عمل آنوریسم‌ مغزی با موفقیت در یزد انجام شد

یزد- ایرنا- عمل سخت و دشوار آنوریسم‌ مغزی با حضور تیمی مجرب از متخصصین جراحی مغز و اعصاب و متخصصین بیهوشی در بیمارستان دولتی شهید رهنمون (فرخی) یزد با موفقیت انجام شد.

به گزارش عصر دوشنبه روابط عمومی این بیمارستان، خانمی ۷۳ ساله به دلیل خون ریزی و آنوریسم‌ مغزی به بیمارستان شهید رهنمون انتقال یافت و بلافاصله در بخش ICU۳ بستری شد؛ به دلیل وضعیت ناپایدار و خونریزی مغزی، بیمار بطور اورژانسی به اتاق عمل منتقل و تحت جراحی سخت و دشوار آنوریسم‌ مغزی قرار گرفت.

به رغم اظهارات تعدادی از متخصصین، مبنی بر غیر ممکن بودن انجام این عمل در استان یزد، تیمی مجرب از متخصصین جراحی مغز و اعصاب شامل دکتر جسمانی و دکتر ضیایی و با حضور تیم متخصصین بیهوشی شامل دکتر محمد حسین دهقانی، دکتر محمد دهقان و دکتر دشتی، عمل آنوریسم‌ مغزی بر روی این بیمار انجام شد و بیمار هم اکنون‌ با وضعیت مناسب و پایدار در ICU۳ بستری و دوران نقاهت خود را سپری می‌کند.

دکتر ضیایی، مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: عمل آنوریسم‌ مغزی جزو عمل های سخت و با ریسک بالایی بوده و به همین جهت سال‌های متمادی است که این عمل بنا به دلایلی همچون دشواری عمل، ترس بیماران و یا کمبود تجهیزات پزشکی و متخصصین مربوطه، در استان یزد و به ویژه این مرکز درمانی صورت نگرفته بود.

به گفته وی بیماران با شرایط دشوار، خود را به مراکز درمانی تهران، اصفهان و استانهای دیگر می‌رساندند و خدا را شاکریم با نوسازی بیمارستان شهید دکتر رهنمون، این عمل و حتی عمل های سخت و پیچیده تر نیز در این مرکز درمانی و با حضور متخصصین جراح مغز و اعصاب و بیهوشی، انجام خواهد شد و بیماران هم نیازی به عزیمت به تهران و یا سایر استان های دیگر نخواهند داشت.

دکتر ضیایی با قدردانی از تمامی عوامل دخیل در انجام این عمل که با موفقیت صورت گرفت، گفت: سرعت عمل کادر درمان اعم از تیم پزشکان، پرستاران، کارشناسان اتاق عمل و دیگر کادر درمان، حائز اهمیت است و عمل فوق‌الذکر نیز در بهترین حالت ممکن به سرانجام رسید و لازم است این نکته مهم را یادآوری نمایم که اتاق عمل بیمارستان شهید دکتر رهنمون با داشتن بهترین تجهیزات پزشکی و مشارکت‌ متخصصین و کارشناسان، قادر است تمامی عمل های سخت و دشوار را انجام داده و مردم و بیماران هم ضروری است به این مهم اطمینان کامل داشته باشند.

مدیر گروه جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد: عمل آنوریسم‌ مغزی از این پس بطور روتین و بصورت تیم ورک با مشارکت متخصصین جراحی مغز و اعصاب و بیهوشی در بیمارستان شهید دکتر رهنمون انجام میشود و هیچ بیماری به دلیل خون ریزی مغزی به خارج از استان منتقل نخواهد شد.

آنوریسم مغزی به دلیل ناحیه ورم کرده یا برآمدگی در رگ‌های خونی مغزی است که  از نظر آناتومیک اکثراً شبیه میوه آویزان شده از شاخه است که امکان تراوش یا پارگی آنوریسم مغزی وجود دارد و خونریزی داخل مغز (سکته هموراژیک) بوقوع می‌پیوندد.

در اکثر موارد، پارگی آنوریسم مغزی، در فضای بین مغز و بافت‌های نازک پیرامون آن به وقوع می‌پیوندد؛ از این نوع سکته هموراژیک، تحت عنوان خونریزی ساب آراکنوئید یاد می‌شود.

بیمارستان شهید دکتر رهنمون که با عنوان بیمارستان فرخی نیز شناخته می‌شود بیمارستانی آموزشی-درمانی واقع در شهر یزد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یزد است.

این بیمارستان در سال ۱۳۱۴ راه‌اندازی شد و یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های استان یزد به‌شمار می‌رود؛ بیمارستان شهید رهنمون یکی از بزرگترین مراکز تروما، جراحی مغز و اعصاب و ارولوژی جنوب و جنوب شرق کشور است.

انجام عمل بیماری مادرزادی قلب تترالوژی فالوت در یزد

برای نخستین‌بار در بیمارستان سیدالشهداء یزد عمل بیماری مادرزادی پیچیده قلب تترالوژی فالوت با موفقیت صورت گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی این مرکز درمانی، دکتر مهدی حدادزاده نیری فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق و فلوشیپ ترمیم دریچه در این خصوص اظهار داشت: بیمارستان سیدالشهداء یزد سابقه دو دهه انجام جراحی‌های قلب و عروق را دارد با این حال تاکنون انجام جراحی بیماری‌های پیچیده مادرزادی قلب امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با فراهم شدن امکانات و تجهیزات پیشرفته در بیمارستان و همچنین با استفاده از تجربیات کادر درمان موفق شدیم نخستین عمل بیماری مادرزادی پیچیده قلب تترالوژی فالوت را در این بیمارستان انجام دهیم.

وی تصریح کرد: تترالوژی فالوت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های قلبی مادرزادی است؛ در این بیماری چهار نقص مهم قلبی عروقی هم‌زمان در نوزاد وجود دارند.

دکتر حدادزاده اظهار امیدواری کرد از این پس شاهد انجام جراحی‌های بیشتری از این دسته بیماری‌های مادرزادی به خصوص در نوزادان در بیمارستان سیدالشهداء باشیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

تشکر امام جمعه بافق از استاندار یزد درخصوص پیگیری مطالبات مردم

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل