ارتباطات نوین در راه آهن

به گزارش هفته نامه افق کویر،هدف اصلی سیستم‌های ارتباطی، انتقال اطلاعات از یک نقطه در فضا و زمان به نام « منبع» به یک نقطه دیگر به نام «مقصد» یا مصرف کننده می باشد. ارتباطات فرآیند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معنی بین آنهاست و یا فرآیندی است که در آن معنا بين موجودات زنده تعریف و به اشتراک گذاشته می شود. خبرنگار این هفته نامه به سراغ” کاظم علایی” کارشناس ارتباطات و علایم الکتریکی رفته و گفتگویی انجام داده است:
افق کویر: چه شد که وارد حرفه راه آهن شدید؟
بنده از سال ۱۳۸۶ وارد این حرفه .شدم و به عنوان تعمیرکار علائم و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی به تکنیسین. ارتقاءو هم اکنون در سمت کارشناس مشغول خدمت هستم.
ایستگاه بافق یکی از اصلی ترین نواحی ریلی کشور محسوب می‌شود

افق کویر: در مورد تاریخچه شغل خود توضیحی دهید؟
علائم برای اولین بار در سال ۱۸۲۵ میلادی به فردی سوار بر اسب با پرچم قرمز که پیشاپیش لوکوموتیو بخار بین ایستگاه در حرکت بود اطلاق می‌شود قبل از اختراع تلگراف تیرهای ۱۰ متری با فاصله ۴۸ کیلومتر از یکدیگر در روی زمین کار گذاشته شده بودند..که در روی.هر یک مأمور مستقر بود وقتی که قطار ایستگاه مبدأ را ترک می‌کرد مأمور علایم.پست بعدی به فاصله هر چند دقیقه یک بار از یک دوربین تلسکوپی استفاده می کرد تا پرچم سفید را بر فراز تیر پست اول رویت کند وقتی نزدیک شدن قطار به ایستگاه خویش را تایید می کرد با همان روش ایستگاه بعدی را خبردار می کرد.
ایستگاه بافق یکی از اصلی ترین نواحی ریلی کشور محسوب می‌شود و از این حیث سیستمهای ارتباطی و علائم الکتریکی به دلیل وجود ترافیک جایگاه خاص می کند و نیاز به نظارت و پشتیبانی مستمر جهت برخط بودن و سرویس دهی مناسب دو چندان می شود.
افق کویر: در مورد سیستم ارتباط و علائم توضیح دهید و چه کاری انجام می‌دهد؟
سیستم ارتباط و علائم به دو بخش تقسیم می شود: سیستم ارتباط: شامل سیستم انتقال، مرکز تلفن خودکار. دیتا سوییچ، پارتی لاین ,سایت رادیو، خطوط انتقال.
مرکز خودکار دیجیترون ۱۰۰۰ شماره ساخت ایران که قادر به برقراری انواع ارتباط تلفن از خطوط مختلف می باشد.
واحد اپراتوری تلفنخانه این واحد جهت پاسخگویی و تماس‌های داخلی بین نواحی و شهری به صورت ۲۴ ساعت دایر میباشد.
واحد بیسیم خانه که وظیفه تحویل و تحویل بی سیم دستی و چراغ انتهای قطار را به عهده دارد و به صورت ۲۴ ساعته خدمت رسانی می‌کند.
واحدهای فنی در حال حاضر نگهداری و پشتیبانی تمامی بخش‌های ارتباطات که شامل دیتا سوییچ، مرکز خودکار پایانه ها و سایت های رادیویی و خطوط را به عهده دارد

افق کویر: بخش دوم؟
سیستم.علائم: به منظور حفظ ایمنی قطار و جلوگیری از بروز سانحه و حفظ فاصله مناسب بین قطار قبلی و بعدی جهت بهبود و کاهش خطای انسانی و جلوگیری از به بار آمدن خسارات جبران ناپذیر سیستم علایم اطلاق گرفته است.
علائم اشتباه نیروی انسانی باعث برخورد و خارج شدن قطار از خط می شود
افق کویر: اگر اشتباهی رخ دهد چه مشکلی پیش می آید؟
حساسیت شغلی ما بالا است و در سیستم علایم اشتباه نیروی انسانی باعث برخورد دو قطار و خارج شدن قطار از خط می شود.
افق کویر: از سختی کار خود بگویید؟
انکال بودن ۲۴ ساعت مأمورین ارتباط و علائم جهت رفع خرابی ها اعم از قطعی فیبر نوری. خطوط تلفن. خرابی سایت رادیویی خرابی دستگاه ماشین سوزن. چراغ های سیگنال سیستم تراک در اولین فرصت به گونه ای که سیر و حرکت قطارها به صورت روان و کمترین توقف ممکن انجام گردد
افق کویر: چه تعداد نیرو مشغول به کار هستند؟
تعداد نیرو در واحد ارتباط ۹ نفر و در واحد علائم ۶ نفر
افق کویر: از مسئولین چه انتظاری دارید؟
بسیاری از همکاران عزیزمان که در منازل مسکونی واقع در ایستگاه بافق سکونت دارند درخواست خرید خطوط شهری تلفن دارند که از طرف مخابرات بعلت عدم امکان فنی پاسخ منفی داده می شود و از مخابرات شهرستان انتظار داریم این مشکل که سالهاس وجود دارد بگونه ای رفع گردد.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

تشکر امام جمعه بافق از استاندار یزد درخصوص پیگیری مطالبات مردم

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل