گفتگو با ماهرترین صافکار بافقی

 امروزه اتومبیل به یکی از کلیدی‌ترین وسایل زندگی انسان تبدیل شده است؛ گسترش روز افزون استفاده از خودرو باعث افزایش تصادفات و متعاقب آن آسیب رسیدن به بدنه اتومبیل‌ها گردیده است.افزایش میزان تصادفات و آسیب رسیدن به خودروها سبب افزایش شغل‌های مرتبط با تعمیر مشکلات خودرو و بدنه آن گردیده است. یکی از شغل‌های مهم در زمینه تعمیر خودرو، صافکاری و نقاشی اتومبیل است.
خبرنگار هفته نامه افق کویر برای آشنایی هرچه بیشترشما خوانندگان گرامی با این شغل به سراغ “احمد ابراهیمی پور” معروف به (احمد صافکار) یکی از ماهرترین و با سابقه ترین صافکار و نقاش خودرو در بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است:
افق کویر: از سابقه کاریتان بگویید؟
کلاس پنجم ابتدایی بودم که وارد این حرفه شدم، به مدت ۸ سال نزد استادکارانی چون ” مرحوم احمد خسروی” و” محمود میرابی” شاگردی کردم؛ علاوه بر زمانی که شاگرد بودم، ۳۰ سال سابقه کار در صافکاری را دارم. همچنین کارشناس بیمه و کارشناس دادگاه نیز هستم و خودروهای تصادفی و… را کارشناسی می نمایم.
افق کویر: از خاطرات گذشته خود در زمان شاگردی بیان کنید؟
در حالی که لبخند بر لب داشت گفت: در زمان گذشته وقتی ما شاگرد بودیم، باید مغازه را صبح زود آب و جارو کرده، وسایل کار را آماده می کردیم تا استاد کار بیاید، وقتی هم ابزاری گم می شد، وظیفه ما بود که آن وسیله را خریداری کنیم ؛ اما زمانه الان کار برعکس شده، استاد کار باید کارهای مغازه را انجام دهد تا شاگردان بیایند.
افق کویر: از فعالیت کاری خود بگویید؟
حرفه صافکاری دردسرساز است. یک صافکار در شهرستان بافق باید تمام خدمات خودرو از قبیل تعویض و تعمیر قفل ماشین، اگزوز، شیشه بالابر ماشین و.. را انجام دهد و در کنار آن در زمینه صافکاری و نقاشی بدنه خودرو نیزمهارت داشته باشد؛ در حالی که در شهرهای بزرگتر قفل در یا شیشه بالابر ماشین را فقط تعمیر کار قفل انجام می دهد.
از خدمات دیگری که یک صافکار انجام می دهد، باید حتی الامکان عملیات تعمیر را بدون رنگ انجام دهد تا مالک خودرو ضرر و زیان کمتری را از بابت افت قیمت خودرو متحمل شود، حتی یک صافکار حرفه ای باید بتواند آسیب های وارده به بدنه خودرو را با استفاده از صافکاری بی رنگ ترمیم نماید.
افق کویر:در حال حاضر چند نفر در کارگاه شما مشغول به کار هستند؟
۴ نفر
افق کویر: تاکنون چند نفر در کارگاه شما استادکار شده اند؟
از زمان تأسیس کارگاه، ۱۵ نفر را با آموزش هایی که به آنها دادم، به مرحله استادکاری رساندم. تعدادی از آنها هم‌اکنون کارگاه مستقل دارند که کارآموزان خود را به مرحله استاد کاری رسانده اند و برخي از کارآموزان نیز هم اکنون در صافکاری معدن مشغول به کار می باشند، حتی برادرم”علی ابراهیمی پور” که هم اکنون استادکارماهری هست، به مدت ۲۰ سال در مغازه من کار می کرد؛ مرحوم پسرم “علی ابراهیمی پور” نیز استادکار شده بود.
افق کویر:تاکنون چه تعداد خودرو تعمیر کردید؟
تعداد خودرو ها را خاطرم نیست، فقط برخی از روزها که ۳ الی ۴ خودرو تصادفی داریم، از ساعت ۶ صبح که مغازه می روم، فقط ۲۰ دقیقه به منزل رفته و بر می گردم، حتی کارآموزان زمان ناهار در مغازه هستند تا کار مشتری به موقع انجام شود؛ همواره سعی کردم؛ وقتی از مشتری کاری را قبول می کنم، سروعده و قولی که به مشتری داده ام ، خودرو را تحویل دهم؛ زمانیکه مشتری خودرورا به مغازه می آورد با توجه به خسارتی که به خودرو وارد شده، قیمت را به مشتری اعلام می کنم؛ در حالی که برخی از تعمیرکاران هنگامی که خودرو را بازمی کنند، قیمت را به مشتری می گویند که مشتری نمی تواند جای دیگر برای تعمیر مراجعه کند.
افق کویر:آیا خاطره خوب یا بد در زمینه کاریتان دارید؟
همه مربوط به مرحوم پسرم “علی” می باشد و بدترین خاطره ام از دست دادن پسرم است.
افق کویر:لطفاً درمورد مرحوم پسرتان؛ اگر صحبتی هست بیان کنید؟
علی از ۵ سالگی همراه من به مغازه می آمد؛ وقتی دستگاه برش کار را روشن می کردم، از ترس به بیرون مغازه می رفت، از دوران کودکی کار در مغازه را یاد گرفت، شب هایی که برای کنکور درس می خواند، همزمان با درس خواندن داخل مغازه نیز کار می کرد؛ زمانیکه در دانشگاه رشته مکانیک قبول شده بود با وجود مشغله ای که داشت روزهای تعطیل و جمعه نیز به مغازه می آمد، برای خودش استادکار شده بود، من مغازه را به او سپرده بودم، وی در کارهای بانکی و بیمه نیز کمک حالم بود.
افق کویر: برخی از افراد کار دولتی را به خاطر بازنشستگی و حقوق ماهیانه بر کار آزاد ترجیح می دهند، نظر شما در این باره چیست؟
کارآزاد خوب است، فقط دردسر دارد و افرادی که کار آزاد را انتخاب می کنند باید به کارمورد نظرعلاقه داشته باشند، وقتی علاقه باشد، کار را ادامه می دهند؛ قطعاً در کار خود موفق هستند؛ اما برای افرادی که از کار فرار می کنند به درد آنها نمی خورد.
افق کویر: سختی های این حرفه چیست؟
سوختگی، ترکیدگی دیگ کارگاه و…
افق کویر: در شغلتان با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
کار ما خیلی نسیه دارد، حتی برخی از مشتریانی که چک پرداخت می کنند، چک های خود را وصول نمی کنند، چک هایی دارم که مربوط به سال ۷۲ و ۷۱ بوده و مبلغ چک ۱۴۰۰ تومان، ۲۶۰۰، ۱۳۰۰۰ و… است که ارزش پول پایین آمده و چک هنوزوصول نشده است. یکی دیگر از مشکلات این حرفه؛ زمانی هست که برخی از خانم ها که تصادف می کنند، اصرار دارند خودرو را سریع تعمیر کنیم تا همسرشان متوجه نشود، برخی مواقع نیز بعد از تعمیر برای پرداخت هزینه مراجعه نمی کنند، این در حالی است که پول لوازم و پول رنگ را نیز باید از جیب پرداخت کنیم.
افق کویر: چه درخواستی از مسئولین دارید؟
افراد به امیدی وارد بازار کار آزاد می شوند؛ مسئولان نیز شرايط کارفرماها را بهتر می دانند؛ در حال حاضر بزرگترین مشکل ما پرداخت بیمه کارآموزان می باشد، واقعاً هزينه بيمه بسيار گران و پرداخت آن نیز سخت است. بیمه کارآموز ماهیانه یک میلیون و دویست هزار تومان می شود، در مجموع ماهیانه پنج میلیون تومان بیمه پرداخت می کنم که با حقوق و دستمزد کارگر به ماهی ۱۵ میلیون تومان نیز می رسد. با این وجود دیگر سودی برای استادکار باقی نمی ماند. از مسئولان درخواست مي کنم براي کارگاه هاي کوچکي مانند ما تخفيف هايي قائل شوند.
افق کویر:چه سخنی با جوانها دارید؟
جوانان از سختی کار نترسند، هر چه جوان در کارهای خود سخت کوش باشد در آینده موفق تر می باشد.

معصومه غلامرضاپور

زنده یاد علی ابراهیمی پور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

تشکر امام جمعه بافق از استاندار یزد درخصوص پیگیری مطالبات مردم

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل