دوبانده شدن جاده بافق بهاباد نیازمند عزم مسئولین

جاده و ایمنی؛ دو مقوله به هم پیوسته که نمی توان آنها را از هم جدا نمود. ماجرا از این قرار است که خودروی سواری پژو به رانندگی “مریم نصیریان” بهابادی، فرزند غلامرضا، ۲۹ ساله، ساکن بهاباد، درساعت هشت وسی دقیقه،صبح روز یکشنبه(۱۶ بهمن ماه سالجاری)حوالی پل مهندس اسدی بافق دچار حادثه شده و واژگون می‌گردد. سرنشین خودرو بلافاصه توسط مرکز فوریتهای پزشکی و نیروهای محلی به بیمارستان ولیعصر (عج) بافق برای مداوا اعزام می شود. متاسفانه مصدوم دچار خون ریزی داخلی شده و گروه پزشکی درخواست امداد هوایی می کنند تا نامبرده را به مرکزاستان انتقال دهند. مصدوم دچار ضایعه مغزی شده و به علت جراحات وارده پزشکان به اولیاء نام برده پیشنهاد می دهند تا به علت عدم بهبودی در روند درمان، اعضاء بدن مریم نصیریان اهدا شود؛ گرچه این تصمیم برای خانواده وی بسیار سنگین بود؛ اما مادرش با این اقدام خداپسندانه موافقت کرد و پزشکان اعضاء و جوارح او را به بیماران نیازمند پیوند زدند و بدین گونه با فوت مریم نصیریان جاده دومین قربانی خود را از این خانواده گرفت؛ چرا که پدر او هم در سنین جوانی پس از بازگشت از معدن کوشک در حوالی معبر روستای کوشک دچار حادثه شده و جان به جان آفرین تسلیم می کند. محوربافق- کوشک از جمله نقاط پرحادثه می باشد که تا به حال چندین کشته و مصدوم براثر تصادفات در این محور رخ داده است. نداشتن یا کمبود “گاردریل” و حفاظ جاده را نیزباید در این مقوله جای داد.
فکر دوبانده کردن جاده بافق- بهاباد در آخرین روزهای سال ۱۳۹۷ عملی شد. مقرر شد بخشی از آن که در محدوده بافق می باشد به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر توسط شرکت سنگ اهن مرکزی انجام شود. در آیین افتتاح این طرح که با حضور استاندار سابق یزد صورت گرفت وی گفت: «با کمک بخش خصوصی و نیروهای توانمندی که انگیزه و دغدغه اجتماعی دارند، بخشی از بار به زمین مانده که در بحث پروژه های مختلف در شهرستان ها است،برداشته شود. وی تاکید کرد: به جای آنکه طرح های کوچک را دنبال کنیم و هزینه های جزئی انجام دهیم، اقدامات بزرگ و اساسی انجام دهیم که نفع آن متوجه همه مردم شود و با اتکای اجرای این طرح ها بتوان خدمت شایسته به استان و توسعه شهرستان و فراهم کردن زمینه هر چه بهتر برای ماندگاری جمعیت در سطح شهرستان وروستاها تقویت کنیم.
«محمدعلی طالبی» اظهار امیدواری کرد: چنین کارهای مشارکتی زمینه ای باشد برای همدلی های بیشتر و درک این نکته که به جای پرداختن به مسائل خاص شهرستانی و اصرار بر منافعی که متوجه یک شهرستان است،در کنار هم همه منابع و ثروت های موجود در منطقه را به خدمت بگیریم و زمینه ارتقای زندگی مردم را فراهم کنیم.»
اما متأسفانه هنوز بعد از گذشت چهار سال بر سر تعیین مسیر این جاده اجماعی توسط مسئولین استان صورت نگرفته است و اداره کل مسکن و شهرسازی استان یزد تا کنون تعیین تکلیف قطعی ننموده است. برخی معتقدند؛ روش اداره کل همان است که در خصوص دوبانده کردن جاده یزد به بافق روی داد و آن این بود که اداره کل توقع داشت تا معادن منطقه اعتبار و بودجه این جاده را تأمین کنند که بالاخره نیز چنین شد. پس از گذشت ده سال جاده بافق و یزد دو بانده شد؛ ولی بخش اعظم این اعتبار توسط معادن منطقه؛ از جمله شرکت سنگ آهن مرکزی تامین شد. برخی از منتقدان به این نتیجه رسیده اند که همین روش نیز درباره دوبانده کردن جاده بافق و بهاباد رخ خواهد داد و اعتبار بودجه این جاده از طریق معادن این منطقه باید تامین بشود؛ چرا که شرکت های موجود در این مسیر از لحاظ ماشین آلات جاده سازی و نقدینگی مشکلی ندارند. حال باید دید مسئولین شهرستان بافق و بهاباد بر سر دوبانده کردن این جاده چقدر می توانند با هم هماهنگ بوده و هزینه تامین این جاده را از شرکت ها و معادن واقع در این مسیر یا از خزانه دولت تامین کنند. مردم نیز انتظار دارند تا هر چه زودتر این اتفاق روی داده تا دیگر شاهد تصادفات جاده ای در این مسیر نباشیم. چه خانواده های عزیزی که به علت تردد در این جاده جان خود را از دست داده اند و داغ آن ها برای پدران و مادران و همسرانشان بر جای مانده است!
پس تا این جاده بیشتر از این قربانی نگرفته در برگزاری نشست های مسئولین و مدیران معادن تعجیل شده و این پیله در خود تنیده تبدیل به یک پروانه زیبا گردیده تا در مسیر این جاده به پرواز درآید.

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

تشکر امام جمعه بافق از استاندار یزد درخصوص پیگیری مطالبات مردم

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل