمینه های زیر می باشد.
مراحل مختلف از تولد تا سه سالگی مسائل مربوط به شیردادن کودک ،نوازش و در آغوش گرفتن او، تعویض پوشک، جدایی بستر کودک، آداب توالت و آموزش اعضای خصوصی بدن، حمام کردن و رعایت مسائل مربوط به آن می باشد.
در سن ۳ تا ۵ سالگی کنجکاوی ها نسبت به اندام جنسی ، کنجکاوی در بازی ها، شروع پرسشگری در کودک نسبت به جنسیت خود ، نحوه ی تولد و..، شکل گرفتن هویت جنسیتی(هر چه پدر و مادر از نقش های جنسیتی خودشان رضایت بیشتری داشته باشند، بهتر می توانند دیدگاه ها و هویت خودشان را به فرزندشان انتقال دهند) می باشد. همچنین همانند سازی با والد همجنس و توضیح بیشتر در رابطه با حفظ حریم خصوصی و مهارت نه گفتن به کودکان از در این سن آغاز می شود.
در سن ۶ سالگی تا پیش از بلوغ هویت جنسیتی در کودک تثبیت شده و نوعی از دوران نهفتگی در کودک می باشد یعنی کودک وارد مرحله ی آرامی در زندگی خود می شود و مشغول فعالیت های درسی، ورزش و گسترش دوستی ها می گردد.
و در سن بلوغ آگاه کردن فرزند نسبت به تغییرات جسمی جنسی و هیجانی بلوغ و حتی جشن گرفتن به مناسبت بالغ شدن فرزند، مدیریت و نظارت استفاده از رسانه توسط والدین صورت می گیرد که همه ی مراحل نیازمند آگاهی و واکنش صحیح والدین می باشد.والدین با پاسخ به موقع و قابل فهم مطابق با سن فرزندان بین خودشان و آن ها اعتماد ایجاد می کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

تشکر امام جمعه بافق از استاندار یزد درخصوص پیگیری مطالبات مردم

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل