شیطور منحصرترین منطقه در رویش ” اشترک” است

به گزارش هفته نامه افق کویر، در رابطه با بارندگی های اخیر در شهرستان بافق و اهمیت مدیریت آب ها برای ذخیره سازی سفره های زیرزمینی خبرنگار هفته نامه افق کویر گزارش مختصری در این رابطه از ” کمال کریمی” رییس آبخیزداری و منابع طبیعی شهرستان تهیه کرد:
کمبود ترانس ها برای ذخیره آب و نفوذ به سفره های زیرزمینی
کمال کریمی گفت: در بحث آبیاری و مراقبت پروژه فرسایش گود گوار به مقدار ۱۷۰۰ هکتار به مبلغ یک میلیارد تومان در حال انجام است و در بارندگی های اخیر قسمت هایی از جاده‌های بین کشت تخریب شد، اما مزایای بارندگی از خسارت بیشتر بوده است و قسمت اعظمی از آن منطقه بند خاکی و چاه های کشاورزی گود گوار سر ریز کرد که در ۸ سال اخیر سر ریز نشده بود و جای شکر دارد و در خصوص بحث آبیاری مشکل اساسی که در منطقه وجود دارد کمبود ترانس ها برای ذخیره آب و نفوذ به سفره های زیرزمینی است.
و طرح های دیگری که در حال انجام است جلوگیری از پیک سیلاب ها است و طرح سیلاب ها و بند خاکی دشت شادکام و قطرم است که ۴ پشته پشت سر هم ایجاد می‌شود و ۶۰ درصد کار انجام شده است و عملیات اجرایی بند خاکی حسن آباد نیزبعد از رمضان آغاز خواهد شد.
کمالی کریمی در ادامه افزود: دامداران در تأمین علوفه، به علوفه کمکی در حال حاضر نیازی ندارند و مشکل اصلی آن ها تخریب جاده ها بر اثر بارندگی ها می باشد.
شیطور منحصرترین منطقه در رویش ” اشترک” است
وی در رابطه با پوشش گیاهی منطقه شیطور گفت: منحصرترین منطقه در رویش ” اشترک” است و اهالی منطقه بهره برداری اندکی انجام می دهند و برداشت برای مصرف خانگی اشکالی ندارد. پوشش گیاهی در این سال نسبتا خوب است اما این دلیل نمی شود که بهره برداری زیادی صورت گیرد در اولین سال بارندگی توان از دست رفته باز می گردد و برای سالهای آینده می توان برنامه ریزی کرد.
برداشت بی رویه از منابع طبیعی ممنوع است
وی در پایان گفت: از نظر ما برداشت بی رویه از منابع طبیعی و برداشت بدون مجوز از منابع طبیعی ممنوع است در این رابطه بهره برداری ناشیانه مشکل اساسی است و با افرادی نیز که برداشت بی رویه زیره داشته اند برخورد شده است و حفاظت از این مناطق کار سختی است کمبود نیروی حفاظتی و طی مسافت طولانی محافظت را مشکل کرده است بنابراین پیگیر احداث پایگاه حفاظتی نیرو سبزدشت بوده تا این مشکل نیز رفع گردد.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل