اخلاق‌مداری در رقابت نامزدهای انتخاباتی

قسمت اول
در نظام جمهوری اسلامی ایران بطور میانگین و هرساله شاهد یک انتخابات مردمی هستیم که از نظر رعایت اخلاق و موازین اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای مشابه درخشان‌ترین سابقه را برجای گذاشته است و از آن‌جا که مجلس شورای اسلامی از ارکان نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌گردد بنابراین انتخابات مجلس نیز از اهمیت بالایی برخوردار است لذا با در نظر گرفتن نقش و اهمیت انتخابات در نظام‌های مردم‌سالار از یک‌سو و لزوم پای‌بندی به ارزش‌ها و اصول اخلاقی در نظام‌های برخاسته از اعتقادات مذهبی ازسویی‌دیگر رعایت اخلاق و آداب اسلامی و دوری از رذیلت اخلاقی در انتخابات امر بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید« و من یتق الله یجعل له مخرجًا یعنی اگر در کارهایتان تقوا پیشه کنید خداوند راه‌های خروج از مشکلات را بر روی شما می‌گشاید» و در آیه دیگر می‌فرماید «یا أیها الذین آمنوا یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید ان تتقوا الله اگر در کارهایتان پرهیزگاری به خرج دهید یجعل لکم فرقانا خداوند هدایت و نوری در قلوب شما قرار میدهد که بدان راه‌های تشخیص خوب و بد وتشخیص بین حق و باطل را به شما عطا می‌نماید»
بنابراین وقتی روح تقوا و اخلاق‌مداری بر انتخابات حاکم شود بنا به فرموده خداوند متعال راه‌های تشخیص خوب و بد و خروج از مشکلات بر روی آن جامعه گشوده می‌شود.

فضیلت تبیین و رذیلت تخریب
تخریب نکردن رقیب یکی از عناصر مهم اخلاق انتخاباتی است.
هواداران نامزدها میبایست توانمندی کاندیدای مورد علاقه خود را تبیین کنند و از تخریب رقبا پرهیز نمایند.
تلاش برای رقابت سالم انتخاباتی که بر پایه اخلاق مداری باشد بسترسازی را برای مشارکت گسترده مردم در این حماسه بزرگ سیاسی رقم خواهد زد .
مقام معظم رهبری در مذمت تخریب در فصل انتخابات می‌فرمایند:
« متأسفانه عده‌ای با انگیزه‌های گوناگون تا فصل انتخابات من شود تخریب هایشان هم از همان نزدیکی انتخابات شروع می‌شود حالا بعضی با انگیزه‌های سیاسی و بعضی باانگیزه حتی دینی، اشخاص ، مهره های سیاسی ، چهره‌های انقلابی و… را مورد تخریب قرار می‌دهند این چه کاری است؟ این نه منطق شرعی دارد و نه منطق عقلایی نه شرع با این کار موافق است ،نه عقل. اگر واقعاً انسان یک جهت‌گیری‌هایی که خیال می‌کند فلان کس یا فلان کسان در آن جهت‌گیریهستند ناراضی است راهش تخریب و اهانت به اشخاص نیست راهش اسم آوردن از این و آن نیست ، راهش تبیین است.»
در مسئله تبیین توانمندی‌ها باید اخلاق و انصاف رعایت شود و از هرگونه افراط‌وتفریط خودداری گردد.
اخلاق‌مداری و ارزش‌های اسلامی را باید از آغاز تا پایان تبلیغات و از پیروزی و یا شکست و تا پس از آن ، نامزدها و هوادارانشان و پیروز شده گان و شکست‌خورده گان در انتخابات رعایت کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران اعلام کرد: آغاز عملیات اجرایی قلب پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی /انعقاد قرارداد تامین ماشین‌های تولید بریکت پروژه کارخانه آهن اسفنجی

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت: با